• Gladskit

Bästa kortet? Mastercard Eurobonus?

Hej!
    Jag tänkte höra om ni har tips på bra kreditkort?
    Jag är egentligen väldigt anti krediter, tycker bäst om att handla för pengar som jag faktiskt har. Men så fick jag ett kort via jobbet för en tid sedan och har kommit att tycka rätt bra om det. Främst för att jag handlar en del på nätet och då känns det säkrare än att använda ett bankkort som går rätt mot lönekontot. Jag har alltså bara använt det för resor samt för internetköp och det är tanken med det framtida kortet också.

Jag reser ibland privat och fick häromdagen brev från SAS Eurobonus om deras American Express Eurobonus. Amex tillhör inte favoriterna, men man fick en fin pott med poäng om man anslöt sig och första året avgiftsfritt. Min tanke var att skaffa kortet och nyttja det i ett år, sen får jag se om det är värt årsavgiften som var rätt hög, annars byter jag kort igen. Men frågan är hur användbart det är? Har aldrig haft ett Amex men däremot jobbat på ställen där vi faktiskt inte accepterat det som betalmedel. Kanske är det då bättre att skaffa ett Mastercard Eurobonus som administreras av SEB?

Eller finns det några andra trevliga erbjudanden just nu med bonusar eller fria årsavgifter som ni kan tipsa om?

• Svar på tråden Bästa kortet? Mastercard Eurobonus?
  • Mistral

För e-handel använder jag elektroniska engångskort med ett bestämt maxbelopp och kort giltighetstid typ 1 månad (via min svenska bank). Har ingen koll alls på kortet du nämner. Annars är väl ICA-kortet (med Mastercard) rätt praktiskt... Allt beror ju också på vad du har för specifika behov, ICA passar mig bra.

• Gladskit

Tack för tipset!
    Min egen bank har ju faktiskt också Mastercard kom jag på, som jag skulle kunna skaffa som komplement till bankkortet. Men nu har jag i alla fall beställt ett Mastercard Eurobonus. Lite extra bonuspoäng fick man även där  = en gratisresa till min syster i Luleå. Och ingen avgift första året så jag får utvärdera det och se hur det funkar

• Mistral

Glöm inte att kolla uppsägningstiden och lägg in en påminnelse till dig själv precis innan, så att du inte (som jag gjorde på ett poängkort) upptäcker att du missat uppsägningstiden och drar på dig en onödig årsavgift...

• Gladskit
    Mistral skrev 2011-06-24 06:28:19 följande:
    Glöm inte att kolla uppsägningstiden och lägg in en påminnelse till dig själv precis innan, så att du inte (som jag gjorde på ett poängkort) upptäcker att du missat uppsägningstiden och drar på dig en onödig årsavgift...
    Nä precis, det ska jag göra!!
    Tack för påminnelsen
Svar på tråden Bästa kortet? Mastercard Eurobonus?