• Ius

    Gravid, jobbar i buller..

    Hej!

    Jag funderar över lite saker..

    Det är så att jag är i v 19, är månadsanställd och försöker skrapa ihop till ca 6 mån arbetstid så jag får bra FP. Jag arbeter på en verkstad och är omgiven av konstant buller, mer eller mindre. När jag står vid min maskin har vi mätt upp att det ligger mellan ca 75-100 DB. Beroende på vad man kör för procedur.. Varierar väldigt.

    Hört att man kan gå på konserter utan att det medför nå risker, fast mitt jobb innebär juh ipirncip konserter varje dag.

    Min BM tyckte jag skulle ta upp detta med mitt skyddsombud på jobbet, så att dom får ta dit nån från företags hälsovården och kolla upp riskerna.. När jag berättade detta för en kollega sa han att jag skulle nog inte bli långvarig om jag tog upp det, för då skulle jag "bli en börda" i princip... Jag ryker juh lätt då jag är månadsanställd..

    Vad tycker ni? Vad kan jag göra? Vad hade ni gjort?

    Jag har bra sgi och behövde enligt fk inte jobba hela 6 månader för att få ut samma FP som jag hade sist. Men vad händer om jag inte kan/får jobba mer där? :-/

    OROLIG!

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Gravid, jobbar i buller..
  • MrsKnapa

    Alltså bebis ligger väldigt ljud dämpat och beroende på vilken bm du pratar kommer alla råda olika.. Jag har gått på skytteklubb under min grav och då är de inte bara jag som skjutit utan rätt många andra oxå, min bm sa att de är som att ligga i ett badkar, barnet hör men det är ljuddänpat alltså ingen fara :)

  • Ius

    Ah, läst att den ligger skyddad. Men sen hitta jag lite jox på arbetsmiljöverket där det det står massor om buller. Typ i v24 börjar dom höra mer saker så man ska undvika miljöer där man behöver kåpor. Så nu blir jag nervig.. :-/

  • Trasseltroll

    Jobbade också i en bullrig miljö, som krävde hörselskydd (inom industri) när jag var gravid, men helt ärligt...jag tänkte nog aldrig att det skulle vara någon fara! : / som sagt så ligger ju bebisen väldigt skyddad. Men du kan väl alltid ringa ett ombud för att höra vad dom säger? do behöver väl inte gå vidare med det bara för att du frågar...?

  • Ius
    Trasseltroll skrev 2011-06-22 18:22:08 följande:
    Jobbade också i en bullrig miljö, som krävde hörselskydd (inom industri) när jag var gravid, men helt ärligt...jag tänkte nog aldrig att det skulle vara någon fara! : / som sagt så ligger ju bebisen väldigt skyddad. Men du kan väl alltid ringa ett ombud för att höra vad dom säger? do behöver väl inte gå vidare med det bara för att du frågar...?
    Ja, jag ville juh prata med vårt skyddsombud. Fast min kollega avråde mig, eftersom det blir "bök" å dom är nog inte beredda att kasta ut pengar för en undersökning.. Så då får jag nog gå ist.. :-/ Krasst som fan!

    Tänkte inte heller på det där med ljudet, försen idag.
    Vad kan hända med bebis eg?
  • Trasseltroll
    Ius skrev 2011-06-22 18:31:19 följande:
    Ja, jag ville juh prata med vårt skyddsombud. Fast min kollega avråde mig, eftersom det blir "bök" å dom är nog inte beredda att kasta ut pengar för en undersökning.. Så då får jag nog gå ist.. :-/ Krasst som fan!

    Tänkte inte heller på det där med ljudet, försen idag.
    Vad kan hända med bebis eg?
    Ok! Jag har ingen aning om hur det funkar med sånt där med skyddsombud: ) Det där med DB är jag också jättedålig på så jag har svårt att veta hur högt 75-100 db är och jag vet inte hur högt vi hade där jag jobbade. Men som sagt så var det så pass att vi skulle ha hörselskydd. Syrran jobbade med samma yrke under båda sina graviditeter också. Jag tänker väl i sånna fall att det är hörselskador som kan bli? eller tänker du att det kan hända något annat? Hör efter med en barnläkare, det kanske finns någon sida på nätet där du kan maila om du inte känner för att ringa... Man vill ju inte ta några risker såklart (fast dumma jag tänkte ju inte ens tanken på det när jag jobbade och var gravid!)
  • Emelie578

    Över 85dB är det krav på hörselskydd och över 80dB är det rekommendation har jag för mig!

    Jag jobbar också inom industrin, våra maskiner ligger mellan 80-110 dB någonstans. Vårt skyddsombud hänvisade till det som står på arbetsmiljöverkets sida om buller och jag skulle inte få vara kvar i produktion efter v 23 (nu blev jag omplacerad mkt tidigare än så men det var av andra orsaker). Nu var ju jag fast anställd sedan 1,5 år tillbaka, kan tänka mig att det är värre att "krångla" när man är månadsanställd :(.

    Antar att det är hörselskador bebis kan få, jobbar du konstant i buller hela arbetsdagarna eller är det bara vissa moment? Om det är konstant hela dagarna hade jag nog inte velat chansa på att jobba kvar efter v 23!

