Tror ni att det här kan funka?
Jag är ensamstående mamma och har ett barn som är 3 år.
Barnet träffar inte sin pappa pga viss problematik.
Jag har ett heltidsarbete och får ut 17700 kr efter skatt men efter lönesamtal med min chef har jag blivit lovad först 600 kr i löneökning och sedan 600 kr till som en morot att stanna kvar då det har varit så hemskt mycket nu.
Jag har ganska dåligt samvete för mitt barn för jag arbetar så mycket övertid.
Jag gör minst 40 extra timmar i månaden och utöver det tar jag åt mig en del helgjobb så om jag räknar med extra lön ligger jag en bra bit högre än min fasta månadslön.
Just nu bor jag i en bostadsrätt (3 rok) i en medelstor stad. Jag köpte lägenheten för 100 000 kr kontant så jag har inga lån på den. Lägenheten är värderad till 340 000 kr men lägenheter i det här området som är liksa stora som mina men har lägre standard går sällan för under 400 000 kr.
Jag har en ganska ny bil som kostar mer än vad jag önskar men bilen är nödvändig då jag har det arbetet jag har, arbetar som jag gör och tvingas köra längre sträckor för att hämta mitt barn som får vara med sin morfar när jag jobbar över.
Jag har en hund som jag i runda slängar spenderar 2400 kr i månaden på om man slår ut det jämt över året.
Det är foder, veterinärvård, utrustning, kurser, läger, tävling, medlemsavgifter, försäkring mm.
Det är inget som jag kan eller vill skära ner på för det är ju min hobby. Hunden är med mig på jobbet så jag har ingen dagisavgift till honom.
Övriga fasta utgifter är hushållsel, barnomsorg, fackavgift och a-kasseavgift. Hyran också självklart.
Bensin tankar jag på mitt JET- kort och får en räkning på ca 2500 kr i månaden. En del av det får jag igen i milersättning från jobbet (ca 1000 kr).
Räknar man och slår på stort har jag utgifter på ca 12300 kr i månaden men då är det som kommer nedan inte inräknat.
Vi äter mat för 1300 kr i månaden. Tar tillvara på svamp och bärsäsong. Plockar frukt och grönsaker hos min pappa och till varje jul får vi en julegris och på så sätt kan vi hålla nere matkostnaden.
Jag sparar 1200 kr i månaden och det är uppdelat på pension och privat sparande. På mitt privata sparkonto finns 74 000 kr. En del övertidslön går in på mitt e-sparkonto och där finns 231 000 kr.
Kläder köps för 500 kr i månaden om man slår ut det under året. Brukar spara ihop en pott och bara handla inför säsong samt om något går sönder. Fyndar mycket begagnat till bra priser och det jag inte hittar begagnat köps nytt.
Jag fyller på min mobiltelefon med comviq poppis (högsta beloppet) så jag ringer för 19 öre per minut till alla nät. Uppkopplingsavgiften är på 99 öre. Sms, mms och surf är gratis. När värdebeviset har gått ut har jag oftast mer än 200 kr kvar på kortet och det har ju samlats på i en pott nu så jag har 1200 kr på kortet. Billigt och bra :)
Så med bilens lånekostnader samt bilsparande för service och reparation och allt annat kommer jag upp i ca 15 000- 16 000 kr i utgifter.
Det blir då alltså en hel del kvar varje månad som bara ligger kvar på privatkontot.
Har varit lite nojig med att föra över det till något sparkonto OM det är så att något händer och jag måste använda av det för jag vill inte nalla från något sparkonto. Ibland går det åt några hundra extra om jag har barnvakt och går på after work med kollegorna men det är sällan. Vill ju vara med mitt barn när jag kan.
I alla fall så är jag lite i valet och kvalet. Jag känner att jag inte bara vill låta pengarna växa utan att aldrig utnyttja dem. Det är ju inget kul att spara planlöst och man vet att pengarna finns men man gör aldrig något för dem.
Under min semester brukar vi ta en sista minutenresa, besöka vänner, campa och åka till någon nöjespark/djurpark. Ibland är jag ledig någon helg också så att vi kan hitta på något skoj.
Jag funderar nämligen på att sälja min lägenhet och hyra en billig etta. Ettorna här är ca 45-50 m2. I många finns en klädkammare med fönster som är väldigt rymlig.
Grejen är den att hyran för en etta ligger bara ett par hundra kr under min nuvarande hyra för min br på 3 rok.
Däremot antar jag att hemförsäkring och el blir något billigare. Syftet är dock inte att spara pengar.
Jag tycker att vi har för mycket utrymme för antalet timmar vi spenderar i lägenheten.
Jag har nämligen en önskan om att antingen köpa en husvagn och ställa på camping så att man kan vara där säsongsvis. Man kan göra så mysigt med uteplats och det är oftast barnvänligt, finns badsjö, fiskemöjligheter, kanoting, minigolf osv. Eller så vill jag köpa ett sommarställe dit vi kan åka.
När det gäller sommarställe vill jag inte ha det för tätt som i ett traditionellt sommarstugeområde utan mer avskilt och nära skogen.
Jag har svårt att välja mellan de båda. Jag tror att barnet skulle gilla camping bättre just för att allt det roliga finns och det finns ofta andra barn. Man kan åka på vintern också och man behöver inte hålla på med snöröjning, gräsklippning osv.
Jag föredrar helt klart sommarstuga. Men det blir ju lite dyrare och mycket mer jobb samt att barnet kanske inte alls tycker att det är så kul. Det finns ju inga kompisar, kanske ingen badsjö, inte så mycket att göra osv.
Det lutar nog mer åt camping isf men samtidigt ser jag sommarstuga som en investering man kan få igen på vid försäljning.
En husvagn slits ju ner på ett helt annat sätt och andrahandsvärdet sjunker. Det är svårt att kosta på renovering och så men samtidigt blir det mer upplevelse och variation men väldigt öppet och inte alls så privat som jag önskar. Det finns fördelar och nackdelar med båda.
Är man då hela sommaren i husvagn/stuga så finns inget behov av en rymlig lägenhet. Speciellt inte när man ändå jobbar och sliter när man är hemma.
Tanken med mindre lägenhet passar ju bra då men samtidigt undrar jag hur det fungerar rent praktiskt med barn. Nu när barnet är ganska litet fungerar det ju utmärkt men sedan då när det är dags att ta hem kompisar för övernattning osv? Går det då?
Går det att få ro när man bor litet?
Vill gärna höra från er andra som har bott tätt inpå och trångt och även från er som kanske går i liknande tankar som mig när det gäller semesterboende.