flyttade ner till skåne för ca 2 år sedan och hade bara varit här en gång innan vi köpte en bostadsrätt i en by som vi aldrig varit i. Så några tips till dig som verkar vara i samma sits som jag var i är:
*försök att hyra nåt tillfälligt, då har du tid på dig att hitta ett område som passar just dig och dina behov. Du skriver att du kommer från stockholm, om det är dem centrala delarna så kan skillnaden bli alltför konkret mellan detta och en liten by på skånska slätten.
*köpcenter; i malmö finns det burlöv center; matvaruaffär är coop annars ett rätt så litet köpcenter som håller på att frächas upp, jägersro center; coop finns även här men i övrigt mycket sämre än burlöv. Center syd, vid barsebäck ungefär, helt ok center, ica-affär och en hel del andra matvarubutiker samt rätt många andra affärer. Sen finns det ett inne i malmö, kommer inte på vad det heter, jag har varit där en gång och letade parkeringsplats i 1 timme och har väl inget bra minne av det. Om du tar tåget över till köpenhamn ligger fields i örestad (eller är det tårnby?) hur som helst går det snabbt och lätt att ta sig hit, ca 30 min från malmö C. Fields är nordens största köpcenter och har bra affärer. Jag tror att alla dessa köpcenter har hemsidor om du vill veta mer.
* dagisplatser: ring runt till de kommuner du är intresserad av redan nu och hör om du kan ställa upp dig på kö, i lund gick det trots att vi inte bodde där, sen finns det många privata dagis som inte bryr sig om du inte är bosatt i kommunen.
jag hoppas att det går bra och att ni trivs i skåne, det gör jag och min familj iallafall.