• little cookie

Chihuahua och barn?

Jag har två barn i åldrarna 1 1/2år och 4år. Och jag har länge viljat ha en chihuahua. Tänkte dock vänta ett år till med att skaffa hund, alltså nästa sommar.
    De är ju väldigt små hundar. Barnen är vana vid hund, dock stora raser. Men vistas också ofta med cairnterrier och det går jätte bra.

Någon som har chihuahua och barn samtidigt? Funkar det?

• Svar på tråden Chihuahua och barn?
  • lagamba

Jag har chihuahuor men inte barn men tycker Inte att det är en bra hundras att skaffa om man har småbarn som inte är vana/försiktiga med hundar. Och försiktig brukar ju inte barn vara precis?

Chihuahuan är en väldigt ömtålig ras..inte nog med dess storlek och taniga ben som inte är större än ett finger nästan så föds dom likt spädbarn med öppen fontanell men som i de flesta fall inte växer igen..tappar man hunden är risken stor att det går riktigt ILLA! Så för hundens bästa tycker jag man borde vänta tills barnen vuxit upp..om dom inte är vana/försiktiga av sig..detta är även en rekomendation från vänner som föder upp rasen.

Sen finns det ju även omplaceringshundar som är vana vid barn och det kanske är mer passande för barnfamiljer? Det bästa är att ringa till en seriös uppfödare (chihuahuacirkeln.nu) och få lite tips och råd.

Ännu något att tänka på är att nästan alla chihuahor älskar att gräva in sig under filtar och täcken så på över 3 år har jag aldrig kunnat sätta mig någonstans utan att kika om det ligger någon hund under filten eller ej :)

• Delicious
    little cookie skrev 2011-06-23 20:59:04 följande:
    Jag har två barn i åldrarna 1 1/2år och 4år. Och jag har länge viljat ha en chihuahua. Tänkte dock vänta ett år till med att skaffa hund, alltså nästa sommar.
    De är ju väldigt små hundar. Barnen är vana vid hund, dock stora raser. Men vistas också ofta med cairnterrier och det går jätte bra.

Någon som har chihuahua och barn samtidigt? Funkar det?
    Hej.
    Jag har en chihuahua och min mans systers barn är här väldigt mycket.
    De älskar varrandra. Men tyvärr tycker jag inte det är lämpligt med en sådan liten hund och små barn eftersom barnen lätt kan skada den. Lyfter dem den och tappar honom så kan han bryta ett ben. Att bli dragen i svansen eller trampad på är inte kul när man är en 2 kilos chihuahua. Plus att de ofta är rädda för barn just för barnen inte respekterar (inte kan respektera) hunden. 
  • Sandtrollet

Jag har en son på snart 7år & en Chihuahua valp på 11veckor

Jag skulle aldrig skaffa denna ras om min son varit under 5år.

Min valp som inte är van vid barn från början blir rädd och "skriker" om små barn tar tag i honom och ska klappa/bära honom.

Med min son är det dock inga problem. Men han vet iof att vi inte bär hundarna

• little cookie

Då tror jag att jag väntar tills barnen blir större. Vill ju inte riskera att skada hunden.

• Bonnie01

Hej! Jag har 3 st Chihuahua och 1 pomeranien och 4 barn under 6 år det går väldigt bra, man får lära barnen att hundarna leker man inte med! Här hemma går det väldigt bra iallafall!

Svar på tråden Chihuahua och barn?