• netneduts

Biltemas barncykel, bara skräp?

Hej!

Vi sitter och kollar på cykel åt vår dotter och så såg jag Biltemas barncyklar, märke Yosemite, den ser verkligen jätte fin ut men hur är kvaliteten på dessa cyklar? Är de något bra eller är det bara skräp? Cykeln kommer oavsett märke stå inomhus och hållas efter bra så det finns ingen risk att den kommer falla sönder utomhus.

Vad säger ni, är den prisvärd eller skall vi satsa på ett mer känt märke?

• Svar på tråden Biltemas barncykel, bara skräp?
  • grönkiwi

Vi köpte en yosemite på biltema till våran 4 åriga son, han blev jätte nöjd. Vi har inte haft den så länge, nån månad bara men den funkar alldeles utmärkt. Jag tycker inte att man behöver lägga ner dyra pengar på ett bra märke när dom är så små för dom använder dom så kort stund.  Nu vet jag iofs inte hur gammal din dotter är men

• lillaknas

Vi har haft det märket i över ett år nu till två pojkar 7 och 5 år, dom fungerar kanon

• netneduts
    grönkiwi skrev 2011-06-21 11:27:25 följande:
    Vi köpte en yosemite på biltema till våran 4 åriga son, han blev jätte nöjd. Vi har inte haft den så länge, nån månad bara men den funkar alldeles utmärkt. Jag tycker inte att man behöver lägga ner dyra pengar på ett bra märke när dom är så små för dom använder dom så kort stund.  Nu vet jag iofs inte hur gammal din dotter är men
    Precis så tänker vi också, 2000 kronor för en cykel som hon kommer ha max 2 år är mycket pengar. Hon blir fyra år nu i sommar. :)
    Jag läste i en annan tråd när jag googlade märket att Biltemas cyklar tillverkas i samma fabrik som Cresent och Monark, då kan det inte vara så jätte dåliga cyklar tänkte jag, inte barnens i alla fall som inte kommer användas varje dag och inte året om heller.
  • netneduts
    lillaknas skrev 2011-06-21 11:29:38 följande:
    Vi har haft det märket i över ett år nu till två pojkar 7 och 5 år, dom fungerar kanon
    Tummen upp!
  • Vesslan

Vi har köpt yosemite cyklar till båda killarna hemma de senaste två gångerna. Den yngsta var 7 när han fick första och den tål mycket "barn" hantering.  Vi tycker det är en bra och prisvärd cyckel till barn som dock växer från dem ganska snart.  Skulled et behövas ev reservdelar senare som stöd eller liknande är det inga problem att ordna heller.

• Raskask

Sonen fick en yosemite som har hållit över all förväntan när han fyllde fem  (jag var skeptisk till hållbarheten men blev nedröstad). Tydligen är det vanligaste felet med billiga cyklar att hjullager och växlar inte håller någon högre kvalitet (enligt min granne cykelhandlaren). Men några växlar var det ju inte på sonens cykel och några hjullager problem har vi inte haft. Denna cykel har använts dagligen för dagispendling (två kilometer vardera hållet, inte långt precis men ändå), samt crosscountrykörning i parker, racerkörning på grusvägar på landsbygden och allehanda cykeltricks. Det enda som var lite dåligt var handbromsen som inte riktigt höll ihop. Vi bytte till en annan handbromsvajer.

• Mamman02
    netneduts skrev 2011-06-21 11:29:51 följande:
    Precis så tänker vi också, 2000 kronor för en cykel som hon kommer ha max 2 år är mycket pengar. Hon blir fyra år nu i sommar. :)
    Jag läste i en annan tråd när jag googlade märket att Biltemas cyklar tillverkas i samma fabrik som Cresent och Monark, då kan det inte vara så jätte dåliga cyklar tänkte jag, inte barnens i alla fall som inte kommer användas varje dag och inte året om heller.
    Har inte hört nåt negativt om det märket.

Men att de tillverkas i samma fabrik har egentligen ingen betydelse. Det är troligtvis inte samma kvalite på material eller tillverkningsprocess som de andra märkena.
  • Pallas

Kolla på Coop Forum också, om du har något sånt i närheten. Jag köpte en cykel där för 1200 och den hade allt utom pakethållare - stadig ram, stänkskärmar i plåt, kedjeskydd i plåt, fotbroms (handbromsen har vi satt ur funktion), alla reflexer, snygg design. Mycket stabil cykel.

