• Mimmlas

Ang rökt lax när man är gravid.

Alla har ju säkert hört att man får äta rökt och gravad lax om den varit fryst i tre dygn osv.
    Men, här kommer det svåra. Jag var i affären igår och kikade på förpackningen.
    På den som jag kikade på stod det att laxen varit fryst.
    Nu vet inte jag exakt hur det funkar med bakterierna, kan det vara så att det är okej att äta den då??
    Eller ska man frysa den en gång till, och i så fall varför?

I mitt huvud har ju laxen varit fryst och bakterierna borde ha dött den gången.
    Men de kanske kan uppstå igen, eller?

Vore fint om folk kunde svara som kanske är lite mer kunniga hobby bakteriologer än vad jag är :P

Och snälla försök undvika att tjaffsa och nedvärdera varandra i den här tråden! Peace!

• Svar på tråden Ang rökt lax när man är gravid.
  • La Lola

"Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.

Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

Du ska äta den så färsk som möjligt.
    Listeria överlever frysning så det är totalt onödigt att frysa den.

Att den varit fryst är för att ta död på ev fiskparasiter o de vill ingen få i sig oavsett om man är gravid eller inte.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Mimmlas

Fast ingen av dem jag kikade på står förpackningsdatum?!

Och hur varm blir varmrökt lax när det tillagas?
    Med tanke på att bakterien dör vid 60 grader.

Den här infon hittade jag på en sida nu.

Om den gravida kvinna får en listeriainfektion kan fostret smittas via moderkakan. Detta är mycket ovanligt.

I Sverige får man rapport om mindre än 10 fall per år.

Symtomen vid en listeriainfektion är vanligen feber utan andra symtom eller feber och influensalikande symtom (huvudvärk, muskelvärk, illamående).

Om kvinnan under sin graviditet får hög feber bör hon kontakta läkare.

En listeriainfektion kan orsaka för tidig vattenavgång och för tidig förlossning.

Om en kvinna tidigare drabbats av listeria löper hon inte risk för upprepning under kommande graviditeter

Samt att det står att det behandlas med antibiotika. Så teoretiskt sett borde det ju inte finnas en risk att bli sjuk om man ätit det under samma period som man fått i sig bakterien. Och det är ju väldigt vanligt med UVI under grav.
  • La Lola
    Mimmlas skrev 2011-06-22 10:55:44 följande:
    Fast ingen av dem jag kikade på står förpackningsdatum?!

Och hur varm blir varmrökt lax när det tillagas?
    Med tanke på att bakterien dör vid 60 grader.

Den här infon hittade jag på en sida nu.

Om den gravida kvinna får en listeriainfektion kan fostret smittas via moderkakan. Detta är mycket ovanligt.

I Sverige får man rapport om mindre än 10 fall per år.

Symtomen vid en listeriainfektion är vanligen feber utan andra symtom eller feber och influensalikande symtom (huvudvärk, muskelvärk, illamående).

Om kvinnan under sin graviditet får hög feber bör hon kontakta läkare.

En listeriainfektion kan orsaka för tidig vattenavgång och för tidig förlossning.

Om en kvinna tidigare drabbats av listeria löper hon inte risk för upprepning under kommande graviditeter

Samt att det står att det behandlas med antibiotika. Så teoretiskt sett borde det ju inte finnas en risk att bli sjuk om man ätit det under samma period som man fått i sig bakterien. Och det är ju väldigt vanligt med UVI under grav.
    Då väljer du den som har längst kvar till bäst föredatum (eller gravar själv så har du ju stenkoll).
    Runt midsommar tex säljs mycket lax så då är den inte för gammal sas.

Oavsett om den är varm eller kallrökt (eller rå) så ska den ätas färsk.
    Från infon ovan:
    "Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras."
  • Mimmlas
    La Lola skrev 2011-06-22 10:59:25 följande:
    Då väljer du den som har längst kvar till bäst föredatum (eller gravar själv så har du ju stenkoll).
    Runt midsommar tex säljs mycket lax så då är den inte för gammal sas.

Oavsett om den är varm eller kallrökt (eller rå) så ska den ätas färsk.
    Från infon ovan:
    "Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras."

Men finns bakterien bara i vakumförpackad fisk? Inte i på annat sätt förpackad?

Det finns ju listeria nästan överallt känns det som.

Bakterien kan finnas i födoämnen och smitta med Listeria finns beskrivet från:

-mejeriprodukter, opastöriserad mjölk och mjuka dessertostar, -kött, köttprodukter och kyckling, -rökt och gravad lax, -råa grönsaker, -direktsmitta från får och fårgödsel.

