• Candida

Fortfarande ont i magen flera månader efter kirurgisk abort!

För några månader sedan märkte jag att jag hade blivit gravid. Jag blev först mycket glad. Jag hade haft oskyddat samlag med min partner i början av december och samma dygn tagit dagen efter piller (Norlevo) , Jag ville egentligen inte ta dagen efter pillret eftersom jag själv hade en stark inre önskan om att bli gravid, dessvärre hade min sambo inte det. Två veckor efter det oskyddade samlaget fick jag en blödning, som kom mycket tidigare än vanlig beräknad menstruation, något som har hänt då jag några år tidigare tagit Norlevo vid andra tillfällen. Jag utgick från att blödningen var en indikation på att jag INTE VAR GRAVID. När jag några månader senare kissade positivt på graviditetsstickan trodde jag inte mina ögon. Hur gick detta till? (Jag hade ju tagit ett dagen efter piller.)

Jag har en kronisk smärtproblematik (problem med lederna kronisk värk i höfterna) vilket gjorde att jag eftersom jag tagit dagen efterpillret hade fortsatt att ta Ipren tillsammans med Panodil varje kväll för att kunna sova och inte vakna på grund av smärta. Jag åt även en medicin som heter Atarax, det är en mild medicin mot pollenallergi som kan verka lugnande, men som man liksom Ipren man inte heller ska ta vid graviditet. Jag hade ovetandes om min graviditet dessutom druckit champagne på nyårsafton och vin på helgerna. Min partner kände sig fortfarande inte redo, men sade att han ville behålla barnet ändå. Jag ville verkligen behålla barnet. I två veckor gick jag runt i lägenheten helt förtvivlad och jag kontaktade läkare som informerade mig om riskerna med Ipren, Atarax och alkohol, vilket kan leda till hjärtfel och FAS. Barnmorskan jag pratade med fick det att framstå som att en skrapning var ett enkelt ingrepp. "Nu vet du ju att du kan bli gravid och då kan du bli det igen".

Det blev kirurgisk abort eftersom jag var i vecka 12. Efter den kirurgiska aborten har jag haft skarpa smärtor i magen. Jag har ont och strax runt naveln vilket började 2 veckor efter den kirurgiska aborten, samt långt ner på sidorna samt korsryggen (har ej mens) fortfarande och ökat nu efter 5 månader. Någon som har endometrios och tycker att det känns såhär? Jag blödde bara i en dag (samma dag som skrapningen) och eftersom jag har haft så ont befarar jag att abortkirurgen skrapade mig lite FÖR bra. Har även haft problem med bakteriell vaginos som inte har gått över. Menstruationen kommer var 50:e dag och är mycket riklig... Men jag har så ont i magen hela tiden, och jag är så orolig. Jag är orolig över att jag ska behöva ha de här smärtorna resten av mitt liv. Jag är också orolig över att det kommer bli svårt att bli gravid igen (på grund av den oskonsamma skrapningen samt den bakteriella vaginosen som inte tycks gå över). Är det någon som har haft skarpa hugg i magen (nedre delen) efter en kirurgisk abort? Fortfarande efter flera månader har gått, och att smärtan blivit värre?

Som om inte värken i magen vore illa nog så kan bakteriell vaginos kan göra att det blir tidiga missfall hela tiden, vilket gör att det kan bli svårt att fullfölja en graviditet. Två veckor efter min abort konstaterade man en 2 centimeter stor cysta, tyvärr gick det vid den gynekologiska undersökningen inte att se om det var en äggcysta eller chokladcysta (det behöver man ju lapraskåpi för). Hade jag vetat vad jag vet idag, så skulle jag ha behållit barnet. Varför blev jag inte informerad om riskerna före aborten? (Värk i magen, cystor, bakteriell vaginos ock så vidare?)

