• Hanna 77

Hög feber 6-månaders

Min dotter har nu sedan igår morse haft hög feber (39,2-39,8 beroende på vilken tid på dygnet jag tar tempen). Hon visar inga andra symptom på sjukdom. Hon är trött och lite grinigare än vanligt men ändå pigg och alert med tanke på den höga febern. Hon äter och dricker och kissar och bajsar och är inte slö. 

För ca en månad sedan hade hon tredagarsfeber med feber i tre dagar och sedan utslag på kroppen. Vad tror ni att det kan vara denna gång? Tänder? Eller kan det vara tredagarsfeber igen? 

• Svar på tråden Hög feber 6-månaders
  • Skruttunge

Ring 1177.

Med nästan 40 graders feber hade jag gett mitt barn en supp och sedan åkt till akuten!

Victor 2011/01/17 5640g & 57cm <3
  • Fenomen a

barn får väl ofta hög feber över 40 grader, ring och rådfråga vårdcentralen

• Hanna 77

Men hon är ju inte direkt påverkad av febern. Jag har gett alvedon och då går febern ner och hon blir i princip som vanligt. Såhär står det på vårdguiden och ska jag följa deras råd behöver jag inte åka till akuten.

Barn över tre månader

Om ditt barn är över tre månader och får feber är barnets allmäntillstånd, det vill säga hur barnet mår, viktigare än själva temperaturen.

Kontakta barnakuten

Kontakta närmaste barnakutmottagning om ditt barn:

är slött och svårt att få kontakt med inte orkar sitta inte vill dricka inte orkar prata inte under någon stund på dagen orkar leka inte piggnar till efter febernedsättande medel.  
  • Fenomen a

Till mig har de sagt att om de bara har feber och inga andra symptom ska man kontakta vården, ej akuten men rådfråga

• Hanna 77
    Turboplingen skrev 2011-06-22 11:39:24 följande:
    Har du kollat om det kan vara tänder på g?
    Jag har försökt att känna efter tänder men känner inga nya. Hon har fått två tänder och när hon fick de fick hon också hög feber så jag misstänker det men jag känner som sagt inga nya. 
  • snorkan
    Skruttunge skrev 2011-06-22 11:37:08 följande:
    Ring 1177.

Med nästan 40 graders feber hade jag gett mitt barn en supp och sedan åkt till akuten!
    skulle inte ha gett supp och sedan akuten....då blir det ju svårt för dom att se med mediciner i kroppen.

jag  hade nog jag ringt 1177...

Barnet verkar ju pigg trots sin feber, och det är inte den höga febern i sig som är farligt utan det är allmäntillståndet som är det viktiga.

• Skruttunge
    snorkan skrev 2011-06-22 11:54:06 följande:
    skulle inte ha gett supp och sedan akuten....då blir det ju svårt för dom att se med mediciner i kroppen.

jag  hade nog jag ringt 1177...

Barnet verkar ju pigg trots sin feber, och det är inte den höga febern i sig som är farligt utan det är allmäntillståndet som är det viktiga.

Det är fel att inte våga ge febernedsättande/smärtstillande! Jag har tänkt precis som du, men när jag var på akuten för kraftiga buksmärtor och feber så skällde nästan sköterskor och läkare på mig för att jag inte tagit alvedon.
    Och vid feber ska man alltid ge alvedon, och som TS nu hittat information om så står det ju att man ska kontakta barnakuten om barnet "inte piggnar till efter febernedsättande medel". Då ska man ju uppenbarligen prova med det först

Angående akuten så kanske jag är lite nojjig, men jag tycker att nästan 40 grader låter mycket Förvånad
    Victor 2011/01/17 5640g & 57cm <3
  • snorkan
    Skruttunge skrev 2011-06-22 11:59:00 följande:
    Det är fel att inte våga ge febernedsättande/smärtstillande! Jag har tänkt precis som du, men när jag var på akuten för kraftiga buksmärtor och feber så skällde nästan sköterskor och läkare på mig för att jag inte tagit alvedon.
    Och vid feber ska man alltid ge alvedon, och som TS nu hittat information om så står det ju att man ska kontakta barnakuten om barnet "inte piggnar till efter febernedsättande medel". Då ska man ju uppenbarligen prova med det först

Angående akuten så kanske jag är lite nojjig, men jag tycker att nästan 40 grader låter mycket Förvånad
    Inte meningen att trampa dig på tårna om du tog det så.

Jag ger  mina barn alvedon ifall det är så att dom har feber menar inte så.

Men är det lite osäkert varför barnet har feber så brukar inte jag ge alvodon innan ett akutbesök, jag vill att läkaren ska få se barnet i sitt normala tillstånd utan febernedsättande medel i kroppen, men vi är alla olika och jag säger inte att något av det är rätt eller fel.

Ang akuten....ja 40 graders feber är mycket....men det är farligare med ett slött barn med 38 graders feber än ett piggt barn med 40 graders feber.

Men är man osäker och orolig så tycker jag aldrig det är fel att uppsöka akuten, barnen är ju det käraste vi har Hjärta 
  • Turboplingen
    Hanna 77 skrev 2011-06-22 11:50:25 följande:
    Jag har försökt att känna efter tänder men känner inga nya. Hon har fått två tänder och när hon fick de fick hon också hög feber så jag misstänker det men jag känner som sagt inga nya. 
    Försök kolla i munnen på henne om du ser tänder på g.
    För ibland känner man inte det först det brytit igenom =p
    Nova 070902, Hemi 100802, vartlivitext.blogspot.com/
  • Blå droppe

Barn får inte så hög feber på grund av tänderna,det sa dom till mig när min dotter hade den tempen och jag ringde sjukvårdsupplysningen. Har hon inte över 40 grader och äter,dricker leker så är det ingen fara.

Svar på tråden Hög feber 6-månaders