Ge mig ditt bästa marinadtips!
Jag behöver hjälp inför morgondagens grillning. Har kyckling och fläskfilé som ska marineras men jag har slut på idéer. Så snälla, tipsa mig om din bästa marinad!
Jag behöver hjälp inför morgondagens grillning. Har kyckling och fläskfilé som ska marineras men jag har slut på idéer. Så snälla, tipsa mig om din bästa marinad!
Honungsmarinad
3 msk honung
3 msk pressad citron
3 msk soja
1 tsk smulad salvia
Blanda och låt köttet, gärna fläskkött, marinera i 2h.
Pressa vitlöken. Blanda med övriga ingredienser. Lägg i köttet, gärna lamm eller nöt, och låt marinera i minst 6h.
Blanda och låt köttet, gärna kyckling, marinera i 2h. Glöm inte att snitta skinnet.
3 msk olja
3 msk mörkt öl
3 msk soja
0.5 tsk basilika
0.5 tsk rosmarin
0.5 tsk salvia
1 krm svartpeppar
1 hackad gul lök
Blanda och låt köttet marinera i 2h.
kommer inte ihåg mängden men man får gå på känsla ibland
Olivolja
pressad vitlök
honung
chilipulver
enkelt och supergott
Tack för tipsen! Någon mer?
Olja
En kruka persilja
Soja
Sweet chili
Lime
Röksmak på flaska
Whiskey
Svartpeppar ur kvarn
Cayennepeppar eller annat chilipulver
Kör persiljan och oljan med stavmixer tills persiljan är "mald".
Riv skal och pressa saften av limen och blanda ner.
Kör ner resten av ingredienserna och mixa lite till så det är väl blandat.
Mått har jag inte utan tar en skvätt här och en skvätt där tills vätskemängden passar till hur mycket kött det är som ska marineras :)
Enkel marinad:
Turkisk/grekisk youghurt.
Hela peppar korn.
Salt ganska så mycket
1matsked socker max.
Lite citron saft
Om du vill få den starkare kan du ha tabasco eller stark rödpeppar.
Lök.
Smaka innan du lägger köttet i, kanske behöver du mer salt eller citron.
Caj ps Frdiga marinad och rejält med svartpeppar, om du vill möra kycklingen så skiva en lime och lägg i, och vill man möra fläsk och nöt kött sp skiva kiwi och lägg i.
det är det enklaste och godaste jag vet, passar till allt och de flesta kan äta det.
Tack snälla! Nu ska jag nog lyckas sno ihop nåt :)
Ett tips. Ingen olja vad du än gör.
Den lägger sig som en smakbarriär och leder inte smak.
Kycklingen kör du satay typ denna thaifood.about.com/od/thairecipes/r/thaichickensate.htm
Satay kör man på spett, men hel fileer funkar också, men tar lite längre tid bara.
En bra fläskfile räcker med bara vitlök/lök-pulver, peppar och salt.
De senaste gångerna vi grillat har jag lagt köttet i "rubb". Blandat grillkryddassgrovmalen svartpeppar, chilipeppar, flintastekkrydda.. Bara gnid på kryddan och låt ligga i kylen antingen över natten eller ett par timmar.
Koncentrerad äppeljuice
Sambal olek
Currypulver
Olja
Skitgott till fläsk o kyckling.