Jag har chihuahuor men inte barn men tycker Inte att det är en bra hundras att skaffa om man har småbarn som inte är vana/försiktiga med hundar. Och försiktig brukar ju inte barn vara precis?
Chihuahuan är en väldigt ömtålig ras..inte nog med dess storlek och taniga ben som inte är större än ett finger nästan så föds dom likt spädbarn med öppen fontanell men som i de flesta fall inte växer igen..tappar man hunden är risken stor att det går riktigt ILLA! Så för hundens bästa tycker jag man borde vänta tills barnen vuxit upp..om dom inte är vana/försiktiga av sig..detta är även en rekomendation från vänner som föder upp rasen.
Sen finns det ju även omplaceringshundar som är vana vid barn och det kanske är mer passande för barnfamiljer? Det bästa är att ringa till en seriös uppfödare (chihuahuacirkeln.nu) och få lite tips och råd.
Ännu något att tänka på är att nästan alla chihuahor älskar att gräva in sig under filtar och täcken så på över 3 år har jag aldrig kunnat sätta mig någonstans utan att kika om det ligger någon hund under filten eller ej :)