• Anonym (Undrande)

Kan mensen bli försenad pga. svampinfektion?

Någon som vet om mensen kan bli försenad eller utebli pga. svampinfektion som behandlats med canesten?

Min mens är alltid på dagen punktlig men nu är den 4 dagar sen utan att jag förstår varför.

Jag gjorde ett graviditetstest när mensen var en dag sen men det var negativt.

Jag har börjat ett nytt jobb och varit lite nervös men verkligen bara lite. Kan det vara orsaken?

Och jag hade en svampinfektion för 1-2 veckor sen som bahandlades och blev bra.

Tänk om grav.testet var missvisande?

Jag hade oskyddat sex men avbrutet samlag dagarna runt ägglossning så visst kan det ha hänt att jag blev gravid.

Men testet ska man ju kunna ta redan dagarna innan BIM och jag tog ju en dag efter.

Snälla hjälp mig söta ni. Jag blir tokig! Var är min mens!!??

Med vänlig hälsning

• Svar på tråden Kan mensen bli försenad pga. svampinfektion?
  • Anonym (Undrande)

Någon som har en aning om vad det kan bero på?

Grav.test kan man ju inte springa och köpa i tid och otid, dem är ju svindyra!

• Anonym (Undrande)

Kan tillägga att jag har lite molande "mensvärk" till och från varje dag men alltså ingen bödning.

• Candida

Jag tycker du ska köpar RFSUs test för att vara säker. Den innehåller två graviditetstest, ett som du kan ta på morgonen (man får säkrast resultat om man tar det på morgonen) dagen efter du har köpt testet. Under tiden, håll dig borta från alkohol, ipren och alla typer av läkemedel man inte ska ta om man är gravid.

Jag har kroniskt problem med svampinfektioner hela tiden, och min menstruation brukar alltid dra över tiden 5-10 dagar. Därför fattade jag inte när jag blev gravid. Jag hade molvärk i magen, men molvärken kan även bero på att du snart ska ha din menstruation. Om du är nervös kan det vara det som drar ut på tiden.

Ägglossning brukar ske på dag 14 i cykeln, dvs den 14 dagen efter menstruationens första dag. Var det då ni hade sex?

Hoppas du får mensen snart så du inte behöver gå och oroa dig mer och lycka till på det nya jobbet. Glad

• Candida

Har du några andra symtom exempelvis mörka bröstvårtor, ömma bröst? Det var de symtomen jag hade, men jag brukar ha ömma bröst före menstruation så jag trodde inte jag var gravid.

Ibland kan man få göra flera graviditetstest, kanske 1 varje vecka för de allra första veckorna är det inte säkert att det syns. Som sagt jag rekommenderar RFSUs test, för då kan du ta ett test den här veckan och sedan ytterligare ett nästa vecka.

• Anonym (Undrande)

Tack snälla för svaret!
    Då kan det alltså vara svampen. Jag väntar några dagar till innan jag testar igen om mensen inte kommit.
    Det kan ha varit exakt på ägglossningsdagen vi hade sex så därför är det tänkbart att jag blivit gravid även om vi klarat oss med den "preventivmetoden" i flera år.

• Anonym

Nej. Svamp påverkar inte menstruationscykeln. Och ägglossningen kommer inte 14 dagar efter mens som någon skrev, utan 14 dagar före mensens första dag. Hårklyveri om man har en cykel på 28 dagar, men av viss vikt om man har en längre eller kortare cykel. 

• Candida

14 dagar före mensens första dag är precis samma som 14 dagar efter mensens första dag.

Din menstruation kan vara försenad på grund av att du är nervös, det är jättesannolikt. Nej, som du säger, svmp ska inte påverka cykeln. Att jag har det beror sannolikt på oregelbunden menstruation (har en cykel på 37-50 dagar, jag har dock min ägglossning på dag 14 efter menstruationens första dag vilket gör att jag har en regelbunden ägglossning men en oregelbunden blödning).

Det är (tyvärr?) sannolikt att du kan vara gravid även i avseendet att du hade en svampinfektion, varför säger jag det, jo för precis innan min menstruation uteblev hade jag det mest aggressiva kli någonsin (mer än vanligt alltså). Men det är precis lika sannolikt att du har svamp på grund av orsaken att du ska ha menstruation/haft oskyddat samlag osv...

Det kan vara bra om du undviker sådant man ska undvika under graviditet tills du vet (exempelvis alkohol) och tips är också att om du skulle vara gravid och inte vill behålla dig att du så snart som möjligt hör av dig till en abortmottagning, för en tidig medicinsk abort är mycket mer skonsamt än en sen som jag fick göra :(

Hoppas bara du är nervös, och lycka till med testen. :)

• Anonym
    Candida skrev 2011-06-25 01:06:38 följande:
    14 dagar före mensens första dag är precis samma som 14 dagar efter mensens första dag.
    Nej det är det inte. Räkna på fingrarna om du tycker att det är svårt. 14 dagar före är samma sak som efter om man har en cykel på 28 dagar, annars inte. 

Om man har en cykel på 40 dagar blir det ägglossning på 26:e dagen från mensens första dag och ny mens 14 dagar efter ägglossningen. 

