• Anonym

Enstaka kaskadkräkning på en nyfödd?

Har en tre veckor gammal dotter som jag helammar. Hon brukar kräkas upp lite överskott efter maten ibland, vilket jag förstått är helt normalt. Oftast kommer det när hon är lite bökig vid bröstet, är hon lugn när hon äter går det bättre. Igår kväll ammade jag henne och hon var väldigt bökig. Hon slet och drog i bröstvårtan, sprattlade och fäktade och lät. Jag vet inte varför hon gör så, men det händer ibland. Jag tror att det kom väldigt mycket mjölk också, det kändes så i bröstet.

När hon släppt taget skulle jag precis ta upp henne för att rapa när det kom en riktig jättekräkning. Jag skulle tro att det var en kaskadkräkning, det stod verkligen rakt ut ur munnen på henne. Hela hon och jag blev helt blöta. Hon verkade dock totalt oberörd av det, när jag skurat rent oss fortsatte hon äta, då helt lugnt. Hon åt normalt resten av kvällen och natten och har knappt spytt alls sedan dess. Hon kissar och bajsar som vanligt och verkar nöjd.

Är det något jag borde oroa mig för?

• Svar på tråden Enstaka kaskadkräkning på en nyfödd?
  • jaghoppas

Jag tror inte du behöver vara orolig. Verkar hon inte påverkad allmänt är de nog ingen fara.
     De att hon fäktar och bökar kan både vara att mjölken kommer för snabbt eller att den rinner för sakta. De brukar stabilisera sig när mjölktillgången uppfyller efterfrågan av mjölk.

• Anonym (suss)

jag har också ett riktigt kräkbarn, hon kräks varje dag, ett par gånger. Hon är 2 månader och så här har det vart sen hon föddes. Ok inte kaskadkräkningar men det rinner ut eller så 'hör' man att hon kräks om jag har henne på axeln. Så länge hon går upp i vikt så är det ingen fara. Min dotter håller också på att böka runt vid bröstet och sliter och drar. Jag brukar byta bröst och då blir det bättre. Har fått för mig att mjölken inte kommer snabbt nog och det är därför hon håller på och bökar men jag är såklart inte säker. Är allmäntillståndet bra  med henne, så har du nog inget att oroa dig för, så brukar jag tänka iaf:)

• Anonym
    jaghoppas skrev 2011-06-22 09:53:51 följande:
    Jag tror inte du behöver vara orolig. Verkar hon inte påverkad allmänt är de nog ingen fara.
     De att hon fäktar och bökar kan både vara att mjölken kommer för snabbt eller att den rinner för sakta. De brukar stabilisera sig när mjölktillgången uppfyller efterfrågan av mjölk.
    Hon fäktar alltid mer vid ena bröstet. Jag tror det rinner snabbare där. Det var det bröstet hon åt på, och dessutom hade hon sovit ganska länge innan så det var väldigt fullt när hon började.

Vi ska till BVC imorgon, ska nog fråga om det då. Tack för svaret i alla fall! Jag blir så nojig när det gäller dottern. Hon är mitt första barn och det är så himla svårt att veta vad som är normalt och inte. Googlar man står det på ena sidan att något är normalt, på nästa att man bör tala med BVC.
  • Anonym (suss)
    Anonym skrev 2011-06-22 09:58:59 följande:
    Hon fäktar alltid mer vid ena bröstet. Jag tror det rinner snabbare där. Det var det bröstet hon åt på, och dessutom hade hon sovit ganska länge innan så det var väldigt fullt när hon började.

Vi ska till BVC imorgon, ska nog fråga om det då. Tack för svaret i alla fall! Jag blir så nojig när det gäller dottern. Hon är mitt första barn och det är så himla svårt att veta vad som är normalt och inte. Googlar man står det på ena sidan att något är normalt, på nästa att man bör tala med BVC.
    jag vet precis vad du menar! detta är också mitt första barn så man vill verkligen veta allt!
  • emi

Min 5 månader gamla son är en som har kräkts jättemycket efter mat. Det har formligen sprutat ur honom, det lugnade i sig vid ca 4,5-5 månader men ännu igår kaskadspydde han över hela mig och golvet. Utöver kaskadspyorna kommer det alltid "vanliga" spyor efter att han ätit.

Verar vara väldigt olika på barn hur mycket de spyr för min äldsta son spydde nästan aldrig (jämför att vi med honom kunde ha samma spytrasa i typ 3 dagar medan vi med lillebror använder 3 på 1 dag :)

Sålänge babyn går upp i vikt så får hon den näring hon behöver och då behöver du inte oroa dig. att de spyr kan ha att göra med att magmunnen är omogen. Refluxbarn går inte upp i vikt och har ofta problem med tex öronen.

• Zazza

Båda mina pojkar har avrit kräkbarn.. min första spydde mycket oftast inga kaskader.. min andra spydde massor av kaskadkräkningar per dag..  min första gick trots detta upp i vikt som han skulle men ej min andra..

men båda mina har blivit mycket bättre och betydligt mindre kräkningar på mjölkfri ersättning.. gav dom båda nutrmigen.. dom fick mjölkfritt till runt 8 månader..

båda ahr även haft mycket problem med magen.. omd et ej slutar så är mitt tips att prata med bvc om mjölkfri ersättning.. skriv gärna privat om du behöver hjälp..

• Anonym

Tack för alla svar! Det har inte kommit någon mer kaskadkräkning sedan den enda gången. Hon spyr en del, oftast när hon precis ätit och ligger och sprattlar. På natten när hon  somnar om direkt spyr hon nästan aldrig. Ibland kommer det någon spya ganska långt efter maten. Det brukar vara när hon tar i med hela kroppen för att bajsa.

Hon verkar må prima för övrigt. Hon går upp bra i vikt, hon gråter nästan aldrig och är nästan alltid nöjd. Jag tror inte jag behöver ändra på något varken med amningen eller vad jag äter. Jag börjar bli lite lugnare angående henne nu. En månad är snart avklarad och hon verkar må bra trots en totalt oerfaren mamma

Svar på tråden Enstaka kaskadkräkning på en nyfödd?