• Anonym

Koka vatten?

Jag har en bebis på 6 mån och hittills har jag kokat allt vatten hon använder. Nu funderar jag på att sluta koka vattnet åtminstone här hemma, vi har kommunalt vatten ingen egen brunn eller dyl. Det borde väl vara ok?

Min andra fråga är hur jag ska göra när vi är på resa? Kan man köpa flaskvatten och använda okokt eller ska allt vatten kokas när man reser? Det blir ju lite bökigt om det är varmt och hon behöver dricka mycket vatten. Vi ska på resa i sverige-danmark.  

• Svar på tråden Koka vatten?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min uppfattning är att du erbjuda kranvatten, då din dotter passerat sex månader. Natuligtvis skall du inte använda varmt vatten eller vatten som du inte säkert vet håller god kvalitet.

När ni är utomlands är flaskvatten ett bra elternativ och du behöver inte koka det. Välj dock gärna vatten med lågt natriuminnehåll och kolla att korken inte är bruten.

Trevlig resa!

Mvh Christine

• Anonym

Hej igen!
     Vad är ett lågt natrium värde finns det nån maxgräns?

• BVC Sköterskan

Hej igen,

Anledningen till att man bör undvika produkter med högt natriuminnehåll (framför allt till spädbarn och små barn) är att det motsvarar hög salthalt. Vilket man vet kan skada barnets njurar, som inte är färdigutvecklade förrän barnet är runt ett år.

Enligt livsmedelsverket är motsvarar 1 gram natrium 2,5 gram salt och barn under ett bör inte äta salt mat mer än en gång i veckan. För en ett-åring gäller max 1 gram salt per dag.

Läs gärna mer om rekommenderade mängder på livsmedelsverkets hemsida.

Mvh Christine

Svar på tråden Koka vatten?