• Anonym (Vad göra?)

Testamentera till barnen?

Jag äger egendom som INTE är enskild egendom, den är köpt under äktenskapet men bara jag står som ägare på papperet.
    Om vi separerar så vill vi att båda ska ha samma rätt till egendomen, i praktiken kommer troligen mannen att få köpa ut mig.
    Vi vill att endast våra gemensamma barn ska ha arvsrätt till egendomen, inte hans barn från tidigare förhållande. Nån som har en idé om hur vi löser det? Går det ens med tanke på att vi vill att båda ska ha giftorätt, men bara våra gemensamma barn ska ha arvsrätt?
    Eller kan vi skriva den som min enskilda egendom och göra någon form av tillägg som ger mannen får rätt att köpa den vid ev skilsmässa? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-23 13:01
    Sista meningen blev lite fel. Så här ska det vara:
    "Eller kan vi skriva den som min enskilda egendom och göra någon form av tillägg som ger mannen rätt att köpa den vid ev skilsmässa? "

• Svar på tråden Testamentera till barnen?
  • Anonym

låter lite klurigt.. ring en jurist å fråga! det går säkert att lösa!

• Lollo36

Tycker du verkligen att den här frågan är lämplig att lösa på sätt som någon (vars utbildning eller erfarenhet ni inte har koll på) föreslår här på FL?

Den make som köper något äger det. Om en make som har lagt pengar till ett hus t ex inte står med som ägare på pappret kan han/hon ha en dold äganderätt i egendomen.

Giftorättsgods har den statusen att det fortfarande är den makens egendom som köpte, men att nettovärdet av den ska delas vid en bodelning. Det betyder att om du äger saken, har maken inte samma rätt som du till egendomen vid en separation, för du har rätt att få den på din lott om du vill det. Men han har en rätt till hälften av det totala nettovärdet av ert giftorättsgods. Och om ni är överens om det kan ni ju lottlägga just den här saken på honom och du får andra saker/pengar upp till halva nettovärdet av giftorättsgodset i stället.

Vad beträffar arvsrätten är ju testamente en bra idé om ni vill att just era gemensamma barn ska ärva saken. Det ni får tänka på då är att hans särkullbarn har en rätt att få ut en så kallad laglott. Man kan alltså inte göra barn helt arvslösa genom testamente. Laglotten motsvarar halva den arvslott som hade tillfallit barnet om inget testamente funnits. Så om det inte finns övrig egendom till ett tillräckligt högt värde kan det ändå bli så att era gemensamma barn tvingas "köpa ut" särkullbarnet/barnen för att få den sak som ni vill att de ska ärva.

Jag tycker att ni ska ta hjälp av en advokat.

The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
  • Anonym (Vad göra?)

Självklart ska vi ta hjälp av advokat i detta, ingen av oss är dumma i huvudet. Men att bolla frågan och förhoppningsvis få lite svar på hur andra i liknande situationer har löst det kanske inte heller är fel för det?

• Lollo36

Ok, bra. Anledningen till att jag var lite hård är att en kompis kompis nu i samband med en separation fått betala dyrt på grund av dåliga råd av en person som kallade sig jurist (och till och med tog betalt för sina tjänster) som skrev ihop ett papper åt dem som var helt värdelöst. Man måste vara så försiktig när det gäller egendom med stort värde.

The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
  • Anonym (Vad göra?)
    Lollo36 skrev 2011-06-23 13:16:36 följande:
    .Vad beträffar arvsrätten är ju testamente en bra idé om ni vill att just era gemensamma barn ska ärva saken. Det ni får tänka på då är att hans särkullbarn har en rätt att få ut en så kallad laglott. Man kan alltså inte göra barn helt arvslösa genom testamente. Laglotten motsvarar halva den arvslott som hade tillfallit barnet om inget testamente funnits. Så om det inte finns övrig egendom till ett tillräckligt högt värde kan det ändå bli så att era gemensamma barn tvingas "köpa ut" särkullbarnet/barnen för att få den sak som ni vill att de ska ärva.

Jag tycker att ni ska ta hjälp av en advokat.
    Ja, men om det skulle bli min enskilda egendom så kan väl inte särkullsbarnet ha någon rätt till laglott för värdet?
  • Anonym
    Anonym (Vad göra?) skrev 2011-06-23 15:28:44 följande:
    Ja, men om det skulle bli min enskilda egendom så kan väl inte särkullsbarnet ha någon rätt till laglott för värdet?
    Det här är jag oxå intresserad av så jag puffar lite :)
  • Minimis

Funderar på om det inte är i sådana här fall som man gör en bodelning under äktenskap, då blir det din egendom och hans barn ska inte ha rätt att ärva det. Om jag inte missuppfattat. Annars har de ju som någon tidigare skrivit alltid rätt till sin laglott.

