• Skarpa

Furuviksparken eller Eskilstuna zoo?

Vi ska ta en tripp med husvagnen i sommar, och har tänkt åka till Furuvuksparken eller Eskilstuna zoo. Någon som har något att säga om något av ställena? I barnväg är det en fyraåring som skall roas

• Svar på tråden Furuviksparken eller Eskilstuna zoo?
  • micksaan

Jag har varit till båda ställena, men är ett par år sedan, då var jag där med min bror & pappa/mamma. Av det jag minns så gillade jag Furuviksparken bättre. Ta och titta vad det finns för djur på båda ställena, vilka verkar intressantast...andra grejer såsom lekland? 

På furuviksparken fanns det karuseller, men finns det på Eskiltunas? Kommer inte ihåg.  

När vi var på furuviksparken bodde vi i deras campingstugor, var mysigt. Eskilstuna besökte vi bara över dagen, så boenden har jag inte koll på. 

• maddde

Vi brukar åka till Eskilstuna. Underbar park, så rent och fräscht, jättefin djurpark och karusellerna är toppen. I direkt anslutning finns ett stort basängområde. Det gör det i Furuvik också, har varit där en gång men jag och min familj uppskattade Eskilstuna bättre. Vi hade säsongskort där förra sommaren. Om barnen gillar karuseller kan ni behöva mer än bara en dag =)
    Lycka till och hoppas ni får en fantastisk semester var ni än hamnar =)

PS Det blir säsongskort itll Eskilstuna i sommar igen för vår del

• Mumin80

Eskilstuna har en vattenpark brevid, vet dock inte hur bra den är, men kan vara roligt om det är varmt. 

Fantomenland kan nog vara roligt för en fyraåring, det är mycket klätterställningar och en väldigt lång rutschkana. Det finns några karuseller och liknande åk, i synnerhet för de mindre (kanske inte så spännande för oss vuxna jämfört med Liseberg eller grönan). Personligen tycker jag att det är ett ganska mysigt ställe att besöka på sommaren, men vi bor nära nog för att kunna ta en enkel dagstur. Plus (med en fyraåring) för området där känguruna finns där man får gå på stigar och det inte finns staket utan bara låga rep, så att djuren kan spatsera över, och man kommer dem väligt nära.  

• Husali

Furuvik. Alla gånger.

* Saga 05.06.04 * * Linus 07.02.27 * * Ärtan beräknas komma i början på Juli *
  • soda

Jag bor i eskilstuna och har årskort på parken zoo och brukar ta med min systerdotter på 4 år dit och det är toppen!
    Det har byggt om mycket nu det senaste åren och fantomenland finns inte kvar, utan nu är det kalle kunskap vilket är mycket uppskattat av alla barn jag varit där med. Och i barnens zoo får man klappa nästan alla djur nu (gå in till grisarna, kaninerna) getter och alpackor strövar fritt i området!
    Och utanför finns som sagt karuseller, och de flesta är lämpliga för små barn. Tror parken zoo har valt att inrikta sig på barn upp till 10 år om jag inte missminner mig!

Och ja finns parkenbadet i anslutning med ett par bassänger och även camping finns ju precis vid parken zoo.
    finns ganska mycket bra info på hemsidan : parkenzoo.se/

• Skarpa

Lite blandade bud, mao Blir nog bra vilket vi än väljer, men det är alltid bra med input!

• Gladskit

Precis dem två väljer vi mellan inför sommarsemestern. Vi brukar vara på landet största delen men det är alltid kul att göra någon utflykt också och vi har lika långt till båda ungefär.
    Just nu lutar det åt Eskilstuna, vad jag minns från när jag var liten så gillade jag den parken bättre än Furuvik. Jag tycker att surikaterna, de vita tigrarna och vattenparken på slutet var bäst

• ximena

Inga vita tigrar längre tyvärr, men tre stora fina "gula". De vita tigrarna finns bara i 200 ex i världen och alla på zoo. Eskilstunas dog för ca två år sen...

Jag har inte varit i furuvikens men gillar Eskilstunas. Nöjesparken roade även min skolklass med 11- åringar en halv dag så det är helt ok...:) vi har också säsongkort dit varje år och iår är första med åkband för barnen....:)

• CosmicCat

Vi har varit på båda ställena, men jag måste säga att Parken Zoo i Eskilstuna är ett strå vassare. Det känns helt enkelt lite "mer" även om Furuvik är mycket trevligt också.

Svar på tråden Furuviksparken eller Eskilstuna zoo?