• Kibell

Lämna snoriga barn på förskolan?

Ni som har barn på förskola, hur gör ni när dom är snoriga? Är ni hemma varje gång eller låter ni dom gå om dom är lite snoriga och pigga och utan feber?
    Jag har en dotter på 20 månader som är lite snorig men inget annat. Hon var hemma för tre veckor sen för hon hade ögoninflammation och var väldigt mycket snorig. Sen dess har hon dragits med att vara lite snorig.
    Mitt problem är att när jag hämtade henne idag så sa en personal att det var en förälder som hade varit jättearg för att min dotter är snorig. Jag misstänker att det var den förälder som vädjade på föräldramötet att vi skulle vara hemma med våra barn när dom är sjuka, för då var hans son väldigt sjuk och kunde knappt andas och dom kunde inte sova för det och att dom var tvugna att ge medicin varannan timme. Min dotter är pigg och har ingen feber och orkar med dagen på förskolan, men hon är som sagt lite snorig. Jag behöver dock inte snyta henne hela tiden . Har inte gjort det än och jag hämtade henne 16.30. Det känns jättejobbigt att någon ska behöva vara arg på mig för det. Ska jag vara hemma för att göra honom nöjd eller ska jag lämna henne ändå? Förskolan ringer ju om det är något.
    Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Lämna snoriga barn på förskolan?
  • Midsommarbarn

Finns det inga regler för hur ni ska göra? På vårt dagis så finns det tydliga regler i en liten skrift + att man kan fråga förskollärarna om råd. De tycker inte att snoriga barn är ett problem. Isåfall skulle ju barnetn nästan aldrig kunna vara på dagis. Så fort de är allmänpåverkade måste de förstås vara hemma! Jag skulle prata med förskollärarna och höra vad de anser. Lycka till!

• Knoddens mamma

Hm..nu kanske jag låter lite gnällig...
    Jag är utbildad förskollärare (är nu hemma och är mammaledig), och ser då denna fråga ur en annan synvinkel.
    Skulle du vilja att någon på ditt arbete gick runt och smittade dig? Vad som händer när föräldrar skickar "sjuka" barn till förskolan är att de utsätter personalen för smitta, inte bara de andra barnen. Detta gör att personalen måste stanna hemma och det blir istället vikarier som får hoppa in. Att ha vikarier bland små barn är inte det ultimata, de behöver stabilitet och trygghet..
    Självklart behöver lite snuva inte innebära att ditt barn måste stanna hemma. Jag brukar först och främst titta på två saker; Feber och/eller grönt snor - stanna hemma!
    Du känner ju ditt barn bäst, är hon pigg och inte verkar hängig tycker jag absolut att du skall kunna skicka iväg henne.

• Mammatill2

Jag tycker helt klart att man kan skicka sitt barn till dagis/fritids om hon/han är förkylt.
    Är barnet pigg och inte har feber eller grym hosta så tycker jag att det är OK.
    Är dom brakförkylda så brukar dom ju inte vara så pigga heller och då kan det ju vara skönt att få vara hemma med mamma eller pappa.

• anne82

min son får vara hemma första 3-4dgr.och tyvärr smittar det mest precis innan det bryter ut

• Kibell

Tack för era svar. Hade det inte varit för den här föräldern så hade jag inte tyckt det var jobbigt att lämna henne. Har själv jobbat på förskola och vet att barnen kommer fast dom är snoriga. Tycker att det är okej så länge det inte är något mer som att dom har feber och att snoret är tjockt och gult och grönt. Jag kollar ju också alltid allmäntillståndet, självklart lämnar jag ju inte henne om jag vet att hon inte orkar och smittar andra. Men man kan ju inte vara hemma varje gång dom är snoriga
    Ska prata med personalen imorgon.

• Stiina

Jag jobbar på förskola, men är mamma ledig nu. Jag tycker att det låter som att det är okej att lämna din dotter på förskolan. Iallafall där jag jobber. Om barnen skulle vara hemma när de var lite snoriga så skulle endel barn inte vara där alls, vissa är ju snoriga jämt. Titta på allmäntillståndet, är hon pigg och klarar av tempot på förskolan så tycker jag att du kan lämna henne där. Men jag förstår ju att du tycker att det är jobbigt att någon har klagat. De råd som vi ger till föräldrar med barn som är extra infektionskänsliga är att de ska försöka hitta en mindre grupp där dessa barn kan vara. T.ex. dagmamma. Förskolan är en stor arbetsplats där många baciller florerar hur man än gör. Många barn tillsammans = hög smittorisk!

Svar på tråden Lämna snoriga barn på förskolan?