• Anonym

UVI pga hormonspiral?

Hej ! :)
    jag är 20 år och har en son på 2 år, jag har i ca ett halvår haft en hormonspiral som funkar utmärkt, inga problem med blödningar osv.
    Men finns en sak som jag är lite fundersam över.

Jag har aldrig haft problem med urinvägsinfektion tidigare, tror aldrig jag haft det !
    Men sens jag satte i min hormonspiral har jag haft det 2 gånger och denna gången har det även med kommit små blodklumpar när jag kissat. 
    Har samma sex partner som tidigare och vi har regelbundet sex och vi bägge är väldigt nograna med renligheten efter osv så tycker inte det borde bero på det då jag i lite yngre år tillbingade en längre period ihop med en "KK" som även var med andra och vi hade aldrig skydd, dumt gjort kan jag tycka nu i efterhand men har aldrig haft några könssjukdomar eller detta innan.

Tänkte höra om det är någon annan med hormonspiral som fått urinvägsinfektioner efter dom satt in den?

Tack på förhand !

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 22:12
    Skulle vara tacksam av svar ! (:

• Svar på tråden UVI pga hormonspiral?
  • Candida

Jag läste en kurs för väldigt många år sedan. Där träffade jag en tjej som hade hromonspiral och hon hade UVI hela tiden. Har även läst på forum om personer som har haft UVI ofta på grund av hormonspiral.

Min fråga är: Vad hade du för preventivmedtod innan när du slapp urinvägsinfektioner? Kan du inte byta tillbaka till det och se om det hjälper? Glad

• Candida

Stackars dig förresten, det är jättejobigt att ha UVI... :(

• Anonym

Okey varit hos läkaren nu och allt såg bra ut, inga andra infektioner förutom UVI som enligt dom inte alls ska bero på hormonspiralen men är jag rätt tveksam till imed jag aldrig har haft det och missköter inte mitt underliv.
    Har egentligen aldrig tidigare haft previtivmedel, kört lite på neovletta men missköt det rätt rejält då mitt minne är som en guldfisks.
    Därför spiralen blev ett bra alltenativ då min förlossning var värsta skräcksenariet så vill vänta med barn ett bra tag framöver och den tog bort min mens, men UVI var ju inget jag såg fram emot att ha ist eller humörsvängningar till max..

Vet du mer som har hormonspiral med mkt humörsvängningar eller om det bara är jag som är i en svacka?

• Candida
    Anonym skrev 2011-07-03 09:54:02 följande:

Okey varit hos läkaren nu och allt såg bra ut, inga andra infektioner förutom UVI som enligt dom inte alls ska bero på hormonspiralen men är jag rätt tveksam till imed jag aldrig har haft det och missköter inte mitt underliv.
    Har egentligen aldrig tidigare haft previtivmedel, kört lite på neovletta men missköt det rätt rejält då mitt minne är som en guldfisks.
    Därför spiralen blev ett bra alltenativ då min förlossning var värsta skräcksenariet så vill vänta med barn ett bra tag framöver och den tog bort min mens, men UVI var ju inget jag såg fram emot att ha ist eller humörsvängningar till max..

Vet du mer som har hormonspiral med mkt humörsvängningar eller om det bara är jag som är i en svacka?

Att de alltid ska hävda att det inte kan bero på spiralen då! Jag kollade på FASS och det står inte att man kan få UVI av den, men det tror jag vad jag vill om. Jag fick UVI när jag blev gravid och då hade jag inte ändrat mina vanor, det är klart att vissa hormonpreventivmedel kan orsaka UVI hos vissa människor!! Här är en länk en annan person har fått samma som du med hormonspiralen:

www.brollopstorget.se/Forum-2-16/m1909828-1.html

Om du bara har haft spiralen insatt i ett halvår så tror jag du kan få pengarna tillbaka om du inte är nöjd.

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3&UserTypeID=0

Det är klart att anledningen till att du är nedstämt kan bero på hormonerna i spiralen, men det kan ju också vara för att då fått UVI, jag brukar bli jättenedstämd när det händer mig!!! Men om du vill ta ut hormonspiralen och sätta in en kopparspiral istället för att se om du slipper urinvägsinfektionerna då, så kan du ju alltid skylla på att du känner dig nedstämd och du vill se om det beror på hormonerna. Man kan bli nedstämd när vården inte tar en på allvar oxå :(

Själv har jag kört kondom i många år, dock så slutade jag använda dom och blev oönskat gravid. Nu har jag fått minipiller utskrivet, men jag har inte börjat med dem än...

Lycka till i alla fall! Hoppas det löser sig! Glad
  • Anonym

Tack så jätte mycket för hjälpen !
    Läste igenom länken du skickade och det verkar ju nästan som om det är spiralen som ställer till det för mig "/
    Blir nog ett litet besök till läkaren igen och att man får ta ut den och får pengarna tillbaka inom ett halvår stämmer till viss del..
    Du måste ha besvär med den som gör att du inte kan ha kvar den och då får du halva belopet tillbaka, blir dock svårt att säga att den ger mig UVI när den enligt läkare inre gör det :S
    Kanske kan skylla på att jag är deprimerad av den och har vid flera tillfällen varit nära på att ringa min psyk?

Hoppas minipillrena funkar fint för dig och att du har bättre minne än jag =)
    Tack så!

• Candida
    Anonym skrev 2011-07-03 22:24:08 följande:

Tack så jätte mycket för hjälpen !
    Läste igenom länken du skickade och det verkar ju nästan som om det är spiralen som ställer till det för mig "/
    Blir nog ett litet besök till läkaren igen och att man får ta ut den och får pengarna tillbaka inom ett halvår stämmer till viss del..
    Du måste ha besvär med den som gör att du inte kan ha kvar den och då får du halva belopet tillbaka, blir dock svårt att säga att den ger mig UVI när den enligt läkare inre gör det :S
    Kanske kan skylla på att jag är deprimerad av den och har vid flera tillfällen varit nära på att ringa min psyk?

Hoppas minipillrena funkar fint för dig och att du har bättre minne än jag =)
    Tack så!

Ja skyll på att du blir deprimerad! :) Det är du ju oxå, så det är ju helt sant!! Du kan även kontakta FASS och rapportera in urinvägsinfektion som biverkning till dem. Gör tillräckligt många det, hamnar biverkningen i läkemedlets biverkningslista, och då måste läkarna ta det på allvar.

Angående minipillrena vet jag faktiskt inte vad jag ska göra... sätta in kopparspiral istället... pratade med min sambo om det idag, men han har sagt att jag får göra som jag vill.
  • Anonym

Vet att svaret kommer lite sent men inte inne på denna sidan så ofta..
    Väntade dock ett tag till med att ta ut den men sen i September gick jag bara och gjorde det för var så trött på det helt enkelt, har än så länge inte haft någon klåda eller UVI efter jag tog ut den och deprissionen har minnskat och är bara under mensen..
    Äter inget annat nu heller då jag känner att jag ville rena kroppen och det känns bra (:

Svar på tråden UVI pga hormonspiral?