Varför inte p-piller? Tänker kanske någon som läser det här, men jag TÅL INTE HORMONER och har dessutom vestibulit och kroniska svampinfektioner… jag kan inte ha sex ofta alls...  Känner inte man blir tagen på allvar av vården heller.  Jag trodde inte jag dessutom skulle få jätteont i magen och bakteriell vaginos!

Tänker att min värk i höfterna kanske är endometrios? Kan aborten ha triggat endometriosen att växa? Så ont i magen…

Jag har fått en riktig tankeställare kring min livsstil. För det finns ju faktiskt många läkemedel man kan ta som gravid: Panodil, Propavan, Cefadroxil, Selexid, Canesten och så vidare. Jag klandrar mig själv, varför var jag inte mer påläst? Varför tog jag inte ett graviditetstest 4 veckor efter att jag tagit Norlevo?   

• Svar på tråden Fortfarande ont i magen flera månader efter kirurgisk abort!
  • Anonym (Q)

Låter som du har det jobbigt, men jag ville bara säga att man tar antibiotika mot bakteriell vaginos så försvinner det. Det är inget permanent tillstånd

• Candida

Till anonym(Q): Tack för att du bryr dig! :)

Jag har provat både dalacin och flagyl mot den bakteriella vaginosen, men det kommer tillbaka efter mina rikliga menstruationsblödningar :(

Överväger att prova p-spruta och ta bort mensen helt (och se om det hjälper mot värken)... men jag vet inte eftersom jag tålt p-piller så dåligt

• Candida

Någon som har haft ont länge efter en skrapning, på grund av missfall och dylikt?

• Candida

Ingen??

Vad bra att ingen har de erfarenheter jag har! Jag önskar inte min värsta fiende detta

• Anonym

Jag fick avbryta min graviditet i v 19. Efter det så fick jag göra en skrapning, tydligen hade jag rester kvar. Det märktes för jag hade så ont. Några veckor efter skrapningen så fick jag ont igen. Då var det bakteriell vaginos konstaterade doktorn. Fick Dalacin-vagitorier i 3 dagar. Blev bättre, smärtorna försvann. Men efter ca en vecka så var det tillbaka igen, inte smärtan men obehaget där nere. Jag provade pevaryl ifall det skulle vara svamp, men fick istället en outhärdlig klåda.

Ringde till gyn, de tyckte jag skulle köpa en tub med pevaryl och smörja med oxå. Men jag är rätt säker på att det fortfarande är bakterier kvar så jag tänker inte ens prova. Det blir till att ringa på måndag igen. Jag har inte fått tillbaka mensen än, det har gått ca 8 veckor sen avbrytandet. Det känns som att allt bara krånglar och jävlas Rynkar på näsan

• Candida

Stackars dig! Vad jobbigt. Det tog jättemånga veckor innan jag fick första menstruationen efter min skrapning 7 veckor efter ingreppet. Då hade jag blvit behandlad mot bakteriell vaginos utan resultat (flagyl)

Frågan är, varför ger de inte flagyl och dalacin som antibiotikaprofylax vid skrapning?

• Candida

Har du ont i magen eller "bara" i underlivet??

• Candida

Jag tycker det jobbiga är att man ska ha ont fysiskt efter en sådan här grej. Hade man inte haft det hade det kännts lite lättare att lägga bakom sig.

• Anonym

Jag har lite ont i magen nu bara, men det verkar trappas upp, tyvärr. I själva underlivet så svidet det iband och kliar i bland + en obehagskänsla =(

Ja men precis! Varför måste man bli påmind hela tiden! Jag vill lägga allt det här bakom mig nu, är så less på att behöva åka/ringa till gyn hela tiden. Tur att det finns högkostnadskort säger jag..

• Candida

Det är i alla fall gratis... ha, ha... Ja, det är ju nått. Jag är nöjd bara magvärken och den bakteriella vaginosen går över. Då kan jag tänka att "ja, men nu tänker jag inte mer på det".

Nu känns det som ett straff, typ

Svar på tråden Fortfarande ont i magen flera månader efter kirurgisk abort!