Variationen i till från mens till ägglossning kan vara stor, däremot är variationen i tid från ägglossning till ny menstruation väldigt liten, man brukar säga 14 dagar, men ibland talar man om 12-16 dagar. Mer variation är det inte.

Det är det som är så förtretligt när man vill bli gravid, man vet först efteråt (när mensen har kommit) när man bör ha haft ägglossning. 

Och mer störande - man behöver inte ha ägglossning varje månad, mensen kan komma ändå, ofta då oregelbundet.

Att du har ägglossning 14 dagar efter mensens första dag och sedan oregelbundet från ägglossning till mens låter väldigt unikt.  
  • Candida

Fel min ägglossning är alltid den 14:e dagen. Men menstruationcykel "börjar med ägglossningen", den  räknas från den tidigare menstruationens första mensdag.

Jag har regelbunden ägglossning, men oregelbunden blödning 

• Candida

Jag trodde att det var så som du sade, att jag hade ägglossning den 26 dagen först men det är inte så.

När jag blev gravid så hade vi sex på dag 12 efter menstruationens första dag. Teoretiskt sätt kan jag då haft ägglossningen SENAST dag 17, för spermier klarar sig inte längre än 5 dagar

• Candida

Det var alltså min gynekolog som förklarade för mig att det var såhär det var.

Hon sa såhär: "Du har regelbunden ägglossning, som kommer på dag 14, men du har oregelbunden menstruation".

Du får jättegärna se det hela tvärtom. Menstruationen kan visst dra över tiden. Du får gärna räkna tvärtom om du vill.

Det kan ha varit ett missförstånd mellan mig och gynekologen. Det verkar mer logiskt att det är som du sägr, för det var nämligen så jag trodde innan jag pratade med den här gynekologen.

Jag trodde att det var såhär att jag fick min  menstruation och sedan kunde det gå typ nästan 30 dagar innan jag fick min ägglossning, och sedan typ 30 dagar till innan menstruationen kom. Men om du säger att det alltid är nästan samma tid mellan ägglossning och menstruation så borde det i så fall bli exakt 15 dagar sedan efter att ägget har lossat.

Du har säkert rätt. En sak kan vi ändå vara ganska överens om, vi har en hyffsat bra uppfattning om när ägglossningen sker i förhållande till de som tror att den händer under menstruationen (vilket är ovanligt).

• Candida

Ha, ha, ha... jag läser min text och vad dryg jag verkar.

Uräkta att jag tjafsade, du har säkert rätt. Jag missförstod nog gynekologen, för jag trodde det var så som du sa innan och nu när jag läser din text så kan det stämma väldigt bra faktiskt.

Den gången när jag blev gravid hade jag ju ägglossning mellan 12-17 dagen, vi säger 17:e + 15 = 32

Jag brukar i och för sig aldrig ha bara 32 dagar mellan menstruationerna, det brukar gå minst 35 dagar, men säg då en liten variation mellan ägglossning och mens så stämmer ju det

• Anonym

(samma anonym som ovan)

Själv rodnar jag lite när jag läser vad jag skrivit - "räkna på fingrarna"... Väldigt otrevligt och arrogant skrivet, ber om ursäkt.  

• Candida
    Skäms

Jag skäms över att jag hade fel, för det är du som har rätt. (Och att jag inte läste på innan jag svarade).

Det här med ägglossningen är ganska lätt när man väl kan det, så räkna på fingrarna är egentligen inte så arrogant. Alla borde få den här informationen i sexualundervisningen noggrannt och prov på det) för då skulle det inte bli så många aborter (tror jag, hoppas jag i alla fall) hos de som inte tål hormoner och vill köra någn kalendermetod.

Men om man tror att det var som jag sa, så kan man ju bli oönskat gravid på dag 20, då man inte tror att man har ägglossning eftersom man trodde att det var på dag 14 och att man redan har haft den....

Jag har lärt mig att jag ska läsa på innan jag skriver hur ägglossningen fungerar. Tack för informationen i övrigt, jag har ju trott att jag har förstått. Hoppas andra som läser inte tror att det är som jag sa bara
  • Anonym (Undrande)

Jag får nog läsa era inlägg mer än en gång om jag ska fatta Flört men roligt var det iaf.

Mensen kom 6 dagar försent och det har aldrig hänt mig förut. (Är 30år).

Och vad det berodde på förblir en olöst gåta Glad

Kram på er!

• Candida
    Anonym (Undrande) skrev 2011-07-04 22:46:03 följande:
    Jag får nog läsa era inlägg mer än en gång om jag ska fatta Flört men roligt var det iaf.

Mensen kom 6 dagar försent och det har aldrig hänt mig förut. (Är 30år).

Och vad det berodde på förblir en olöst gåta Glad

Kram på er!
    Du var kanske bara nervös eller hade fått din ägglossning senare än vanligt. Men du kan göra ett gravtest för säkerhets skull. Det tycker jag du ska göra, för man kan få en blödning ändå (tro mig jag vet)
Svar på tråden Kan mensen bli försenad pga. svampinfektion?