• Lilla Fia 65

    Vilket land passar? (gifta i 8 mån)

    Vi har just fått nytt medgivande. Nu funderar vi vilka länder hos AC som skulle kunna passa oss.


    Våra förutsättningar:


    Ålder: Jag är 46 och min man är 40 (vill som alla motta ett så ungt barn som möjligt)
    Gifta: i 8 månader (sambo i tre år)
    Kötid hos AC: fyra år


    Är det någon som har koll på länderna här?


    Trevlig midsommar till alla!

  • Svar på tråden Vilket land passar? (gifta i 8 mån)
  • Zabka

    Det är lurigt med den korta äktenskapstiden och ofta vill ursprungsländerna inte ha alldeles för stor ålderskillnad mellan föräldrar och barn. Följande länder tror jag skulle fungera: Etiopien och Ecuador. Fler länder skulle nog fungera om ni vill ha lite äldre barn. Men om ni har skickat medgivandet till AC så lär de återkomma snart.

    Tänk på att många av BFAs länder inte kräver kö för tillfället.

  • swisch

    Hej !
    Lite nyfiken bara. Vilken underbar kommun bor ni i? Denna förlängning hade inte varit möjlig hos oss ( åldersgrejjen)?

  • Lilla Fia 65

    Lämnade in ansökan om första medgivandet strax innan jag fyllde 43, då gick det bra men var mycket prat om att det inte går att få ett till sedan. Det är många i det äldre spannet som söker medgivande här i storstaden, säger kommunen till mig och de vill få mig att förstå att detta inte var självklart. Min man är yngre och vi har fyraårig köplats hos AC som gör att väntan förhoppningsvis inte blir så lång denna gång. Det var vår motivering.


    Jag tror många låter bli att söka medgivande pga ålder men jag tycker man ska försöka i alla fall och försöka motivera det. (Det hade aldrig gått om vi inte haft medgivande innan)

  • swisch

    Vi gjorde samma sak.  Då vi anmälde oss till kommunen min man var då precis fyllda 43. När vårt medgivande behövde förnyas (maken 46) hade vi våra papper i landet och löfte från landet att vi skulle få barnbesked inom några månader(innan jul förra året) Kommunen vill inte ens prata med oss om förlängning om vi inte hade ett barnbesked i handen med oss när vi kom. Och detta skulle vara i god tid för utredning skulle kunna skrivas och kommunen  ha möte innan vårt medgivande gick ut. Med givandet gick ut i dec vi skulle presentera barnbesked i slutet av nov annars skulle vi vara helt borta.

    I slutet av oktober kom samtalet och då var det inga problem från kommunen, men det var onödigt mycket press på oss hela hösten om man i andra kommuner kan få förlängning trots att man inte ens har sina papper i något land (LÄS: JAG TYCER DET ÄR BRA ATT NI FICK FÖRLÄNGT OCH DÅLIGT ATT INTE VI OCKSÅ FICK DET  vi mådde pyton).

    Kolla med AC om länder... LYCKA TILL!!

  • Lilla Fia 65

    Swisch: Har ni inget medgivande nu då? Om inte, fy sjutton vad grymt!


    swisch skrev 2011-06-27 22:08:49 följande:
    Vi gjorde samma sak. Då vi anmälde oss till kommunen min man var då precis fyllda 43. När vårt medgivande behövde förnyas (maken 46) hade vi våra papper i landet och löfte från landet att vi skulle få barnbesked inom några månader(innan jul förra året) Kommunen vill inte ens prata med oss om förlängning om vi inte hade ett barnbesked i handen med oss när vi kom. Och detta skulle vara i god tid för utredning skulle kunna skrivas och kommunen ha möte innan vårt medgivande gick ut. Med givandet gick ut i dec vi skulle presentera barnbesked i slutet av nov annars skulle vi vara helt borta.

