Tant Herta skrev 2011-06-22 14:36:01 följande:
Bättre med en stor hund i en barnfamilj då en sådan lättare kan värja sig mot jobbiga barn, Gd är en utmärkt familje hund, gå på hundutställningar och prata med ägare och uppfödare av rasen, då lär du dig massor!
Vad som är viktigt med Gd är att de absolut inte får äta för mycket kalk första året och de ska inte växa för dort, det finns bra foder som är anpassat till dem, det är åxå viktigt att inte över motionera dom utan gå promenader där hunden får rasa av sig i sin egen takt, detta gäller hundens två första år, inga cykelturer där du bestämmer tempot utan rastningar där hunden bestämmer själv , annars finns risk att den får ont i leder som vuxen!
Motion är dock viktigt så den kan bygga upp muskler senor och ligament för att orka bära upp den " lilla " kroppen!
Ehh... Nu har jag bara läst "lite" kurser i foderlära, men är ingen expert. Men vad jag har fått lära mig är att stora hundar ska få i sig MYCKET kalk medans dom växer, annars håller inte skelettet... Säger ju sig självt när man läser om "urkalkade skelett" och benskörhet (som beror på kalk/kaciumbrist).
Allt det övriga du har skrivit håller jag dock helt med om! =)