Alla ni som vet något om GRAND DANOIS. Kolla hit tack!

Hej jag vill ha lite info om  Grand danois, vi är en barnfamilj med småbarn.

Jag har tidigare haft/är uppväxt med rottweiler, schäfer och leonberger.

Hur är GD med barn? Motion? Sinne?

Några andra som har GD i barnfamilj  m.m ??

• Svar på tråden Alla ni som vet något om GRAND DANOIS. Kolla hit tack!
  • Tant Herta

Bättre med en stor hund i en barnfamilj då en sådan lättare kan värja sig mot jobbiga barn, Gd är en utmärkt familje hund, gå på hundutställningar och prata med ägare och uppfödare av rasen, då lär du dig massor!

Vad som är viktigt med Gd är att de absolut inte får äta för mycket kalk första året och de ska inte växa för dort, det finns bra foder som är anpassat till dem, det är åxå viktigt att inte över motionera dom utan gå promenader där hunden får rasa av sig i sin egen takt, detta gäller hundens två första år, inga cykelturer där du bestämmer tempot utan rastningar där hunden bestämmer själv , annars finns risk att den får ont i leder som vuxen!

Motion är dock viktigt så den kan bygga upp muskler senor och ligament för att orka bära upp den " lilla " kroppen! 

• Angelica Äng

Underbar perfekt familjehund, enkel att ha och göra med, lättlärda. Kan dock vara lite reserverad mot främlingar. Gå in på http://www.sgdk.se/ så kan du läsa mer om dom. Eftersom du har haft andra stora hundar så kommer en GD att vara peace of cake för dig Glad
    Lycka till

• dezibel

Umgås mycket med två GD och upplever dom lugna inne och full fart ute om dom är tillräckligt aktiverade & stimulerade. Men hanen var skitjobbig innan han blev vuxen runt 2,5 års ålder, tiken var lite lugnare som ung. Kräver en del lydnad eftersom man inte "rår på dom med ren handkraft" om dom fått för sig nåt. Dom här vovvarna har 180cm staket runt trädgården då dom tar sig ut annars. Tyvärr kort livslängd och en del problem med leder/höfter,hjärtat, magsäcksomvridningar mm så var noga med val av uppfödare.

Jag hade inte tänkt ta en valp utan leter efter unghund mins 1 år ialf....
    Vad är  det man ska tänka på då?

• dezibel

Röntgad fram/bak ua ,besiktad ua, att hunden funkar & är van med barn om du har det,kan vara ensam,funkar med andra hundar,att den har grundlydnaden osv Gå genom rasklubben om du söker omplaceringar

• jordenrunt
    avatar skrev 2011-06-22 15:42:25 följande:
    Jag hade inte tänkt ta en valp utan leter efter unghund mins 1 år ialf....
    Vad är  det man ska tänka på då?
    Pga stigande popularitet har många GD:s blivit sönderavlade och något som ofta kommer som ett brev på posten då är att deras reservation mot främlingar utvecklats till rädsla och/eller aggressivitet mot folk de inte känner. Ofta börjar detta när hundarna kommer in i tonåren och uppåt, då lämnas de antingen tillbaka till uppfödaren eller hamnar ute på blocket så jag råder dig att vara mycket försiktig om du tar en unghund av en Grand Danois i den åldern. Vi som har mycket med rasen att göra ser denna skrämmande utveckling inom GD aveln tyvärr. MEN hamnar man rätt, hos en bra uppfödare så är det världens bästa hundras. Pigg och glad utomhus, lugnare inomhus, lydig ganska lättlärd och superkeliga. Älskar oftast de flesta människor när de väl lärt känna dem.
  • MissGrimm
    Tant Herta skrev 2011-06-22 14:36:01 följande:
    Bättre med en stor hund i en barnfamilj då en sådan lättare kan värja sig mot jobbiga barn, Gd är en utmärkt familje hund, gå på hundutställningar och prata med ägare och uppfödare av rasen, då lär du dig massor!

Vad som är viktigt med Gd är att de absolut inte får äta för mycket kalk första året och de ska inte växa för dort, det finns bra foder som är anpassat till dem, det är åxå viktigt att inte över motionera dom utan gå promenader där hunden får rasa av sig i sin egen takt, detta gäller hundens två första år, inga cykelturer där du bestämmer tempot utan rastningar där hunden bestämmer själv , annars finns risk att den får ont i leder som vuxen!

Motion är dock viktigt så den kan bygga upp muskler senor och ligament för att orka bära upp den " lilla " kroppen! 
    Ehh... Nu har jag bara läst "lite" kurser i foderlära, men är ingen expert. Men vad jag har fått lära mig är att stora hundar ska få i sig MYCKET kalk medans dom växer, annars håller inte skelettet... Säger ju sig självt när man läser om "urkalkade skelett" och benskörhet (som beror på kalk/kaciumbrist).

Allt det övriga du har skrivit håller jag dock helt med om! =)
  • Tant Herta

Min veterinär beodrade mig att inte ens ge en ostskiva, om man ger för mycket kalk växer benen för fort och hunden får kraftiga problem i vuxen ålder!

Nej; Jag har inte kvar namnet på veterinären men hon hade tagit del av en engelsk forskning där de testat detta med kalk på GD och alla hundar i exprimentet blev så dåliga att de var tvungna att avbryta exprimentet ! :)

• MissGrimm
    Tant Herta skrev 2011-06-27 14:49:25 följande:
    Min veterinär beodrade mig att inte ens ge en ostskiva, om man ger för mycket kalk växer benen för fort och hunden får kraftiga problem i vuxen ålder!

Nej; Jag har inte kvar namnet på veterinären men hon hade tagit del av en engelsk forskning där de testat detta med kalk på GD och alla hundar i exprimentet blev så dåliga att de var tvungna att avbryta exprimentet ! :)
    Fast foderlära ingår inte i veterinärernas utbildning, så man ska ofta ta deras råd med en nypa salt...
  • Tant Herta
    MissGrimm skrev 2011-06-27 18:58:39 följande:
    Fast foderlära ingår inte i veterinärernas utbildning, så man ska ofta ta deras råd med en nypa salt...
    Denna vetrinär hade tagit del av en studie om Gd i Storbrittanien där de hade forskat om kalk och GD!!!!!

Skrev jag inte det?

Jag litade på den forskningen och mid GD har aldrig haft några problem med sina ben eller leder! :) 
Svar på tråden Alla ni som vet något om GRAND DANOIS. Kolla hit tack!