• netneduts
    Mamman02 skrev 2011-06-21 11:33:36 följande:
    Har inte hört nåt negativt om det märket.

Men att de tillverkas i samma fabrik har egentligen ingen betydelse. Det är troligtvis inte samma kvalite på material eller tillverkningsprocess som de andra märkena.
    Nej det har du nog rätt i.
  • netneduts
    Pallas skrev 2011-06-21 11:38:51 följande:
    Kolla på Coop Forum också, om du har något sånt i närheten. Jag köpte en cykel där för 1200 och den hade allt utom pakethållare - stadig ram, stänkskärmar i plåt, kedjeskydd i plåt, fotbroms (handbromsen har vi satt ur funktion), alla reflexer, snygg design. Mycket stabil cykel.
    Just Logan som Coop Forum säljer har jag hört och läst mycket negativt om, så den är faktiskt inget alternativ för oss. Men det är ju jätte bra om ni är nöjda. :)
  • Pallas
    netneduts skrev 2011-06-21 11:40:27 följande:
    Just Logan som Coop Forum säljer har jag hört och läst mycket negativt om, så den är faktiskt inget alternativ för oss. Men det är ju jätte bra om ni är nöjda. :)
    Har haft Logan-cyklar till barnen sedan de började cykla (de är 6 och 7 år nu) och har inte haft ett endaste problem med dem.
  • Mamman02
    Pallas skrev 2011-06-21 11:47:16 följande:
    Har haft Logan-cyklar till barnen sedan de började cykla (de är 6 och 7 år nu) och har inte haft ett endaste problem med dem.
    Har haft en Logan, fast en damcykel. Tyckte den var alldeles för tung och klumpig. Men barncyklarna vet jag inget om.
  • lillaknas
    netneduts skrev 2011-06-21 11:40:27 följande:
    Jag har en logan som är 15 år gammal, den fungerar kanon och har aldrig varit problem med växlar eller liknande
  • vivianne

Efter att en trehjuling från Biltema vek sig vid första provcyklingen har jag undvikit deras cyklar. Lägger hellre samma summa på en begagnad crescent än en ny biltema-cykel.

Men jag tror att de säljer flest cyklar av alla märken så något bra måste det vara med dem ändå

• Raskask
    vivianne skrev 2011-06-21 16:24:59 följande:
    Efter att en trehjuling från Biltema vek sig vid första provcyklingen har jag undvikit deras cyklar. Lägger hellre samma summa på en begagnad crescent än en ny biltema-cykel.

Men jag tror att de säljer flest cyklar av alla märken så något bra måste det vara med dem ändå
    Trehjulingarna är skräp. Vår son fick en i present som där framgaffeln vek sig efter någon vecka. Då var sonen så liten att han bara hasade fram så det var ingen vild terrängkörning som låg bakom. Vi fick en ny när vi var och visade upp trehjulingen på varuhuset. Den höll i tre veckor.
    Två år senare fick även dottern en biltema trehjuling i present. Den höll i ett par dagar, sen var framgaffeln lös. Den gången brydde vi oss inte om att byta in den.

Så när det meddelades att sonen skulle få en 16tums biltemacykel i 5 årspresent var jag minst sagt skeptisk till påhittet. Men den cykeln har hållit hur bra som helst. Det märks inte ens på den att den har använts i ett år (bor i Skåne där det cyklas tolv månader om året). Nu har sonen vuxit massor och vuxit ur den och vi funderar på att skaffa en 20tums cykel från biltema.
  • Erki

Jag har haft flera till min dotter och aldrig haft problem och då har vi inte vårdat dom speciellt väl. Stått ute, ej smörjt kedjan m.m men det har aldrig varit något trasigt.

• cicci85

Vi köpte en begagnad för att ha hos mormor för 100 kr, vet inte hur gammal den är, den funkar utmärkt men är lite rostig.

• medhjälparen

Till ett barn som snabbt växer ur cykeln skulle jag lätt satsa på Yosemite.
    Hade min Singlespeed i över 5 år. På somrarna cyklade jag till grannstaden fler vändor, 4 mil fram o tillbaka.

Svar på tråden Biltemas barncykel, bara skräp?