• Anonym

Men om man köper något som enskild egendom under äktenskapet och, till exempel ett hus, då är det bara mitt väl? En släktgård vill man ju inte att den ska hamna i fel händer så att säga..

• Lollo36

Egendom kan bli enskild på två sätt:
    - det ena är att man ärver eller får den i gåva med en föreskrift från testator/givare att den ska vara mottagarens enskilda
    - det andra är att man i ett äktenskapsförord bestämmer att egendomen ska vara enskild. Äktenskapsförord har en något missvisande benämning eftersom det inte krävs att det skrivs före äktenskapet, man kan genom nya äktenskapsförord under äktenskapet ändra status på makars egendom från giftorättsgods till enskild egendom eller tvärt om.

Är egendom en makes enskilda har den andre maken ingen giftorätt i den, dvs egendomen ska inte ingå i bodelning mellan makarna pga skilsmässa eller makes död. Men om maken dör ska ju egendomen ärvas av någon. Att egendomen är enskild och ska undantas från bodelning hindrar inte att den andra maken, som ju har arvsrätt efter den första maken, ärver den. Och då blir det ju den andre makens egendom, att i sin tur ärvas av dennes arvingar (inklusive särkullbarnet). Om ägarmaken i testamente föreskrivit att det är de gemensamma barnen som ska ärva egendomen blir det barnen i stället för maken som ärver den.

Men nu ville ni ju samtidigt ha lika rätt till egendomen. Lika rätt uppnås bara genom samägande till hälften såvitt jag kan komma på. Gör man egendomen till enskild har den andre maken ingen som helst möjlighet att göra anspråk på den eller dess värde vid en separation utan han kan bara få ta över/lösa in den på frivillig basis i så fall.

Som sagt, ni behöver en advokat som sätter sig in i just er situation ordentligt och tänker ut någon smart lösning, alternativt ger er olika lösningar med sina respektive för- och nackdelar som ni får välja mellan. Mina kunskaper i familjerätt är inte pinfärska och som jurist måste man alltid sätta sig in i det enskilda fallet och kolla upp specifika frågor inför varje gång för att helt säkert kunna ge rätt svar. Det har jag vare sig tid, lust eller möjlighet till.

• Lollo36
    Anonym skrev 2011-06-24 07:34:08 följande:
    Men om man köper något som enskild egendom under äktenskapet och, till exempel ett hus, då är det bara mitt väl? En släktgård vill man ju inte att den ska hamna i fel händer så att säga..
    Du kan aldrig "köpa något som enskild egendom" under äktenskapet, se mitt förra inlägg. Om ni däremot har ett äktenskapsförord enligt vilket det du förvärvar (framöver) ska vara din enskilda egendom, eller enligt vilket all (din eller bådas) egendom ska vara enskild, så kan av dig köpt egendom vara enskild redan när du köpt den.
  • Lollo36
    Minimis skrev 2011-06-24 00:38:53 följande:

Funderar på om det inte är i sådana här fall som man gör en bodelning under äktenskap, då blir det din egendom och hans barn ska inte ha rätt att ärva det. Om jag inte missuppfattat. Annars har de ju som någon tidigare skrivit alltid rätt till sin laglott.

Det räcker inte med en bodelning. En bodelning är till för att fördela saker, den kan inte ändra status på egendomen från giftorättsgods till enskild egendom. TS äger redan egendomen så en bodelning gör ingen skillnad. Det krävs ett äktenskapsförord.

OM det däremot hade varit så att mannen idag ägde egendomen, eller den ägdes gemensamt, hade makarna genom en bodelning under äktenskapet kunnat fördela sin egendom på ett sådant sätt att kvinnan får den på sin lott = dvs att hon äger den. Sedan krävs ett äktenskapsförord för att göra den enskild.
  • Anonym (Vad göra?)

Ja, vi ska boka tid med advokat snarast. Min tanke är kanske ganska rätt... att ha det som min enskilda egendom, testamentera till barnen och om möjligt skriva in att maken ska ha rätt att köpa egendomen vid skilsmässa/ha besittningsrätt (heter det väl?) om han överlever mig . Vi får kolla om det funkar och vilka fallgropar vi inte tänkt på... Tack för synpunkter och tankar!

Svar på tråden Testamentera till barnen?