• Cloud

Hur yttrade sig ditt barns lunginflammation?

Min 9 veckor gamla pojk ha haft 39 gradersfeber i tre dagar och hostat till och från.

Har träffat en barnläkare på akuten och en allmänläkare(som var fullkomligt inkompetent) och båda ansåg att han inte hade något allvarligt fel. De drog den slutsaten utan att ta några som helst prover.

Feber hålls nere i 7-8 timmar efter alvedon med återkommer och stannar på 38,8.

CRP låg på 17 igår och jag frågade sjuksköterskorna om att få komma in och kolla det igen idag vilket var okej.

Jag ska åka till sjukhuset och kräva att de tar reda på vad det är om det gått upp men det är inte direkt lätt att få dem till det. Sundsvalls Sjukhus vill inte gärna ta blodprover och odlingar om det nu inte handlar om någon som uppenbart är döende eftersom det kostar.

Vad låg ert barns CRP(snabbsänka) på?

• Svar på tråden Hur yttrade sig ditt barns lunginflammation?
  • ELLEoClara

Feber och hosta låter ju som en vanlig förkylning ??

Bra att ni var och träffade läkare eftersom han är så liten.
    Crp på 17 är nästan normalt, lite i överkant bara som vid en virusinfektion som förkylning 

Skulle febern fortsätta skulle jag åka in igen ( kanske inte redan idag) för ev. en koll av crp, allmäntillsånd, be de titta i öron och hals.

Om han mår dåligt, svårt att andas eller äta så åk såklart in igen 

• ELLEoClara

Ang. lunginflammation är andnings problem de vanligast symtomet  ( låter pipigt som astma eller stånkigt som när de bajsar fast hela tiden ), ihop med feber som inte ger sig, hosta, dessa barn är ofta väldigt hängiga/bleka /håglösa. Större barn kan klaga på magont.

Jobbat som undersköterska på barnavdelning i många år. 

• Dr Mupp

Långvarig hosta, började osm en vanlig förkyning eskalerade sen i kraftig hosta som höll i sig länge. Vi trodde det bara var förkylkningsastman som bråkade. Upptäcktes när han var på kontroll för sin allergi. Han var 4 år då.

Men låg CPR, feber och lite hosta låter som vilken vanlig förkylning som helst.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Busbellan

Min dotter har reagerat lite olika vid lunginflammation. Ett par gånger var hon inte dålig alls, bara feber som kom och gick. Hon hostade däremot, men det kan lika gärna haft med hennes astma att göra.
    Däremot den gången hon var som sämst, då vi också var inlagda lång tid så hördes det väl på hennes andning. Hon stånkade på utandningen, vilket är ett tydligt tecken på problem
    Du kan även titta efter om han har indragningar, det brukar man kunna se under revbenskanten på båda sidor samt precis under där revbenen går ihop på mitten. Har barnet indragningar där så är det också ett tecken på att andningen är ansträngd.

Ang. crp så går det inte alltid att gå efter det. Min dotter var mycket dålig, låg med cpap och syrgas flera dygn, men sänkan var inte hög, lunginflammation behöver inte vara bakteriell, den kan även komma från virus vilket gör att sänkan inte blir så hög

Mamma till Nora, August och Ella
  • Planon

Våran pojk hade lunnginflammation 2 gånger, men var äldre än 9 veckor(!) tycker verkligen du skall åka in igen då han är så liten som någon sa. Han hade feber som inte gav med sig. Allmäntillständet gick liksom upp och ner. Men läkaren på Vc skickade hem honom utan prover. Han låg och ytandades flämtande på sängen och ythostade om du förstår vad jag menar. Inga djupa andetag eller hostningar. Då åkte vi till vc igen dagen efter. Därifrån taxi till sjukhus. Över 300'i crp( +röntken )hade han och de ville ge antibiotika intravenöst. Men han var duktig och svalde medicinen så han slapp nålar.

• jojjo78

Vid lunginflammation har man ´över 200 i crp. Var in med min son nu och han hade bar något förhöjd sa dom och den låg på 26 i crp. Normalt är ju allt mellan ca 5 - 8. Men min son hade bara en vanlig virus infektion så bara att avvakta.

• Busbellan

Det är inte alls säkert att crp:t är så högt!

Mamma till Nora, August och Ella
  • mammaNena
    jojjo78 skrev 2011-06-23 12:46:36 följande:

Vid lunginflammation har man ´över 200 i crp. Var in med min son nu och han hade bar något förhöjd sa dom och den låg på 26 i crp. Normalt är ju allt mellan ca 5 - 8. Men min son hade bara en vanlig virus infektion så bara att avvakta.

stämmer verkligen inte!
    Våran son hade lunginflammation nu i påsk. sänkan låg på 30 eller om det va strax över och hos en normal person hade dom avvaktat, men iom att han har andra problem så behandlade dom honom på en gång!
    johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
  • Rowanda

Andningsfrekvens samt allmäntillstånd är ett mkt viktigtamått på om små barn har lunginflammation eller ej.

Hög andningsfrekvens = mer än 50 andetag/minut hos barn under 1 år

Googla. Kolla internetmedicin. Min son hade lunginflammation och hade alla symtom som jag läste;
    hög andningsfrekvens, feber > 39 i 4 dagar, dålig aptit, orkeslös, pipig andning nattetid, bukandades, flåsig mm.

• Rowanda

Sedan kan läkare ställa diagnos även utan prover! De ser, lyssnar och känner (tom luktar). CRP är inte särskilt känsligt för lunginflammation, man kan ha halvhögt CRP och lunginflammation. Inte ens nödvändigt att ta. Det är annat som fastställer diagnosen. Som lekman är prover viktigt, men inte alltid för läkaren för att ställa korrekt diagnos.

• Nalle Puh73

Kommit hem idag från Barn med vår lillkille. Han fick feber, magont i natt o Vc skickade oss vidare då sänkan var noll o halsprovet negativt trost jätteful hals. Han har hostat o låtit bubblig sen förra veckan. När barnläkaren lyssnat o lyssnat konstaterade han att det med största sannolikhet är en lunginflamation på gång då det knastrar o knäpper på en del av ena lunga så att sänkan måste va hög stämmer inte.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Cloud

Tack för era svar!

Han har bättrat på sig lite nu och sänkan låg på 10 igår så..

Snabb andning, insjunken under revbenen, syremättnad på 87-93%, dålig på att äta, korta apnéer till och från, slö, hostat ganska mycket, ont i magen. Så har det varit men nu på femte dagen så är febern borta och han är nästan som vanligt så det han hade verkar ha läkt ut av sig självt.

• JA77
    Rowanda skrev 2011-06-23 16:58:57 följande:

Crp max 40-66

CRP har ju inte ett maxvärde. Hur menar du nu?
  • Rowanda

Min son hade som mest 40-66, otydligt svar från mig.....

• krammm

Mina har haft lunginflammation flera gånger först förkylning i 3-4 veckor sedan svinhlg feber 40 g i 3 dagar vilket resulterar i sjukhusbesök och då hörs rassel o slembildning i lungan samt högt crp 120 och 110 senaste gångerna. Båda har förkylningsastma och blir snabbt sämre vid minsta förkylning.

Svar på tråden Hur yttrade sig ditt barns lunginflammation?