FruSen skrev 2011-10-07 14:39:39 följande:
Finns det något liv i den här tråden?
Vi har nyss flyttat in i vårt hus och har en furutrapp med samma typ av filt (fast brun) som du TS.
Vi ska måla den vit och jag vill faktiskt ha kvar filtmattan (alltså inte den som ligger där utan jag vill lägga dit en ny) just för att jag tycker det känns bättre att gå på det. Inte lika halt vilket det annars lätt blir i trappor. Mina föräldrar har en lackad trapp och alla i släkten har halkat mer eller mindre illa i denna trapp. Nu när man har barn känns det också bättre med lite "fäste" under fötterna kan jag tycka.
Vi har också spaljé (spjälor) och dessa vill jag ha kvar speciellt när det är småttingar som ska gå i trappan. Svärföräldrarna har en likadan trapp och de har tagit bort spaljén vilket känns lite småläskigt i mammahjärtat då ens tvååring ska gå upp och ner.
Har kollat runt mycket på nätet och hittat något som jag skulle vilja göra:
rottmedvitaknutar.blogg.se/2010/november/inna...
En ny gråaktig filt på trappstegen är ju faktiskt inte alls så dumt! Svart/mörkgrått gör ju att allt smuts/damm/katthår syns på en gång, men en grå bör inte ha samma avslöjande efekt

Jag har renoverat trappan nu och det vart kanonbra! Min trappa ser precis ut som den du hade där i länken. Vi tog också grå matta, snäppet mörkare grå tror jag. 2500:- fick vi ge för att lägga dit en ny matta, med material och jobb och allt.