• Skutt10

Områden att bo i/runt Malmö?

Hej alla

Jag skulle vilja ha lite tips, idéer och åsiker om områden att bo i kring Malmö. Kommer från Stockholm där jag trivs jättebra, men blir kanske tvungen flytta söderut. Är 34 år och har en bebis på snart 9 månader och skulle vilja bo i ett passande område (känner alltså inte till skåne alls). Vill helst inte bo där flesta barnen är lite mer uppväxta eller bara äldre bor. Vill ha någorlunda nära till storstaden (typ max 1,5 mil) och havet. Lomma, Brärred, Höllviken? Hur är barnomsorgen? Köer mm?

• Svar på tråden Områden att bo i/runt Malmö?
  • edo

av min upplevlse så kö för dagis så är det långt men sen beros på i viken område du bor eller kommer o bo,rekomenderar limham

• Hannizz

Jag bor i Vellinge och kan verkligen rekomendera det. Nära till malmö (1,5 mil), nära stranden (ca 1 mil). Liten by som har allt och alla känner alla, men ändå nära till allt annat.

• supermamman

Ska du bo i hus eller lägenhet? Slottstaden i Malmö är en barnvänlig stadsdel, men det är inte lätt att hitta lägenhet. Därifrån kan man gå upp i stan på 10 minuter! Sedan är det ju trevliga områden runt Malmö, som Limhamn, Bunkeflo och Klagshamn, med mestadels husbebyggelse.

• Skutt10

Tack för tipsen.

Vi har nog tänkt att inte bo precis i Malmö utan en bit utanför i hus. Hur är det med affärer och shoppingcenter?

• Skutt10

Tack för alla svar. Vellinge har jag hört att det är fint också, men inte så nära havet. Fler tips emottages tacksamt! Någon som kan berätta lite om Lomma t.ex?

• Skutt10

Finns det någon som bor i Lomma, Bjärred eller Löddeköpinge som kan berätta lite hur det är?

• supermamman

Lomma har vi spenderat mycket tid i pga att vi har en sommarstuga där. Det är nära havet och en riktig sommarstad, men rätt trist i övrigt. Ska man handla åker man en bit därifrån, till Burlöv Center, eller till Nova i Lund. Bjärred likaså, men i Löddeköpinge är det nog lite mer barnvänligt när man ser till natur. Och där finns ett stort köpcenter, Center Syd. Jag har bott i Malmö i över 30 år, men nu bor jag i Ystads kommun med mina barn.

• Skutt10

Så där som är "roligast" att bo är kanske Höllviken?

• Läängtande

Vellinge kommun håller jag på, bor själv i Malmö men hoppas att kunna ha råd att flytta till hus i Vellinge kommun nästa år! Där är mycket lugnare än i Malmö. Men shoppingcenter finns det inte så gott om.. Men stora mataffärer finns. Och byar med affärer, beroende på var man bor. Mycket skön luft och det finns gröna områden att gå i. Hus är svårt att hitta under 2 miljoner, om man vill ha 4+ rum.

• LottaRos

Svedala är trevligt. Samhället expanderar väldigt med massor av nybyggnadsområden. 1,5 mil till Malmö, men inåt landet. Väldigt många inflyttade barnfamiljer.
    Bra förbindelser med buss o tåg till Malmö/Lund/Ystad/Trelleborg. Motorväg till Malmö tar ca 6-7 minuter.

• LottaRos

Svårt att få plats till barnomsorg just nu men de bygger ut för fullt även inom barnomsorgen.

• Magicmum

Jag jobbar på en skola i Höllviken och jag måste säga att där är ju verkligen fint på sommaren.
    Det finns ett ypperligt bibliotek alla skolor har bibliotek, ett fint litet shoppingcenter och nu finns det även en biograf i Höllviken.
    Men ska jag vara helt ärlig vet jag inte om jag gillar befolkningen där värst mkt, men nu kan det ju var mina fördomar som talar.

• seglare

flyttade ner till skåne för ca 2 år sedan och hade bara varit här en gång innan vi köpte en bostadsrätt i en by som vi aldrig varit i. Så några tips till dig som verkar vara i samma sits som jag var i är:
    *försök att hyra nåt tillfälligt, då har du tid på dig att hitta ett område som passar just dig och dina behov. Du skriver att du kommer från stockholm, om det är dem centrala delarna så kan skillnaden bli alltför konkret mellan detta och en liten by på skånska slätten.
    *köpcenter; i malmö finns det burlöv center; matvaruaffär är coop annars ett rätt så litet köpcenter som håller på att frächas upp, jägersro center; coop finns även här men i övrigt mycket sämre än burlöv. Center syd, vid barsebäck ungefär, helt ok center, ica-affär och en hel del andra matvarubutiker samt rätt många andra affärer. Sen finns det ett inne i malmö, kommer inte på vad det heter, jag har varit där en gång och letade parkeringsplats i 1 timme och har väl inget bra minne av det. Om du tar tåget över till köpenhamn ligger fields i örestad (eller är det tårnby?) hur som helst går det snabbt och lätt att ta sig hit, ca 30 min från malmö C. Fields är nordens största köpcenter och har bra affärer. Jag tror att alla dessa köpcenter har hemsidor om du vill veta mer.
    * dagisplatser: ring runt till de kommuner du är intresserad av redan nu och hör om du kan ställa upp dig på kö, i lund gick det trots att vi inte bodde där, sen finns det många privata dagis som inte bryr sig om du inte är bosatt i kommunen.
    jag hoppas att det går bra och att ni trivs i skåne, det gör jag och min familj iallafall.

Svar på tråden Områden att bo i/runt Malmö?