• Anna 415

Mjölkersättning..?

Har en sak som jag går och funderar på och "oroar" mig över. Har en liten son, Julius, på 4 månader som jag har helammat sedan start. På lördag ska jag och hans pappa dock unna oss en kväll utan barn, och min mamma ställer mer än gärna upp som barnvakt. Och nu till frågan, kan hon ge Julius ersättning på kvällen innan nattning? Vad jag oroar mig för är magont, förstoppning eller andra symptomer - eftersom att han bara får det en gång.. Det bästa är såklart att pumpa ut osv, men vad jag hört så ska dom sova lite längre med ersättning vilket kan vara bra när han ska sova borta första gången och i vanliga fall vaknar ca 3-4 ggr och vill äta. Vilken upplever ni iaf är den bästa ersättning, eller har ni några andra tips? För- och nackdelar? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Mjölkersättning..?
  • lycklig90

Vi har nyss börjat ge sonen på 3 månader ersättning, NAN1. Än så länge har han inte fått magont eller liknande..

Det är inte alla barn som tar flaska eller ersättning när de har ätit bröstmjölk och från bröstet så länge. Så bästa tipset jag kan ge är att testa mycket tidigare om sonen tar flaska och äter ersättning. Ni kan alltid testa blanda i lite bröstmjölk i ersättningen så eran son känner lite av bröstmjölkssmaken.

Fick dessutom ett tips från barnmorskan att blanda i en tesked med rapsolja i ersättningen för då ska de inte bli hårda i magen!

Jag var rädd för att vår son inte skulle ta bröstet igen efter att han fått flaska (ska försöka nattamma), har läst här på FL att många barn vägrat bröstet efter de fått flaska då de slipper suga lika mycket som de måste göra med bröstet. Men barnmorskan sa att det mest är när de är yngre.

Men man kanske ska vara medveten om att det kan ske.

Lycka till!

• Lady Namárië

Det är inte alls säkert att han sover längre med ersättning, så det är inget du skall ta för givet. Det finns också en risk att han kan få lite ont i magen istället. Att han skulle bli förstoppad av att få ersättning en gång är inte så jättetroligt, eftersom bröstmjölken han får annars är lite laxerande. be bvc visa dig hur man gör magmassage, så hjälper du i så fall både bajs och luftbubblor från flaskan på traven genom tarmarna.

Vilken sorts ersättning du väljer är en smaksak. Vissa bebisar gillar Nestlé, andra föredrar Semper. Tänk också på att alla bebisar inte gillar samma flaskor, och att det kan vara svårt att få honom att acceptera flaskan om han inte provat den förut.  

So say we all
Svar på tråden Mjölkersättning..?