• Anonym

Jag ska sälja allt jag äger, hjälp med tips!

I augusti går flyttlasset till min mans hemland. Jag ska nu sälja i princip allt jag äger. Det handlar om möbler, böcker, husgeråd, porslin, lite kläder och även själva lägenheten. Har även en bil som ska säljas. Jag kommer bara att spara tre kartonger med minnessaker i min pappas garage.

Jag skulle behöva hjälp med (jag bor i Stockholm):

- De bästa platserna (på nätet och Irl) för att sälja stora saker (möbler etc).
    - De bästa platserna (på nätet och Irl) för att sälja mindre saker
    - Bästa metoden att bli av med saker som man inte tror man kan sälja (jag är öppen för välgörenhet)
    - Bästas platserna för specifika saker (om ni vet något ställe som säljer porslin eller böcker exempelvis)

- Tips och "bra-att-veta" när man ska sälja mycket saker

Och gärna tips från andra som sålt stora delar av sitt bohag eller gjort andra liknande försäljningar.

• Svar på tråden Jag ska sälja allt jag äger, hjälp med tips!
  • Anonym

blocket har alltid funkat för mig, speciellt när man vill bli av med grejer snabbt, när det gäller små saker så kan du ju alltid testa bakluckeloppis, lions brukar ta emot det mesta man vill bli av med,, vet inte hur du bor men man kan ju även ha garageloppis, har alltid dragit mycket folk när vi haft det..

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-22 07:11:41 följande:
    blocket har alltid funkat för mig, speciellt när man vill bli av med grejer snabbt, när det gäller små saker så kan du ju alltid testa bakluckeloppis, lions brukar ta emot det mesta man vill bli av med,, vet inte hur du bor men man kan ju även ha garageloppis, har alltid dragit mycket folk när vi haft det..
    Tack för ditt svar.

Vet du var i Stockholm man kan sälja på bakluckeloppis? Jag antar att det finns arrangemang och att man inte bara står i ett gathörn med sin bil och kränger

Vet du om Lions hämtar upp saker? Det är väldigt mycket som ska bort så det vore skönt med något företag som kom och hämtade upp det så man slapp åka dit i flera vändor.

Någon som vet om de där gubbarna som kommer i Lyxfällan och ger pengar i handen direkt, finns på riktigt?
  • Butterscotch

Det finns en hel del second hand-handlare som köper upp t ex hela dödsbon, ett enkelt sätt att bli av med det mesta på en och samma gång. Blocket är ju bra också, men shit vad jobbigt att sälja många saker där... Jag brukar bli helt slut varje gång jag säljer bara en pryl. Myrornas hämtar möbler och kartonger om du har mycket att skänka, krävs lite framförhållning på någon/några veckor dock eftersom de ofta har mycket att göra.

• La Lola

Har ni ingen speciell firma som kommer o köper ett helt hem?
    Såna har vi här i jämtland.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym
    Butterscotch skrev 2011-06-22 07:30:14 följande:
    Det finns en hel del second hand-handlare som köper upp t ex hela dödsbon, ett enkelt sätt att bli av med det mesta på en och samma gång. Blocket är ju bra också, men shit vad jobbigt att sälja många saker där... Jag brukar bli helt slut varje gång jag säljer bara en pryl. Myrornas hämtar möbler och kartonger om du har mycket att skänka, krävs lite framförhållning på någon/några veckor dock eftersom de ofta har mycket att göra.
    Tack.
    Jag ska se om jag kan få fatt i en sånd där second-hand-handlare, vore jättesmidigt om de kunde komma hit och plocka grejerna direkt.

Ja blocket är ju en idé men jag orkar inte ha tusen människor som springer hos oss och hämtar saker. Vi har ett litet spädbarn också och min man jobbar borta i veckorna. Känns inte så tryggt att släppa in främlingar. Kan man ha en dag i veckan då alla som köpt får komma och hämta? Att man skriver i annonsen "upphämtning på lördagar" eller något sådant?

Ska kolla med myrorna också, har ju en del större möbler som jag själv köpt på second hand en gång i tiden och som kan få gå till välgörenhet

Någon som testat Tradera? Hur fungerar det?
  • Anonym
    La Lola skrev 2011-06-22 07:34:27 följande:
    Har ni ingen speciell firma som kommer o köper ett helt hem?
    Såna har vi här i jämtland.
    Jo, det finns säkert, men jag har ingen aning om vad de heter eller vad de ens kallas Men om det finns företag som köper dödsbon så borde de ju kunna köpa mitt bo också även om jag inte är död än.
  • La Lola
    Anonym skrev 2011-06-22 07:39:10 följande:
    Jo, det finns säkert, men jag har ingen aning om vad de heter eller vad de ens kallas Men om det finns företag som köper dödsbon så borde de ju kunna köpa mitt bo också även om jag inte är död än.
    Här är det oftast auktionsfirmor/loppisägare.
  • Anonym
    La Lola skrev 2011-06-22 07:41:51 följande:
    Här är det oftast auktionsfirmor/loppisägare.
    Har du några namn? Jag googlar men hittar bara firmor som vill köpa konst, antikviteter eller retromöbler. Jag har ett helt normalt svenskt hem utan större konstskatter tyvärr...
  • La Lola
    Anonym skrev 2011-06-22 07:43:30 följande:
    Har du några namn? Jag googlar men hittar bara firmor som vill köpa konst, antikviteter eller retromöbler. Jag har ett helt normalt svenskt hem utan större konstskatter tyvärr...
    Nu bor jag så långt ifrån Stockholm men här har vi tex Jämtlands auktionsbyrå.
    Jag tror de köper hela hem.
  • AMC80

Brukar inte Täby galopp ha bakluckeloppis? Fast jag vet inte när det börjar för året. Det är säkert googlingsbart

Svar på tråden Jag ska sälja allt jag äger, hjälp med tips!