• Beatrissan

Farligt att umgås med vattkoppsmittande barn?

Har en fråga..

På midsommar kommer det med ett barn som recis insjuknat i vattkoppor,

är det farligt för mig eller innebär det någon risk för mig som är gravid i v 26?

Har haft det en gång när jag var 14år tror jag, fick det sent.

• Svar på tråden Farligt att umgås med vattkoppsmittande barn?
  • Nork

Nä det ska inte vara någon fara om du har haft det. Jag vet många gravida som varit hemma med ett äldre syskon som har vattkoppor.

• Beatrissan

Precis så tänkte jag med...

Ringde sjukvårdsupplysningen och får då veta att det råder oklarhet där om barnet kan få det o bla bla..

Skulle prata med mitt mvc, tur jag ska dit imorn då....

• Tazzme

Bra att du ska prata med dom på mvc imorgon, så får du klara svar. mn jag hade nog själv inte trott att det är någon fara för dig. Sen är väl karenstiden för vattkoppor också ganska kort, om jag inte minns del?

Kollad upp det och enligt wikipedia så smittar vattkoppor max en vecka efter att första blåsorna/utslagen kommit. Så om barnet varit sjuk i några dagar så borde du ju vara rätt säker, speciellt med tanke på att du själv faktiskt redan haft det.

• Fridaa87

Vi har nyss pratat om det där på BVC och det är farligt mot slutet av graviditeten om mamman vistas där det finns vattkoppor... anledningen är att om förlossningen startar så kan bebisen bli smittad på en gång och det är då farligt för barnet..

• Anna4

Fast har mamma Haft vattkoppor är det ju ingen fara! Att nyfödda får det är heller ingen fara för det mesta, många inom vården säger ju yngre desto lindrigare. Här fick vi rådet att vi kunde utsätta liten direkt om vi orkade.

• Mejamus

Min son hade vattenkoppor när lillasyster föddes. Eftersom jag haft det var det ingen fara och lillasyster skyddades genom antikroppar. Så om du haft det så kan det inte bli farligt för bebisen.

• Beatrissan

Enligt bm så va det inget farligt nångång..

Skönt då kan vi fira midsommar alla tillsammans ändå.. Ska väl ändå försöka att inte var allt för närgången pojken..

Han insjuknade igår/förrgår....

Svar på tråden Farligt att umgås med vattkoppsmittande barn?