Men sen är frågan vad standardhållbarheten är på tex vakumförpackad lax.

Jag har lite svårt att förstå ramaskriet över just listeria, med tanke på de 10 gravida per år som drabbas. Att den är spårningsskyldig, och de går väl ut i media om de hittat en smittokälla som ses som risk.

Och sen just det att det går att bota med antibiotika.

• La Lola
    Mimmlas skrev 2011-06-22 11:05:16 följande:

Men finns bakterien bara i vakumförpackad fisk? Inte i på annat sätt förpackad?

Det finns ju listeria nästan överallt känns det som.

Bakterien kan finnas i födoämnen och smitta med Listeria finns beskrivet från:

-mejeriprodukter, opastöriserad mjölk och mjuka dessertostar, -kött, köttprodukter och kyckling, -rökt och gravad lax, -råa grönsaker, -direktsmitta från får och fårgödsel.

Men sen är frågan vad standardhållbarheten är på tex vakumförpackad lax.

Jag har lite svårt att förstå ramaskriet över just listeria, med tanke på de 10 gravida per år som drabbas. Att den är spårningsskyldig, och de går väl ut i media om de hittat en smittokälla som ses som risk.

Och sen just det att det går att bota med antibiotika.

Jag föreslår att du läser Livsmedelsverkets info om listeria.
    Lägger in länken igen:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/
  • Mimmlas
    La Lola skrev 2011-06-22 11:10:13 följande:
    Jag föreslår att du läser Livsmedelsverkets info om listeria.
    Lägger in länken igen:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../
    Jag har läst den förr.
    Men jag är lite skeptisk till lmv.
    De är ju bra på vissa sätt men på vissa saker gissar de bara och skapar massa oro.
    Det var ju inte så länge sen "brödskandalen" kom fram. Med att de 6-8 skivorna bröd om dagen var något som de skrev för att det "lät bra".
  • La Lola
    Mimmlas skrev 2011-06-22 11:18:30 följande:
    Jag har läst den förr.
    Men jag är lite skeptisk till lmv.
    De är ju bra på vissa sätt men på vissa saker gissar de bara och skapar massa oro.
    Det var ju inte så länge sen "brödskandalen" kom fram. Med att de 6-8 skivorna bröd om dagen var något som de skrev för att det "lät bra".
    Ja det är ju frivilligt att följa kostråden överhuvudtaget......
  • Gladskit

Igår stod det i någon av tidningarna (minns inte vilken) att 12-13% av förpackad gravad och rökt lax har visat på förekomst av listeria. Jag skulle därför inte våga chansa utan hoppa över laxen i år om jag var gravid.
    Jag är annars inte så kinkig med sånt där, jag tror till och med att jag åt sushi någon gång när jag var med barn och det gick ju bra. Men nu när de nyligen testat och det faktiskt inte är helt hundra trots att fisken är både fryst (gravad) eller rökt så skulle jag avstå.

• La Lola
    Gladskit skrev 2011-06-22 11:23:01 följande:
    Igår stod det i någon av tidningarna (minns inte vilken) att 12-13% av förpackad gravad och rökt lax har visat på förekomst av listeria. Jag skulle därför inte våga chansa utan hoppa över laxen i år om jag var gravid.
    Jag är annars inte så kinkig med sånt där, jag tror till och med att jag åt sushi någon gång när jag var med barn och det gick ju bra. Men nu när de nyligen testat och det faktiskt inte är helt hundra trots att fisken är både fryst (gravad) eller rökt så skulle jag avstå.
    Gör man egen gravad eller rökt fisk så är det ju lugnt.

O som sagt, all fisk som ska gravad eller ätas rå fryser man men inte pga listeria.
  • Mimmlas
    La Lola skrev 2011-06-22 11:22:21 följande:
    Ja det är ju frivilligt att följa kostråden överhuvudtaget......
    Ja men absolut, men just paniken över just listeria förstår jag inte.
    Det är ju toppen att göra allt man kan för att få ett friskt barn det kan jag inte säga emot.
    Men när som enl lmv hemsida 1-5 drabbas per år. De kan ju lika gärna vara fårbönder hela bunten.

När det föds ungefär 115 000 barn per år. Och 1-5 mammor blir drabbade, alltså antagligen färre barn i magen med tanke på att det inte är 100%igt att barnet blir drabbat även om mamman är smittad.
    I vanliga fall tas inte ens såna små riskfaktorer upp men listeria eldas och tas fram supermycket.
Svar på tråden Ang rökt lax när man är gravid.