• Angelica77

Min son stakar sig på talet hela tiden. HJÄLP!!!

Åh, jag är så ledsen över att min 3½-årige son börjat staka sig på orden när han pratar. Det har kommit på en vecka och eskalerat nåt otroligt. Det är knappt han får fram ibland vad han menar. Och han märker själv av det, och tycker det är jobbigt då han börjat ge upp att tala färdigt meningen eller vill att vi ska slutföra meningen åt honom.
    Han stammar inte är konstaterat utan upprepar orden ifrån halva ordet ungefär. Stammning är ju mer när man fastnar på första stavelsen i ordet. När han tex ska säga sin lillasysters namn, Filippa så säger han Fil, Fil, Fil, Filippa........

Nån mer som har eller haft barn som gjort så här??????? Jag är så ledsen som sagt över detta att jag fullständigt bröt ihop idag. Är så jobbigt att höra sitt barn som inte längre kan prata.

• Svar på tråden Min son stakar sig på talet hela tiden. HJÄLP!!!
  • Lilladu

Vet du ..... va inte orolig.
    Min kompis son gör/gjorde exakt lika.
    Man förklarade för henne att det var vanligt eftersom barnen har så otroligt mycket dom vill säga samtidigt, blir det lite stopp på orden.

Det låter mycket mer logist när man säger det, än när jag som nu försöker förklara det
    så här. Men jag hoppas du förstår vad jag menar

Hennes kille är nu lite över fyra o visst hakar han sig fortfarande, men nu är det nästan bara när han blir JÄTTE ivrig.

• Netrios

Så gör min dotter också i perioder, hon är 3 år. Nu har vi lagt märket till att hon lär sig nya ord, förbättrar på sina meningar osv. efter en stammningsperiod. Förrut var man orolig som fasiken...nu ser vi bara framemot det nya som kommer

Tror inte du behöver vara orolig alls över stammningarna. Oftast försvinner dem av sig själv.

• annie29

Så har min kille gjort nu ganska länge,och han är nu 5 år.
    Men alla säger att det växer bort med tiden,så jag litar på det!

• saga

Min son stammade under en period i 3-årsåldern. Det gick över (han fyller 8 snart). Har hört att det kan bli så när det är så mycket de vill säga.

• Meli

Min son är lite över tre och har också börjat hålla på så där. Jag tror det beror på att de vill prata fortare än de kan, Anton kan låta så här

"då skulle vi göra det och och och och och och och och och och och det."

Försökre att inte avbryta, ibland säger jag, "lugn" så brkar han lugna sig och så blir det bättre, faktum är att det blivit lite bättre över huvud taget.

Kram

• Angelica77

Meli: Precis så låter Kevin. Har oxå börjat säga LUGN när det blir alldeles för jobbigt för honom. Och då släpper det...

• Angelica77

Kan meddela att jag känner mig betydligt lugnare nu iallafall när man får "snacka" med likasinnade. Igår grät jag bara............

• Meli

Angelica77

Ja, jag tror inte det är någon fara, för om det är stamning, så hjälper det ju inte att säga lugn, och stamning låtre väl annorlunda, mer hackigt på något vis.

• Pappenheim

Jag har varit hos en logoped med min son.
    Sonens bästis höll på så att jag trodde att han stammade, då förklarade logopeden att det handlar om att de har lite bråttom bara så de börjar hacka så där, de försöker också hålla kvar "talutrymmet" precis som folk gör när de blir intervjuade i TV t ex och säger "ööööh" "umm" medan de tänker ut svaret. Inte konstigare än så!

• Makaroner

Emil gör också så, vi har tolkat det som att han vill berätta för mycket samtidigt och då måste han få ordning på tankarna innan han kan berätta klart. Han stammade när han var 3 år lite drygt men det är borta, nu fastnar han i meningarna istället när han blir ivrig. Det växer nog också bort Vi påminner honom att lugna ner sig och berätta en sak i taget om han bara står och säger "Men då... men då... men då..." eller liknande och då går det lite bättre.

• Angelica77

Lika plötsligt som det kom - lika plötsligt har det försvunnit!!! Mkt sällan han stakar sig nu. Jag är såååååååå lättad!!!!

• Mamahanna

ja det hände min dotter också...å en dag var det bara borta! jag också bara grät!

• dajmkakan

Vår dotter som är 2, 5 började plötsligt stamma på samma sätt för nån månad sen! Jag förstod ingenting! Hon är tidig med talet annars ,kunde bl a säga R innan hon blev 2 år, och har aldrig egentligen pratat "babyspråk". Helt plötsligt stammar hon!
    Exempel: "Kan..ka..kan jag få saft?" och "Sk..sk..sk..ska vi gå ut? "
    Hon upprepar första stavelsen av ordet.
    Jag blev ju lite ledsen för hennes pappa stammade väldigt mycket då han var liten, men han fick mycket hjälp av talpedagog o idag hörs det nästan inte att han stammar. Det finns ju hjälp att få isåfall!
    Det gick några dagar o så var stammningen borta, men den kommer igen ibland (sällan). Tror dock inte att det är nån "riktig" stammning utan att den bara är tillfällig! Språket utvecklas ju hela tiden och de har så mycket att säga att de snubblar på orden. Läste nånstans att det är vanligt att små barn stammar tillfälligt, men att det oftast går över!

Går det inte över tycker jag att du ska fråga vid rådgivningen om ni kan gå till talpedagog. Min man fick jättemycket hjälp o tycker att också vuxna människor som stammar ska söka hjälp- för det går att lindra stammning

• Angelica77

Det har kommit tillbaka på Kevin efter ett par veckors uppehåll. Och nu är det mer första stavelsen han snubblar på. Men jag tar det lite lugnare nu och blir inte lika orolig. Hoppas att detta oxå försvinner precis som det gjorde förra omgången..

Svar på tråden Min son stakar sig på talet hela tiden. HJÄLP!!!