  • eilien
    Emelie578 skrev 2011-06-23 08:29:44 följande:
    Över 85dB är det krav på hörselskydd och över 80dB är det rekommendation har jag för mig!

    Jag jobbar också inom industrin, våra maskiner ligger mellan 80-110 dB någonstans. Vårt skyddsombud hänvisade till det som står på arbetsmiljöverkets sida om buller och jag skulle inte få vara kvar i produktion efter v 23 (nu blev jag omplacerad mkt tidigare än så men det var av andra orsaker). Nu var ju jag fast anställd sedan 1,5 år tillbaka, kan tänka mig att det är värre att "krångla" när man är månadsanställd :(.

    Antar att det är hörselskador bebis kan få, jobbar du konstant i buller hela arbetsdagarna eller är det bara vissa moment? Om det är konstant hela dagarna hade jag nog inte velat chansa på att jobba kvar efter v 23
    Instämmer!

    Ring o prata med arbetsmiljöverket, de har bra råd o tips, läs även i skriften råd för gravida o ammande. http://www.av.se/dokument/afs/afs2007_05.pdf på sidan 9 står om buller och vad det kan medföra för risker för fostret och mamman, bla står att om det krävs hörsel skydd så är det för högt ljud för gravida att jobba i efter v 26.

    Ja jobbar själv i tidvis väldigt bullriga miljöer men hade tur att ha en mindre bullrig miljö när ja var gravid men ja skulle inte våga chansa.
  • Lindadjo

    Tänker lite på det här med bara mammans ljud inne i magen, Kopierar en text där det står så här:


    Barnet hör många ljud inifrån mammans kropp, bland annat ljud från mammans hjärta och mage. Ljud från magen kan i vissa fall uppgå till så mycket som 80 decibel vilket kan jämföras med en kraftigt trafikerad gata.


    Barnet ligger i vätska, som ju måste stoppa en hel del ljud från utsidan... och är arbestmiljön mellan 75-100 dB så borde det inte bli så mycket högre än det som barnet redan utsätts för. Eller tänker jag helt fel här?


    2010 blev ett bra år! Har +:at
  • eilien
    Lindadjo skrev 2011-06-24 23:42:10 följande:

    Tänker lite på det här med bara mammans ljud inne i magen, Kopierar en text där det står så här:


    Barnet hör många ljud inifrån mammans kropp, bland annat ljud från mammans hjärta och mage. Ljud från magen kan i vissa fall uppgå till så mycket som 80 decibel vilket kan jämföras med en kraftigt trafikerad gata.


    Barnet ligger i vätska, som ju måste stoppa en hel del ljud från utsidan... och är arbestmiljön mellan 75-100 dB så borde det inte bli så mycket högre än det som barnet redan utsätts för. Eller tänker jag helt fel här?


    Fast det är inte samma sak, buller utifrån är av en annan frekvens och typ. Man kan inte bara kolla decibel för med det resonemanget så skulle ju alla som går på stan tex bära hörselskydd för det är ju samma decibel som på en fabrik?!
  • Ius

    Jag går juh med hörselskydd nästintill hela tiden, fast det hjälper väl inte den lilla parveln i magen? :-P

    Har läst oxå att vattnet stärker alla ljud, vilket känns oroväckande. :-/

  • grästuva

    man ska inte utsätta bebis för mer än 80 decibel, det kan stressa barnet. När jag var gravid fick jag förbud av mitt skyddsombud att vara ute i lokalen där ljudnivån låg på mellan 79 - 98 decibel. Du borde nog be om att bli flyttad till något med mindre ljudnivå

  • Ius
    grästuva skrev 2011-06-26 13:28:17 följande:
    man ska inte utsätta bebis för mer än 80 decibel, det kan stressa barnet. När jag var gravid fick jag förbud av mitt skyddsombud att vara ute i lokalen där ljudnivån låg på mellan 79 - 98 decibel. Du borde nog be om att bli flyttad till något med mindre ljudnivå
    Ja, jag borde juh det... Ska prata med en barnläkare samt min BM för å klargöra lite... Sen ska jag försöka ta upp det med chefen, vi har nyligen pratat om hur vi ska lägga upp allt jobbande då jag ska gå hemma ett tag osv.. Så han ska ta ställning till det .Känns nästan som att jag ger hnm ett lätt val genom att begära flytt.. Men hellre att barnet mår bra å jag får en dålig kassa..
  • waattos
    Ius skrev 2011-06-26 13:33:01 följande:

    Ja, jag borde juh det... Ska prata med en barnläkare samt min BM för å klargöra lite... Sen ska jag försöka ta upp det med chefen, vi har nyligen pratat om hur vi ska lägga upp allt jobbande då jag ska gå hemma ett tag osv.. Så han ska ta ställning till det .Känns nästan som att jag ger hnm ett lätt val genom att begära flytt.. Men hellre att barnet mår bra å jag får en dålig kassa..


    Vad sa barnläkare ang jobb i bullrig miljö??
Svar på tråden Gravid, jobbar i buller..