• lilla ru

Avbetalning på IKEA ??

Hej!

Jag har fått provanställning 1 år och börjar jobba i augusti. (fast anställning, men inte "tillsvidareanställd" än då jag saknar examen). Jag undrar hur det fungerar med avbetalning på IKEA. Jag har läst på deras hemsida, men blev inte helt klok på hur det fungarar

Jag ska flytta till 1 augusti (tror jag blir anställd från det datumet - har inte fått hem anställningsavtalet än) och är i behov av en ny soffa. Men skulle gärna vilja dela upp betalningen på ett par månader. Hur fungarar det? Jag har studerat fram tills nu och har inte hunnit med att "förvärvsarbetat" något innan studierna.

Som jag förstår det kan man ansöka om en kortkredit på IKEA-family-kortet. Mne det står inte om man måste vara fast anställd, eller om man måste ha jobbat 6 mån eller liknande...

Hur är det med räntefri avbetalning på IKEA? Brukar man ju kunna få, om man betalat in summan inom 6 mån?

Någon som har koll???

Jag har tänkt ansöka om liknande kortkredit på VISA-kortet. Men antar att jag måste vänta tills jag har papper på att jag är anställd (?!)

/Liten ru

• Svar på tråden Avbetalning på IKEA ??
  • Morbid Mistress

Jag vet inte om din arbetsgivare har förhandlat bort vissa delar men enligt lag annars får man inte ha provanställning mer än sex månader.
    Det bästa är annars att ringa och kolla med Ikea så får du veta direkt vad som gäller.

Lycka till!

• Fyra

Går ej förhandla bort det som gäller provanställning. 6 månader är det längsta. Fast anställning = tillsvidareanställning. Du kan få kortkredit om du har inkomst och inga betalningsanmärkningar.

• lilla ru

Okej. Ja, som han sa till mig var att jag blir provanställd i ett år... och att alla blir det (???). Men fast anställning är det väl, eftersom det inte är ett vikariat. Han sa att det hade blivit en "tillsvidareanställning" om jag haft min examen.

Så, man behöver inta ha jobbat för att få en kortkredit?

• penapöna

Jag har haft kredit på IKEA länge, sedan jag bara hade vikariat på typ 70% tror jag, hade inte jobbat länge heller. Men då hade jag kredit på 3000:-, det tror jag de beviljar om man inte har betalningsanmärkning. Ett tag senare fick jag erbjudande om att höja kreditet och höjde till 5000:-. vet inte om det var för att jag skött betalningarna jag fick göra det, jag har då iallafall aldrig haft fast jobb.

I kassan drar man kortet och får några veckor senare hem faktura med kontoutdrag. Man måste betala 100:-/mån och fakturaavgiften är 17 kr eller nåt sånt.

Jag tycker att IKEA kortet är superbra, vi handlar mycket där, alltid på kortet, oftast betalar jag allt på första räkningen. Man kan även ta ut kontanter.

Det lättaste är att du åker till ett IKEA, skriver på pappren där och får besked direkt om du får kredit eller inte.

• Fyra

lilla ru

En provanställning får ej va på mer än 6mån!!!!!!! En fast anställning och en tillsvidareanställning är SAMMA sak. Konstig arbetsgivare du har...
    Jag är själv arbetsgivare, chef och personalansvarig

• Lucylin

Vi hakade faktiskt på ett erbjudande som IKEA hade för några år sedan, vet ej om det längre finns kvar. Vi fick låna upp till 20 000 kr från Ikano-banken och det kallades Starta upp-paket eller nåt sånt. Dock är det ju trist att dras med i flera år så det är nog bättre att spara ihop till möblerna... vi hade fått sitta på golvet om vi inte tagit lånet

• jummie

efter 6 månader är du tillsvidare anställd dvs fast anställlning..det spelar ingen roll vad din arbetsgivare säger..du har lagen på din sida!!

sen är det ju så att du måste genomgå en kreditkoll o den tror jag endast tittar på om du har några betalningsanmärkningar eller om du är utan jobb..inte hur länge du varit anställd alltså..

ansök så får du veta!!

• Eldna

Det är superlätt att få kredit hos IKEA. Inte lika lätt att bli av med det... Höga räntor och alldeles för lätt att få hoppa över månader...

• milimina

om du ändå tänkt dela upp betalningen på så få månader som två eller tre, varför inte dela upp inköpen och betala kontant istället? det är alltid bättre att spara ihop pengarna innan eller dela upp de kontanta betalningarna, än att skaffa krediter.

jag har jobbat på kreditföretag och precis som eldna säger är det alldeles för lätt att få kredit och svårt att bli av med... det är höga räntor och avgifter (tänk på att det finns en massa dolda avgifter som ex fakturaavgift osv), lätt att ta en betalningsfri månad som i längden genererar otroligt mycket mer kostnader än man slapp den månaden! dessutom kan många krediter göra att man får avslag på större lån till t ex bostad.

många, många had dessutom flera krediter och använde den ena för att betala på den andra........... behöver jag säga att jag är mycket avskräckt från allt vad krediter och avbetalningar heter?

har du möjlighet, undvik den skuldfällan och köp det viktigaste först, kontant, och resten senare. i längden tjänar du så mycket på det!

• Griiisen

Japp, det är räntefritt på IKEA om man betalar av summan inom 6 månader från första köptillfället (om man handlar i juli kommer första fakturan i augusti som då räknas som första månaden).

Jag tror inte att man måste vara fast anställd för de har ju den här "flyttkrediten" som ofta används av studerande. På den ska man väl vara under 26 år tror jag... Vi har det och det är super men det är sambon som har mest koll på upplägget.

Men, som det sagt tidigare i tråde, ring IKEA och fråga så får du rätt svar på en gång. Lycka till!

Svar på tråden Avbetalning på IKEA ??