Skruttunge skrev 2011-06-22 11:59:00 följande:
Det är fel att inte våga ge febernedsättande/smärtstillande! Jag har tänkt precis som du, men när jag var på akuten för kraftiga buksmärtor och feber så skällde nästan sköterskor och läkare på mig för att jag inte tagit alvedon.
Och vid feber ska man alltid ge alvedon, och som TS nu hittat information om så står det ju att man ska kontakta barnakuten om barnet "inte piggnar till efter febernedsättande medel". Då ska man ju uppenbarligen prova med det först
Angående akuten så kanske jag är lite nojjig, men jag tycker att nästan 40 grader låter mycket

Inte meningen att trampa dig på tårna om du tog det så.
Jag ger mina barn alvedon ifall det är så att dom har feber menar inte så.
Men är det lite osäkert varför barnet har feber så brukar inte jag ge alvodon innan ett akutbesök, jag vill att läkaren ska få se barnet i sitt normala tillstånd utan febernedsättande medel i kroppen, men vi är alla olika och jag säger inte att något av det är rätt eller fel.
Ang akuten....ja 40 graders feber är mycket....men det är farligare med ett slött barn med 38 graders feber än ett piggt barn med 40 graders feber.
Men är man osäker och orolig så tycker jag aldrig det är fel att uppsöka akuten, barnen är ju det käraste vi har