Gotland -ett jävla skitställe!
Måste bara få avreagera mig! Jag är SÅ less på den här Ön nu
PISS-Ö! Önskar jag kunde flytta härifrån.
Jag tänkte också så där när jag var yngre. Nu har jag levt på olika platser och tycker förvisso att gotlänningar har som kultur att låta rätt kärva och ovänliga men annars är det väl som det är i små samhällen överlag. Bruksorterna i Bergslagen var lika svåra och jag var inte den enda som flyttade därifrån pga svårigheter att komma in sociala sammahang.
Nu när jag inte bor där längre längtar jag tillbaka men ok, inte till det sociala livet. Inte många vänner bor kvar och jag tror jag skulle få det tufft.
Många inflyttade har haft svårt att ta sig in. Lättast är det väl ändå i Visby eftersom man inte är ensam där. Hur är det vid högskolan då...? Att gå en kurs och på så sätt få tag i några med lite högre ambitioner och mer öppenhet?
Vilken ÖF har du varit på? Vi brukar ofta vara på kommunens "myllan", på Gråbo i Visby. Tycker att det är jättebra, personalen är underbar.
Kände mig också uttittad första gången, man tror att alla känner varandra. Nu har vi gått sen i september, trivs jättebra.
Tror tyvärr att det kan vara så på landet på Gotland. Överallt är det mycket "alla känner alla".
Jag är från Gotland från början men har tyvärr få vänner med barn och tycker att det är svårt att umgås med mina vänner utan barn. Är dessutom ensamstående. ÖF har varit mycket värdefull för mig.
Myllan har öppet till 15:e juli.
Måndag em är endast för barn upp till ett, då är det lugnt och skönt. Min är dock över ett nu så vi går torsdag em istället. Då brukar det också ofta vara små barn.
Sen i höst börjar ju sångstunden på bibblan igen. (tror jag)
Kl 10 på fredagar har det varit. En halvtimmes sång och mys, trevligt tycker jag.
Alltså på biblioteket i Visby menade jag :)
Jag förstår dig mycket väl TS, jag är själv från Gotland, flyttade dock därifrån för flera år sedan och det var det bästa jag gjort. Visst gillar jag Gotland på ett sätt, det är fint, mysigt och trevligt för i alla fall mig som har delar av min familj, släkt och vänner kvar där. Men jag hatar verkligen att folk är så jäkla insnöade och inskränkta. Och allt det där skitsnacket, det är helt otroligt att de inte har ngt bättre för sig!
Hur kommer det sig att du måste bo kvar där? Hur länge har du varit där och har du några vänner?
Hej!
Vad tråkigt att du är ensam ts!
Jag har lite svårt för när man drar alla över en kam. Själv har är jag också inflyttad till ön och har inte alls den upplevelsen av att människorna är mer inskränkta här än på något annat ställe. Människor över lag har ju en umgängeskrets och om man är ny i en sådan krets är man alltid utanför från början. Det är bara dig själv som du kan förändra. Om du inte har hittat ett sammanhang som passar dig så finns det säkert fler ställen att leta på. Ibland är det jobbigt att vara inflyttad, men det kan vara lika jobbigt i Göteborg som i Visby eller Luleå. Har du alltid haft en stor umgängeskrets förut?
Jag har träffat många underbara människor på Gotland, men visst var jag fruktasvärt ensam från början när jag var nyinflyttad. Det finns MÅNGA som är inflyttade här och det är många roliga och glada människor. Jag kan lova dig så mycket. Sen förstår jag att det är drygt och tråkigt att sitta och uggla ensam med en baby/ett barn när ens sambo sticker iväg på jobb och man inte känner någon. Men det kan bara du ta tag i.
Det finns massor av saker att göra utan barn också, föreningar, kurser och extraknäck som kanske kunde ge dig något? Kan inte din sambo ha barnet någon stund så att ni kan turas om lite? Du behöver luft under vingarna låter det som. Om du tänker att alla vi som bor här är puckon så känns det inte så aktuellt för oss att vilja lära känna dig heller, eller hur? Det är ju inte någon särskilt utvecklande utgångspunkt. Öppna sinnet!
Gotland är det sämsta stället jag varit på. Ett riktigt skitställe! Folk snackar massa skit om varandra. Dom är rädda, ytliga och falska. Massa fake människor där mest, men inte alla. Finns äkta med!
Men nej. Jag tror inte gotland är en bra miljö i helhet. Och alla verkar vilja ringa polisen för minsta lilla med!
Svindrygt.
Folk accepterar inte olikheter, och sverige verkar allmänt va så på många ställen. Var tvungen att skriva det. Verkar vara lite av ett skitställe faktiskt, men det går inte att dra alla över en kant. Dom snackar mycket skit och förstorar upp saker med många. Jag kan inte rekommendera ön när det finns så mycket bättre miljöer på andra ställen. Planeten är större än gotland. Vidga vyerna.