    I slutet av oktober kom samtalet och då var det inga problem från kommunen, men det var onödigt mycket press på oss hela hösten om man i andra kommuner kan få förlängning trots att man inte ens har sina papper i något land (LÄS: JAG TYCER DET ÄR BRA ATT NI FICK FÖRLÄNGT OCH DÅLIGT ATT INTE VI OCKSÅ FICK DET vi mådde pyton).

    Kolla med AC om länder... LYCKA TILL!!
  • Lilla Fia 65

    Det är stor risk att medgivandet hinner gå ut trots att det är nytt sedan en månad. Det jag funderar över nu är om samtliga landansvariga på adoptionsorganisationen har semester tom augusti så att papperssamlande och pappersskickande fördröjs några månader bara för det.


    Då blir det ju jättesvårt att få hem ett barn från de länder som har 1½ års kö i landet efter att man skickat papper.

  • fabbemam
    Lilla Fia 65 skrev 2011-06-30 22:13:31 följande:

    Det är stor risk att medgivandet hinner gå ut trots att det är nytt sedan en månad. Det jag funderar över nu är om samtliga landansvariga på adoptionsorganisationen har semester tom augusti så att papperssamlande och pappersskickande fördröjs några månader bara för det.


    Då blir det ju jättesvårt att få hem ett barn från de länder som har 1½ års kö i landet efter att man skickat papper.


    Ring o fråga! Tala om att det är angeläget pga tidsbristen att de tittar på era papper som säkert ligger i en hög på någonsskrivbord tillsammans med en massa andra medgivanden och då kanske de om du talar om problemet kan flytta er överst...
  • Lilla Fia 65

    Tack fabbemam, i dag blev vi faktiskt inplacerade i de olika ländernas köer. Men om de landansvariga har semester tom augusti så kan man ju ändå inte varken samla papper eller skicka dem (vi har annars en kötid på fyra år). I höst är det bara ett och ett halvt år kvar på medgivandet och något mer medgivande är ju en omöjlighet för oss.


    Man ska tydligen akta sig för att få medgivande i maj/juni. Det skulle vara bra om man kunde be kommunen skjuta upp medgivandet och få det att börja gälla i mitten på augusti i stället.


    Ja, jag får ringa organisationen och höra om de landansvariga har semester, men det vill väl alla vettiga persomer ha på sommaren


     


     


     


     


     


     

  • Hjärtat längtar

    Om ni väljer Nigeria, Etiopien eller Sydkorea så borde ni få BB inom ett år enligt det som står på hemsidan och isf så hinner ju inte medgivandet gå ut!

  • Emeli

    Hej!
    Grattis till medgivandet. Trots att det gäller i två år förstår jag att ni är stressade. Ring AC och kräv att få diskutera ert ärende med dem redan i morgon. Visst är det semestertider, men ALLA på AC kan ju inte vara på semester till och med augusti. Någon måste ju alltid vara i tjänst.

    Det finns nog tyvärr en viss risk att AC inte startar upp nya sökande till några länder förrän tidigast i augusti. Då måste ju ni med er drygt fyraåriga kötid ligga bra till att få tillhöra de första som sätts igång. Då gäller det för er att vara på hugget. Så snart ni har betalat in de 10 000:- kommer ni att få noggranna instruktioner för det land ni slutligen väljer. Om ni är snabba med att få ihop er ansökan kan den kanske komma iväg till ert land i september-oktober. Sen gäller det att hålla tummarna.

