• Anonym (Kär!)

Hur gör man när man friar till sin pojkvän och sambo?

Ja, som frågan lyder, jag vill fria till min underbara pojkvän, vi är bor tillsammans och har fått vårt första gemensamma barn och jag tror att han bara väntar på att jag ska fria till honom. Det säger han iallafall :). Men jag kommer bara inte på hur jag ska göra. Är varken så romantisk annars eller bra på traditioner, men vill ändå göra något speciellt.
    Idéer, någon? 

• Svar på tråden Hur gör man när man friar till sin pojkvän och sambo?
  • Kimona

*favoritar* då jag går i samma tankar :)

• C W T

Hade jag fått fria hade jag gjort det på hans födelsedag eller julafton. Hade tänkt skriva ner mina känslor och avslutat med, vill du gifta dig med mig. Sen hade jag slagit in brevet, kortet i ett fint paket.

• Anonym (Jag också:D)

JAg hade tänkt fria till min sambo på skottdagen, då det är den "enda" dagen som tjejen får fria, men har inte den blekaste aning om hur, jag vill gärna också ha råd o tips på hur jag ska göra, vårt första barn är beräknat till alla hjärtans dag så jag kommer vid tillfället även ha en liten bebis, så något barnvänligt hade varit bra:D

• Anonym

Min man friade till mig vid sängkanten när jag sovit med smink och håret stod på ända. Det behöver inte vara superfantastiskt för att det ska vara speciellt

Okej, ingen som friat till sin pojkvän/sambo som kan komma med några bra tips? sen för den delen är jag sjukt nervös också, haha, tänk om han säger nej, vad gör jag då? ingen som har något romantiskt förslag som går att göra med ett litet spädbarn?

Finns det verkligen ingen som gjort det?

• Anonym (Nervös)

Hej. Kanske är lite sent att svara nu men gör det ändå.

Jag ska fria till min sambo på långfredagen. Jag är föräldraledig med vår dotter som är 15 månader så ekonomin är lite ansträngd för tillfället. Därför har jag varit hos en smed och lämnat in gamla smycken. Bl a ett ganska värdefullt guldhalsband som tillhörde min mor. Hon lever tyvärr inte längre. Min far har även bidragit med sin vigselring och två klackringar. På tisdag ska jag hämta ringarna och på fredag ska det ske.

Jag har bokat bord på lokala Sjöboden och förbeställt skaldjursplåer och champagne. MEN, nu ska det bli +4 och snö nästa helg. Jag hade sett framför mig soligt och varmt och en promenad till restaurangen. Så nu funderar jag på att hämta hem skaldjur istället. Kanske är bättre med tanke på att vår dotter inte har något vidare bordsskick och knappast kommer vara nöjd i en barnstol i 2-3 timmar. Eller vad tycker ni?

Jo, jag tänkte lägga ringarna i ett litet påskägg och ge honom. Han kommer inte ana något! Åh, jag är lite nervös!

• Pippin

Vad mysig du är :)
    Det låter helt perfekt!!
    Är nog vanligt att det blir "för mkt" vid frierier men detta låter utomordentligt!!
    Hör av dig

• Anonym (Jag friade!!!)

För ett år sen snart. Dock får bröllopet vänta, vill skramla ihop lite pengar, men jag vågade faktiskt inte göra det ensam.
    Så jag tajmade ihop det när sambons kompisar skulle komma på besök. De hade ett jobb i stan och ville att vi skulle ta ut dem en sväng efteråt och sen skulle de sova över.

Jag köpte först en symbolisk ring, mer för att ha en när det skulle ske, beställde en jättefin ask från ebay och fick då ingraverat en personlig text, valde titeln på vår låt =)

Dagen till ära så hade vi fixat barnvakt över natten och jag hade shoppat en ny fin klänning.

Min sambo åkte iväg på förmiddan för att lämna vårt barn hos kusiner och jag blev så nervös!!!!

...så jag ringde sambons bästa vän som också skulle med och berättade allt och tvingade honom att puscha mig och se till att jag inte söp ner mig eller nåt annat tokigt. (Är ingen stordrickare men jag har ALDRIG vart så här nervös!!!) Bästisen blev överlycklig och började berätta att min sambo ofta berättade om hur kär han är mm och det kändes bara ännu finare att höra, att han kan berätta sånt på lunchen bland grabbarna till och med

När bästisen med fru dök upp framåt sen eftermiddag så hade de köpt en stor bukett blommor till mig.
    Sambon skojade och sa att det var ju bra att någon kommer ihåg att göra det ibland -han skulle bara veta!!
    (Jag älskar blommor, och sambon köper någon gång, för sällan enligt mig :D)

Sen gick vi ut.
    Sambon sa om och om igen att han älskade min klänning och jag var sååååå nervös!!!

För när vi kom hem framåt natten skulle det ske.

