• Anonym (sömnig)

Somnar på jobbet

Jag har ett jobb där jag sitter mycket framför datorn. Ganska ofta känner jag mig sömnig. Speciellt när jag sitter i möten kan jag känna att ögonen går i kors. Det gör de nu också i skrivandets stund.
    Jag sover bra på nätterna då jag tar en insomningstablett. Haft trötthetsproblemet ända sen jag var tonåring.
    Kaffe och te hjälper inte och jag äter en bra frukost på morgonen.

Finns det någon annan som känner igen sig i detta? Har ni något tips på vad man kan göra för att bli piggare?

En annan sak kan jag säga att jag är en helt annan person på kvällarna och är hur pigg som helst.

• Svar på tråden Somnar på jobbet
  • Anonym (trött och nöjd)

På vår avdelning med 10 pers är vi 3 stycken som alltid somnar på mötena. Vi har tom haft vadslagning om en person som ALLTID somnar, äldre herre. "Hur länge dröjer det innan han somnar, gissa antal minuter och kom närmast" Skrattande. Vi andra två är iaf småbarnsföräldrar och det är bara på jobbet (här bytte jag till anomym signatur) jag liksom slappnar av så mycket att jag somnar.

Somnar ibland vid tangentbordet också. Jag är ganska nöjd att jag gör det, för efter graviditeten hade jag jättesömnproblem och problem att slappna av öht. Kunde aldrig ta micropauser och varva ner, vilket är väldigt nyttigt för att kroppan inte ska gå på högvarv.

Så tyvärr har jag inga bra tips, annat än att kolla upp på VC tex järnbrist osv. Eller om du är gravid Drömmer.
    Men då borde du ju vara trött på kvällen också.

• LitenochStora

Kan det vara så att du har järnbrist? Det kan leda till att man känner trötthet som är svår att "sova" bort. Prova en kur med nifrex och se om det inte hjälper. Sen kan du även göra så att du nån gång i timman ställer dig upp och tar en lite runda, gå gärna ut en fem minuter för att hämta lite frisk luft, detta hjälper hjärnan att vakna till lite. Vår hjärna har n tendens att "somna" efter för långt stillasittande och enformigt arbete. (som tex. lektionerna i skolan där man nästan aldrig kom ihåg vad läraren pratat om i slutet av lektionen)

Sen kan du ve tänka på att inte äta sött, ät långverkande kolhydrater som fullkorn och grovt bröd så får du inga dippar i energin.

Hoppas det löser sig! Kram

• Jesper f

TS, min första tanke är om du kollat upp ditt socker? Det där låter som typiska diabetes tecken annars, skulle jag vilja säga. Annars har insomningstabletter just den effekten du beskriver, om man ätit dom under något längre tid, och kroppen tycker att man inte sover ut i veckorna ( fast man sover dom obligatoriska 8 timmarna, som är så heliga ). Då är tyvärr enda lösningen att sluta med insomningstabletten omedelbart. Första natten är en veritabel mardröm ( om än vaken sådan ), men sen brukar man komma in i rytmen ganska snabbt, och sova betydligt bättre. Tyvärr, utav egen erfarenhet, skulle jag vilja säga att bästa sättet att sabba nattsömnen är att börja med insomningstabletter, för efter det är det av någon anledning så mkt enklare att "tappa" sömnrytmen, så får man börja om igen. Jag använder mina som "kur". När jag sovit riktigt risigt i ett par, tre veckor, och är helt slut. Äter jag dom i 14 dagar. Första veckan full dos, andra veckan halv dos. Sen slutar jag. Och då har min kropp hittat tillbaka igen. Men man måste givetvis vara försiktig med sin sömn oavsett. Framförallt hålla sov-tiderna HELIGA.

Faktiskt kan man indirekt få sparken för att man sover på arbetet, så finns orsak att rätta till det innan man hamnar på personalkontoret. Själv, visade det sig som sagt, att det var diabetes som var boven i dramat. Och efter att jag rättat till det, är jag defenitivt piggare.

Svar på tråden Somnar på jobbet