• julklappen

Fläckborttagning

Hur får man bort fläckar av rödfärgad mat på kläderna, t ex tomat- och morotsfärg? Har hört talas om något som heter Imse vimse tvål, var får man tag på det? Är det bra?

Har använt Vanisch, både som spray och pulver men fläckarna går inte bort på ljusa kläder. Tacksam för tips!

• Svar på tråden Fläckborttagning
  • Luullis

Galltvål! Finns bla. på Claes Ohlsson. Har även sett det på babyproffsen. Det tar bort ALLT!

• Busbellan

Hur länge hade du på vanish?
    Jag använder alltid gelen och har på det mycket längre än vad det står på flaskan.
    Brukar sätta på det på em/kvällen och tvätta nån gång dagen efter, har nog fått bort alla fläckar på det sättet

Annars kan det funka med diskmaskintabletter. Lös upp en diskmedeltablett (vit sån) i någon lite ljummet vatten, låt kläderna ligga i ett dygn ungefär och tvätta sedan

Mamma till Nora, August och Ella
  • julklappen

Tack för tipsen! Ska prova alla.

Jag har använt vanisch spray och låtit det sitta i ett dygn ungefär, har dock inte sett att det finns som gel också. Sedan har jag haft pulver i maskinen när jag har tvättat men fläckarna lyser ändå oranga.

Vi använder yes powerdrops till diskmaskinen, det är ju grönt flytande medel också i dem men det går kanske att bara skrapa loss pulver från tabletten och lösa upp i vatten...

• Busbellan
    julklappen skrev 2011-06-23 20:06:37 följande:
    Tack för tipsen! Ska prova alla.

Jag har använt vanisch spray och låtit det sitta i ett dygn ungefär, har dock inte sett att det finns som gel också. Sedan har jag haft pulver i maskinen när jag har tvättat men fläckarna lyser ändå oranga.

Vi använder yes powerdrops till diskmaskinen, det är ju grönt flytande medel också i dem men det går kanske att bara skrapa loss pulver från tabletten och lösa upp i vatten...
    Jag köpte faktiskt sprayen igår för gelen var slut i affären, hade några fläckar som jag tog det på igår, men de gick inte bort under tvätten idag så jag föredrar helt jklart gelen
    Lyckat till med fläckborttagningen
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Fläckborttagning