• MammaTillMaja

Symbicort forte turbuhaler och är gravid

Jag har astma och måste ta medicin två gånger dagligen. Har tittat på FASS, men det står endast att man skall rådfråga läkare, och jag har provat ringa både igår och idag för att få en tid för rådgivning. Men att få en tid hos läkaren när man bor i den stad jag bor i så har man tur om man lyckas få en tid inom två veckor.

Så tills jag får tag på en läkare undrar jag om det finns någon annan här inne med erfarenheter kring symbicort forte och graviditet.

Ber om ursäkt om jag startat många trådar, men det är första graviditeten för mig. Är enligt FL´s räknare gravid i vecka 6.

MVH
    Frökenfrågvis

• Svar på tråden Symbicort forte turbuhaler och är gravid
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Vad jag kan utläsa av fass så vet man inte exakt vilka effekter det har på fostret. Troligen så ger det inte några skador, men eftersom man vill vara helt säker innan man går ut med info om att det är ok att ta så behövs det fler studier. Så jag tycker att du ska rådgöra med din läkare. I vissa fall är det bättre att fortsätta med medicinen och i vissa fall är det bättre att avstå eller att byta till något annat. Det är sjukdomen du medicinerar för som avgör vilket av alternativen som är det bästa.

Mvh Jenny

• MammaTillMaja

Ja jag tar ju medicinen två gånger om dagen, är pälsdjursallergiker, pollenallergi, hö/gräs, starka dofter, ansträngning. Så isåfall bör det ju vara bättre att jag tar medicinen.

Trots besök idag på VC så fanns ingen tid ledig, man bor verkligen inte på rätta stället ibland.

MVH

• Jenny Barnmorska

Ja då fortsätter du att ta medicinen tills du pratat med läkaren. För då är det ju mer allvarligt att inte ta din medicin.

• MammaTillMaja

Har idag pratat med en läkare på telefonen. Jag tror inte läkaren uppfattade att jag har astma och det kräver att jag måste ta medicin regelbundet. Han tycker att jag under fyra veckor skulle trappa ner medicinen, kunde inte låta blir att fråga om han ansåg att jag skulle långsamt plåga mig till döds. Blev så himla irriterad, och han verkade inte ett dugg påläst om astmamediciner och graviditet.

Men han kom iallafall efter ca 15 minuters samtal fram till att det finns inga vetenskapliga bevis på att fostret kan då missbildningar. Så jag får väl lita på honom, det är ju ändå han som är läkaren.

Svar på tråden Symbicort forte turbuhaler och är gravid