Vi var ca 7 personer, de som skulle sova över samt bästisen med fru -och jag och min älskade!.

Jag gick ut på tomten för att ta luft, och mötte där en av de andra killarna.
    Han undrade varför jag vart så tyst hela kvällen, och jag bara stöna ur mig vad som var på G.
    "Va???? Men vad häftigt! Det måste förevigas!" tjoade han och drog upp MOBILEN!!!!
    (Han krävde att få ta "Han sa JA" och "Han sa Nej...." porträtt av mig innan haha...)

Sen tågade jag in, med en smygfilmande man bakom mig.

Bytte låt på stereon. Sänkte ljudet.  Alla satt ner i soffan. Sambon sprang upp och undrade vilken skiva jag skulle byta till, hans favorit var på, mycket viktigt :)
    Jag  tog honom bara i handen. Ställde mig mot honom och började berätta att jag älskade honom och att jag hoppades att han ville vara min.

Han fattade först ingenting utan mumla bara "Ja men det är klart!"
    När jag sen tog upp asken som låg gömd i urringningen och gick ner på knä så möttes jag av de största blå ögon jag någonsin sett.
    "Vad GÖR DU????" viskade han.
    Jag hann precis få fram "Vill du gifta dig med mig?" innan mina egna tårar började rinna och sambon bara stirrade. Han drog upp mig från golvet och lyfte upp mig i den tryggaste kramen jag någonsin fått i mitt liv.

Kändes som vi stod så i en evighet, innan en mobil flög upp i nyllet på oss och kompisens röst ljöd:
    "Men vad SVARAR DU då?????"  :D

Kan ju säga att det blev ett festande till morgonen sen.

Underbart. Så gjorde jag i alla fall.
    Och ett par månader senare skaffade vi de riktiga förlovningsringarna.

Rekommenderar asken!! Skitsnygg och kostade bara runt 100-lappen :)

• Terramia

Låter som en perfekt dag! :)

• Anonym (Elora)

Annars så kan man vara så oromantiskt rak på sak, som jag var Flört.
    Vi var ute och drack drinkar. Jag hade inte alls planerat, men sammtalet gled in på framtiden/barn. Då sa jag att jag ville ha barn snart och då ville jag vara gift." Jaha", sa min man. "Ja, men då gör vi det." 

Ja, det var ju inte så romantiskt. Men vi förlovade oss romantiskt i stället, så det får väl väga upp det lite. Jag är tyvärr inte så romantisk, så jag vet inte hur jag skulle ha planerat ett frieri. Det känns ok att det kom så spontant, det kom från hjärtat i alla fall Glad. Vi har två barn nu Solig  .

• Krank

Kan man fria till någon utan att va tillsammans? Hon har dessutom ett förhållande med någon men mot sin vilja...Hon har inga känslor för honom men vill ändå va vän med honom. Men om hon är gör slut med honom så är hon rädd att han kapar alla band med henne.
    När hon och jag ses så fullkomligt gnistrar det om oss... Vi ler och rodnar mot varann, skämtar o busar med varann... Vi kramas långa stunder. Hon har till och med visat mig en bild på hennes drömklänning hon vill ha om hon gifter sig någon gång. jag älskar henne från botten av mitt stora hjärta... Hon gillar mig väldigt mycket oxå vet jag.

Kan jag bara åka till henne med en bukett rosor och gå ner på knä och fria till henne trots att det är som det är?? Hon vill ju uppenbarligen gifta sig!

• Anonym (Pepp)
    Anonym skrev 2011-12-19 16:58:09 följande:

Min man friade till mig vid sängkanten när jag sovit med smink och håret stod på ända. Det behöver inte vara superfantastiskt för att det ska vara speciellt

...och då blir man dessutom mer överraskad och glad!
  • Anonym (Nej)
    Krank skrev 2014-06-24 10:38:30 följande:

Kan man fria till någon utan att va tillsammans? Hon har dessutom ett förhållande med någon men mot sin vilja...Hon har inga känslor för honom men vill ändå va vän med honom. Men om hon är gör slut med honom så är hon rädd att han kapar alla band med henne.
    När hon och jag ses så fullkomligt gnistrar det om oss... Vi ler och rodnar mot varann, skämtar o busar med varann... Vi kramas långa stunder. Hon har till och med visat mig en bild på hennes drömklänning hon vill ha om hon gifter sig någon gång. jag älskar henne från botten av mitt stora hjärta... Hon gillar mig väldigt mycket oxå vet jag.

Kan jag bara åka till henne med en bukett rosor och gå ner på knä och fria till henne trots att det är som det är?? Hon vill ju uppenbarligen gifta sig!

Man friar inte till någon som redan är upptagen. Låt henne avsluta sitt förhållande först. Hade hon verkligen velat ha dig, hade hon redan brutit med honom.
Svar på tråden Hur gör man när man friar till sin pojkvän och sambo?