• elvis the one and only

Är det normalt att barn har värk i ben?

Jag sitter och funderar över min dotter så fort vi är ute och går så börjar hon halta och säger att det gör ont i smalbenet och vid fotleden på framsidan av benet hon har gjort så i flera månader. Hon har ingen värk när hon är stilla oftast om vi inte har varit på nån längre promenad i nåt skogsspår för då sitter värken i några timmar efter. vad kan det vara som inte stämmer?  

• Svar på tråden Är det normalt att barn har värk i ben?
  • Philippa

Låter som växtvärk, helt normalt. Ge alvedon när hon har som mest ont...

• Birgitta2

Nej, det behöver inte alls vara växtvärk. Absolut inte. Om det fortsätter tycker jag du skall ta kontakt med reumatolog. Ofta ofta blir blir barnreumatiska sjukdomar förväxlade med växtvärk och barnen lider mer än de behöver göra.

• Guld gossarnas Super Mamma

ovana av att inte gått så långt? så var det med vår pojke,han fick alltid ont under och efter promenader,musklerna måste vänja sig.Behöver inte vara något ´´fel´´ alla heller.

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Lady without tattoo

Kan även vara barnreumatism

Yrke: Leg pratkvarn
  • elvis the one and only

Ovan att gå är hon inte hon får gå 1 kilometer som lägnst när hon ska till stan o handla på BR eller godisaffären och sen tillbaka den kilometern och hon får gå till affären och skolan ja som sagt vi använder våra ben vart vi än ska för jag har ingen bil och bussen är för dyr att slösa pengar på när dem kan användas till annat roligare.

• Lady without tattoo
    elvis the one and only skrev 2011-06-23 13:10:33 följande:
    Ovan att gå är hon inte hon får gå 1 kilometer som lägnst när hon ska till stan o handla på BR eller godisaffären och sen tillbaka den kilometern och hon får gå till affären och skolan ja som sagt vi använder våra ben vart vi än ska för jag har ingen bil och bussen är för dyr att slösa pengar på när dem kan användas till annat roligare.
    Varför kontaktar du inte sjukvården?
    Yrke: Leg pratkvarn
  • Carla82

Vi fick också förklaringen växtvärk med samma symptom men det visade sig vara migrän!! Jag har migrän i familjen och på en del människor, framförallt barn, kan det sätta sig i armar/ben och förväxlas med växtvärk. Det var först när han fick några klassiska anfall och vi kom i kontakt med en neurolog som detta kom fram. Nu säger jag inte att det är det din dotter har utan ville bara säga att ibland kan det finnas helt oväntade förklaringar på symptom. Ta kontakt med en läkare tycker jag. ..

• kutiom

Min dotter blir också trött av att gå emellanåt men har aldrig klagat på att hon har ont i benen för den sakens skull. Jag tycker du ska kolla upp det.

• såärdet

min ena son hade så "platta" fötter i dagisåldern och han blev ofta trött, klagade på att det gjorde ont i fötterna efter ganska korta promenader, speciellt om han hade gummistövlar eller andra skor som var väldigt platta inuti. Vi var på väg att skaffa hålfotsinlägg till honom men det räckte med att köpa rejälare gympaskor som är uppbyggda lite inuti. Nu är han 10 år och verkar inte ha några såna problem längre.
    Har ni kollat fötterna?

• Medusan

Jag tänkte också skriva om att han kanske är plattfot? Min son är det och han klagar på ont i fötter och ben ibland och läkaren tror att det hänger ihop med att han är plattfot så vi ska ordna med inlägg till honom.

Växtvärk har barn mest på natten väl? Att ha ont på dagarna är nog inte att betrakta som normalt. Ta henne till en läkare så fort som möjligt så hon slipper ha ont i onödan.

• Tibell

Hejsan. Fick ni något svar på vad det var ? Min dotter på 4.5 har samma problem ! Eller hennes smärta kan komma närsomhelst , alltså inte i direkt anslutning till promenad. Men smärtan sitter på exakt samma ställen

Svar på tråden Är det normalt att barn har värk i ben?