• Linnea och Hillevi

Radonhalt i hus på 340 bq?

Det är ju en ganska bra bit över maxgränsen..
    Finns det något man kan göra för att minska radonhalten.. eller bör vi helt avstå från att köpa huset?

• Svar på tråden Radonhalt i hus på 340 bq?
  • MariaX m 2

Jag skulle avstå.

Men om man ska sanera beror kostnad och arbete mycket på källan till radonet, om radonet sitter i byggnadsmaterialet eller från marken. Ring och fråga en firma om hur man kan göra.

Det kallas tvivel det där som stör...
  • Linnea och Hillevi
    MariaX m 2 skrev 2011-06-21 16:52:56 följande:

Jag skulle avstå.

Men om man ska sanera beror kostnad och arbete mycket på källan till radonet, om radonet sitter i byggnadsmaterialet eller från marken. Ring och fråga en firma om hur man kan göra.

Ok, det är i materialet, huset är gjort i blåbetong..
  • SilverLadyG
    Linnea och Hillevi skrev 2011-06-21 16:54:57 följande:
    Ok, det är i materialet, huset är gjort i blåbetong..
    då är det likabra att riva huset!
  • goabarn77

Jag skulle absolut avstå. Vad jag förstår tänker man sänka maxgränsen också.

• Betty Ballbreaker

Är det en långtidsmätning eller korttids? Vårt hus hade förhöjda radonvärden, men det var enl en korttidsmätning. De är inte så pålitliga. Därför gjordes en långtidsmätning som visade helt ok radonvärden. Men antar att ni inte har tid med en långtids. Kontakta någon som arbetar m radonsanering och hör vad en sådan kostar. Sen kan ni försöka pruta på huset med motsvarande summa. Går det vägen, glöm ej att göra långtidsmätning först. Lycka till!

• Linnea och Hillevi
    Betty Ballbreaker skrev 2011-06-21 19:42:26 följande:
    Är det en långtidsmätning eller korttids? Vårt hus hade förhöjda radonvärden, men det var enl en korttidsmätning. De är inte så pålitliga. Därför gjordes en långtidsmätning som visade helt ok radonvärden. Men antar att ni inte har tid med en långtids. Kontakta någon som arbetar m radonsanering och hör vad en sådan kostar. Sen kan ni försöka pruta på huset med motsvarande summa. Går det vägen, glöm ej att göra långtidsmätning först. Lycka till!
    Det var en långtidsmätning som gjorts nu 2011...
  • Linnea och Hillevi
    Betty Ballbreaker skrev 2011-06-21 23:00:09 följande:
    Ajdå! :(
    Ja säger det samma.. så det blir nog inget köp där inte.. trots att man sanerar och sätter in åtgärder så tror jag inte det är möjligt att sänka så pass som jag kommer önska.. kommer även gå runt och tänka på det och oroa mig galet mycket med för mina barns hälsa osv. Så det är inte värt det, trots att vi kan få det flera hundra tusen billigare.
  • LillaVanilla

Inga problem alls. För att få ner radonhalten långt under godkänt så får man skaffa ventilation, t.ex. fläkt i skorstenen. Man får dessutom radonbidrag från staten. 340 är inte märkligt högt. Sen pratade vi med flera instanser om detta när vi köpte vårt hus. De pratar om att sänka mätvärdena men det är omöjligt att verkställa då man på alltför många håll faktiskt skulle få för stora problem pga markradon osv. Radon finns i allt i olika hög grad. Vi har ett hus med blåbetong men har av någon anledning bara 90 bequerel uppmätt på långtidsmätning. Mätningen gjordes i samband med försäljningen, därför är jag lite påläst. De som hade koll på mätningen sa att mätningar under typ 800 bequerel fick man ner under godkäntgränsen med installation av enbart vanlig ventilation. Problemet i värt hus som gjorde att man misstänkte för hög radonhalt (vilket är problemet i många likadana hus) var att förra ägarna bytte fönster från en typ med självdrag till supertäta treglasfönster. Bra för värmekostnaden, dåligt för ventilationen. Jag antar att mitt tips är: Prata med någon som vet. Gillar ni huset så kör på. Lycka till! Förlåt att det blev så långt.

• Maria222

Det är massor av hus som har höga radonhalter utan att man vet om det. Fördelen med detta hus är ju att man hittat radonet och därmed kan åtgärda problemet!
    Ta dit en konsult som ger förslag på åtgärder och gå ner den summan det kommer kosta. Är det blåbetong är ökad ventilation garanterat lösningen.
    Om ni gillar huset i övrigt behöver ni inte skrämmas bort av dessa relativt låga värden ändå. Tidigare var gränsen 400 bq.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • vilms07

vi köpte precis ett hus där radonhalten uppmätts till 330Bq. Tycker inte alls att det var farligt högt. Visst ska vi mäta om det i vinter och sedan försöka sänka värdet men som sagts tidigare så var ju gränsvärdet högre för bara nåt år sedan och på många hus (dom flesta där vi bor) är det hög radonhalt pga marken och det är inte ens uppmätt. så då får man ju chansa när man köper vilket jag tycker känns osäkrare.

Svar på tråden Radonhalt i hus på 340 bq?