    För att vinna lite tid kan ni börja fotografera er så snart som möjligt. Ta många foton så ökar chansen att ni har tillräckligt bra bilder att skicka med er ansökan. Tänk på att inte vara för avklädda, ha på er skor och undvik husdjur på bilderna. Be gärna någon hjälpa er, Ni kan också börja fundera på vad ni vill skriva i det personliga brev som ska sändas till många kontakter. De exakta formuleringarna måste vänta tills ni vet vilket land det blir. Ni kan också boka tid för läkarundersökning. Be AC beräkna när denna kan vara lämplig att göra. Den måste utföras efter att ni har blivit igångsatta. Olika länder har olika krav på hur omfattande denna undersökning ska vara, vilket språk den ska skrivas på och vilken blankett som ska användas. Undersökningen får heller inte vara för gammal när den sänds till landet. Detsamma gäller en mängd andra intyg. De flesta går dock snabbt att få. Vissa kontakter kräver intyg från psykolog. Kolla med AC om något av de länder som ni kan bli aktuella för har detta krav. Jag vet att många kan ha problem att hitta någon psykolog som åtar sig att skriva dessa intyg, och ni kanske kan utnyttja sommaren till att sondera terrängen. Till många länder ska man bifoga ytterligare referenser, förrutom de som ingår i medgivandeutredningen. Antalet varierar. Vissa länder kräver intyg från en präst. Börja gärna fundera vilka av era vänner och bekanta som skulle kunna vara lämpliga, kolla när de har semester, fråga om de kan tänka sig att ställa upp om det blir aktuellt osv. Detaljer om hur referensbreven ska se ut kommer ni att få längre fram. Vålutbildade gifta småbarnsföräldrar brukar vara gångbara i de flesta länder.

    Jag tror att Etiopien eller möjligen Ryssland är de säkraste korten i ert fall. Hur ligger ni till i Etiopienkön? Bulgarien skulle också kunna fungera om ni kan tänka er ett barn med SN. Det landet har dock fungerat så ojämnt genom åren att det känns mer osäkert om det inte gäller ansökan om ett speciellt barn.

    Ni kan naturligtvis ringa även till BFA och höra er för om de kan hjälpa er. De har en del kontakter som det inte är någon kö till just nu. Tyvärr är det många gånger lång väntetid på barnbesked.  Många av dessa kontakter kommer antagligen att kräva att ni kan tänka er ett lite större barn. Dessutom kräver de flesta minst ett par års äktenskap. Det skadar i alla fall inte att ni ringer och kollar med dem.

    Logga in er dagligen och kolla "Barn söker föräldrar". Ert barn kanske kommer att finnas där. Lycka till!

  • Lilla Fia 65

    Ja, och NIgeria går bort pga att ingen får vara över 40 år för Nigeria. Återstår Etiopien


    Hjärtat längtar skrev 2011-06-30 22:56:06 följande:
    oj sydkorea går visst bort pga äktenskapstiden
  • Lilla Fia 65

    Vad ni är snälla som hjälper till mer er erfarenhet! Varmt tack!


    Jag funderar mer och mer på om det inte är nödvändigt att kontakta familjerätten redan nu (innan det gått för lång tid) och fråga om de inte kan skjuta upp medgivandet till att börja gälla från mitten på augusti i stället. Vi fick det i början på juni och det var ju inte så stor nytta med att få det just då. Det kanske är lättare att få en förskjutning än en förlängning.?


    I Etiopienkön är det några (tre, fyra) före oss. Det verkar vara ett land som det inte tar så där jättelång tid för i landet (1 år) även om Etiopien ska vara osäkert just nu.


    Tack så jättemycket Indras dotter för de goda råden Vi kommer att upparbeta en handlingsplan för sommaren som vi betar av punkt för punkt. Det vore ju skönt som du säger att vara förberedd med sånt som går


    Emeli skrev 2011-07-01 01:15:33 följande:
    Det finns nog tyvärr en viss risk att AC inte startar upp nya sökande till några länder förrän tidigast i augusti.
    Hur ligger ni till i Etiopienkön?
    Lycka till!
  • KimKatt

    Jag tycker ändå att ni ska prata med AC om Nigeria. Det finns familjer som blivit accepterade när de varit över 40. Det är bra flyt i Nigeria just nu och helt objektivt så kommer det fantastiskt fina barn därifrån

Svar på tråden Vilket land passar? (gifta i 8 mån)