• Ravioliärgott

    Farligt för guldfisken?

    Jag fick en guldfisk i present när jag fyllde år. Jag fick den i en sån där skål som i seriefilmerna. Fick höra att fisken inte tyckte det var kul! Ska jag låta fisken flytta? Till vad i så fall? Plastpåse kan ju inte vara så mycket bättre!

  • Svar på tråden Farligt för guldfisken?
  • Lena

    en guldfisk som har naturlig form ska ha et akvarium på 250 liter. En guldfisk med böjd rygg ska ha minst 100liter. Formen på akvariumet är dock inte jätteviktigt men ett runt akvarium behöver vara större och ett högt akvarium behöver ha bättre pump/filter

  • fröken skywalker

    Du kanske kan lämna tillbaka fisken till affären och köpa dig några körsbärkräkor stället (om du nu vill ha något levande i skålen). Alternativt kan du plantera vättenväxter i skålen (om du inte vill ha djur).

  • qenzo

    Ja jag rek också räkor istället för någon fisk, i kupor. Skaffa bara tättslutande lock och en nylonstrumpa för ditt filter så har du en perfekt lekpark till dessa små liv :) Undrar du mer om räkor rek. jag sidan Redbee.se.

    Svårigheten med en kupa är just storleken, men det finns kupor på över 100L också om man nu vill ha en sådan. Sedan ska ett akvarium vara täckt på 3 sidor för stressminskning. Hur täcker man något runt.. 
    Vill du ha kvar guldfisken, skaffa en polare till den och be om ett större akvarium! Guldfiskar (i dess naturliga form) blir mycket stora (upp mot 50 cm) medans dess odlingsform (golfbollar och allt vad de kallas) mest blir som uppblåsta ballonger.

  • Pärlan80

    Jag fick två små guldfiskar (ca 5 cm)  i en glasskål i födelsedagspresent för 12 år sedan. En av fiskarna dog ganska omgående så jag köpte en ny, modell större (ca 8 cm). Efter en kort tid dog även den andra av de små fiskarna.
    Den stora har jag dock kvar än. Den har levt i glasskålen i 12 år med bara en växt och ingen pump. Tror inte det går någon nöd på "honom".

  • Lena

    Bara för den lever har den inte ett bra liv. Barnhemsbarnen i Rumänien levde de med...

  • Capt Janeway
    Pärlan80 skrev 2011-08-04 15:11:22 följande:

    Jag fick två små guldfiskar (ca 5 cm)  i en glasskål i födelsedagspresent för 12 år sedan. En av fiskarna dog ganska omgående så jag köpte en ny, modell större (ca 8 cm). Efter en kort tid dog även den andra av de små fiskarna.
    Den stora har jag dock kvar än. Den har levt i glasskålen i 12 år med bara en växt och ingen pump. Tror inte det går någon nöd på "honom".


    Stackars firre. Vilket liv :(

    Ja TS. Guldfisken behöver mycket större utrymme och lite firre-kompisar.
  • Pärlan80

    Tror ni ärligt talat att fiskarna lider om de får mat och skötsel. Han ser så glad och nöjd ut.
    Han har haft kompisar men de har inte kommit så bra överens så jag har särat på dem igen.

  • Lena

    Ja om de får leva för trångt, inte få utlopp för naturligt beteende och med dålig vattenkvalite

Svar på tråden Farligt för guldfisken?