• Anonym (mp)

Hur är en maniulativ människa?

...Ja, vad gör/säger en sån person? Hur vet man att någon är manipulativ? Vad är exakt manipulation?

Får inte riktigt grepp om vad det är.

• Svar på tråden Hur är en maniulativ människa?
  • Amazina

När man försöker påverka människor att göra som man själv vill att de ska göra.

• Anonym (mp)
    Amazina skrev 2011-06-22 14:02:32 följande:
    Kan man jämföra det med att man alltid tycker man själv har rätt och andra har fel?
  • Anonym
    Amazina skrev 2011-06-22 14:02:32 följande:
    I så fall är nog alla människor manipulativa (och det tror jag de är till sin natur).

Jag anser att en manipulativ person styr en annan med hjälp av små lögner eller genom att ändra fokus för den andre så att denne fattar beslut som han/hon tror att de kommit på själv men som egentligen är planterade av den manipulerande personen.

Ex. Du har en pojkvän som jag gillar och jag vill att du ska göra slut. Då börjar jag prata om saker han gör som dåliga (trots att de kanske inte är det), gör dig osäker på er relation, börjar påpeka att någon annan snygging flirtar med dig etc. TIll slut tror du att du har en dålig relation och att du kan få något bättre och gör slut, och då tar jag över killen. Typ.
  • Anonym
    Anonym (mp) skrev 2011-06-22 14:04:47 följande:
    Kan man jämföra det med att man alltid tycker man själv har rätt och andra har fel?
    Nej, det tycker jag inte. Då är man bara egocentrisk och oempatisk
  • Anonym (mp)
    Anonym skrev 2011-06-22 14:04:56 följande:
    I så fall är nog alla människor manipulativa (och det tror jag de är till sin natur).

Jag anser att en manipulativ person styr en annan med hjälp av små lögner eller genom att ändra fokus för den andre så att denne fattar beslut som han/hon tror att de kommit på själv men som egentligen är planterade av den manipulerande personen.

Ex. Du har en pojkvän som jag gillar och jag vill att du ska göra slut. Då börjar jag prata om saker han gör som dåliga (trots att de kanske inte är det), gör dig osäker på er relation, börjar påpeka att någon annan snygging flirtar med dig etc. TIll slut tror du att du har en dålig relation och att du kan få något bättre och gör slut, och då tar jag över killen. Typ.
    Men då vet alltså den manipulativa människan att han/hon ljuger? Jag kan ta mig själv som exempel, jag har en kompis som har en kille som jag bara bestämt mig för att absolut inte tycka om (vet inte riktigt varför egentligen) och jag pratar skit om honom hela tiden för att jag tycker hon borde göra slut med honom eftersom de inte i mina ögon kommer bli lyckliga tillsammans, och när hon inte gör som jag vill kan jag bli jätte arg. Vad kallas det jag gör?
  • Anonym
    Anonym (mp) skrev 2011-06-22 14:01:00 följande:
    ...Ja, vad gör/säger en sån person? Hur vet man att någon är manipulativ? Vad är exakt manipulation?

Får inte riktigt grepp om vad det är.
    Skrämmande att du inte förstår det men kanske inte så konstigt. När man blir manipulerad så har man ju ingen aning om att det sker. En manipulativ person spelar på dina känslor och får dej att känna att det du tycker är fel och den manipulative "planterar" sina känslor och åsikter i dig. Det kan vara en person som står en nära. En partner, en förälder etc. Om man känner att man har en person i sin närhet som på något sätt får en att må dåligt eller ger en känslor som känns fel och man tänker "vad är det för fel på mig"? Då är det stor risk att man blir manipulerad. Det DU känner är RÄTT för dig och resten spelar ingen roll.
  • Anonym (-)
    Anonym (mp) skrev 2011-06-22 14:08:14 följande:
    Men då vet alltså den manipulativa människan att han/hon ljuger? Jag kan ta mig själv som exempel, jag har en kompis som har en kille som jag bara bestämt mig för att absolut inte tycka om (vet inte riktigt varför egentligen) och jag pratar skit om honom hela tiden för att jag tycker hon borde göra slut med honom eftersom de inte i mina ögon kommer bli lyckliga tillsammans, och när hon inte gör som jag vill kan jag bli jätte arg. Vad kallas det jag gör?

Att lägga näsan i blöt

• Anonym (mp)
    Anonym (-) skrev 2011-06-22 14:10:20 följande:

Att lägga näsan i blöt

Jag blir väldigt involverad i det känslomässigt, nästan så att jag själv mår fysiskt dåligt även fast personen det handlar om inte gör det alls. Jag vill att människor ska göra som jag för jag tycker jag vet vad som är bäst för dom. Men det kanske alla som lägger "näsan i blöt" tycker?
  • Anonym (-)
    Anonym (mp) skrev 2011-06-22 14:15:19 följande:
    Jag blir väldigt involverad i det känslomässigt, nästan så att jag själv mår fysiskt dåligt även fast personen det handlar om inte gör det alls. Jag vill att människor ska göra som jag för jag tycker jag vet vad som är bäst för dom. Men det kanske alla som lägger "näsan i blöt" tycker?
    Jepp! Och det kan få motsatt effekt. Din kompis vill inte höra och slutar umgås med dig och finner stöd hos sin pojkvän, som (jag gissar) tycker det vore bra om ni inte umgicks.
  • My Sigma

Exempel på saker som manipulativa människor gör:

Säger: berömmer dig för att du är bra på X, för att du ska göra det så att hen slipper.

Säger: hur löser vi det här? fast det egentligen inte är ditt problem. (Forced teaming)

Gaslightning: får offret att tvivla på sin upplevelse av något (nej, jag var inte alls hotfull, du överdriver).

Säger: du är ju inte som andra tjejer/killar som ställer till med drama, för att du inte ska säga ifrån när du blir arg/ledsen t ex. (Stereotypisering)

Svar på tråden Hur är en maniulativ människa?