• vinur

Vill kasta ut min sambo!

Orkar verkligen inte ha det så här längre!
    Har en sambo sen 3,5 år tillbaka. Vi har ett gemensamt barn på 2,5 år.
    Han är verkligen världens gulligaste på många plan, så länge det "gynnar" honom, att det inte blir jobbigt för honom på något vis.
    Vi jobbar båda två men jag jobbar mer dagar eftersom att han när han jobbar brukar jobba dygn (sovande natt) och plockar på så vis mer timmar vilket betyder att han är hemma mycket mer än mig.
    Saken är den att det enbart är jag som städar och fixar allt här hemma! Jag vet inte hur många gånger jag har sagt till honom att han måste börja "hjälpa till".
    Jag ser ju när inte jag har varit hemma på ett par dagar hur hela hemmet börjar förfalla. Inga saker plockas upp, det är ett grustag innanför dörren, disken står framme, hans svettiga otvättade träningskläder ligger i en hög i hallen....jag kan fortsätta...
    Jag blir sur och irriterad men kan inte låta bli att städa då jag inte står ut att ha det så i mitt hem och vill inte att mitt barn ska växa upp i ett råttbo! Jag vet att jag inte borde göra det men kan inte han respektera mig och försöka hålla lite ordning i alla fall?
    Han är jätte bra med vårat barn men det känns som jag bara förlorar på att ha det så här. Klart att vårat barn tycker det är mycket roligare att vara med pappa eftersom han bara leker hela dagarna, inte som mamma som städar och donar! Någon måste ju göra det!

Vad ska jag göra?
    Är så arg så jag skulle vilja kasta ut honom för var jag själv är det bara min skit som jag får städa upp!
    Jag har verkligen försökt med allt för att han ska börja anstränga sig, gråtit, varit arg, försökt prata med honom, föreslagit ett städschema, men ingenting händer!
    Just nu är det bara vårat barn som håller mig kvar...

• Svar på tråden Vill kasta ut min sambo!
  • lelodi

Håller med. Städning och hushållsarbete verkar vara en grund för osämja i alla förhållanden. Man är olika när det gäller vart gränserna går innan det är dags ta fram städgrejorna...
    Städhjälp har räddat många förhållanden gissar jag, därför har jag och min man haft det så länge vi varit tillsammans. 

• mialee1

Just nu känner jag precis som du TS!

• vinur
    lelodi skrev 2011-06-23 21:58:14 följande:
    Håller med. Städning och hushållsarbete verkar vara en grund för osämja i alla förhållanden. Man är olika när det gäller vart gränserna går innan det är dags ta fram städgrejorna...
    Städhjälp har räddat många förhållanden gissar jag, därför har jag och min man haft det så länge vi varit tillsammans. 
    Tyvärr har vi inte dom förutsättningarna för att ha städhjälp... Tycker inte det ska behövas heller då han borde bry sig!
  • vinur
    mialee1 skrev 2011-06-23 22:03:11 följande:
    Just nu känner jag precis som du TS!
    Vad ska man göra då? När man har provat med allt och INGENTING hjälper? Hur tänker du?
  • Trollmamma till 4

Varför ska han ens bemöda sig att städa när han vet att du tar ju hand om det för han VET att du inte gillar att ligger kläder i hallen, grus innanför dörren etc så skit i städningen ett tag..

Erat barn kommer inte ta skada av att det är skitigt eller stökigt ett litet tag..

Funkar det inte så får du väl lämna honom..

Mamma till 4
  • Falangist

Sätt upp ett arbetsschema på kylen där allt som görs en normal vecka är specificerat.  Dagarna står överst. Här kommer ett exempel med rätt så vanliga sysslor. Har ni andra saker som ni måste få gjorda varje vecka, sätter ni upp dem såklart!

MÅN     TIS      ONS     TOR     FRE      LÖR        SÖN
    Städa
    Tvätta
    Hänga tvätt
    Stryka
    Handla mat
    Laga middag
    Diska
    Hämta på dagis
    Lämna på dagis

Varje gång du gör något en vecka, sätter du första bikstaven i ditt namn under den dag och den syssla du gjort. Efter en vecka jämför ni arbetsinsats. Praktiskt, åskådligt och brukar få den lataste att tänka till en stund....

• vinur
    Falangist skrev 2011-06-30 23:55:04 följande:
    Sätt upp ett arbetsschema på kylen där allt som görs en normal vecka är specificerat.  Dagarna står överst. Här kommer ett exempel med rätt så vanliga sysslor. Har ni andra saker som ni måste få gjorda varje vecka, sätter ni upp dem såklart!

MÅN     TIS      ONS     TOR     FRE      LÖR        SÖN
    Städa
    Tvätta
    Hänga tvätt
    Stryka
    Handla mat
    Laga middag
    Diska
    Hämta på dagis
    Lämna på dagis

Varje gång du gör något en vecka, sätter du första bikstaven i ditt namn under den dag och den syssla du gjort. Efter en vecka jämför ni arbetsinsats. Praktiskt, åskådligt och brukar få den lataste att tänka till en stund....
    Ska tvinga min sambo att prova det här! Har föreslagit det tidigare men han tyckte det var jätte larvigt. Det blir det eller att han får flytta!
    Tack!
  • MAM88

Känner igen mig! Min sambo är dock arbetslös och går hemma och skitar ner i vår tvåa där vi 3 bor och hund!

• Lingongurkan

Vi har också haft problem med att vi inte tar tag i saker, vi löste det så att vi har ansvaret för vissa saker. Vi skrev upp alla saker som fanns att göra på en lista. Dvs tvätta, rensa i kylen, planera matinköp, diska, osv. Sen delade vi upp dessa mellan oss på ett ok sätt. För oss har det hjälpt, vi har mindre konflikter pga att vi vet vad man förväntas göra och det känns också för en själv som att det inte bara är ett berg med saker som måste göras utan ett hälften så stort berg. Man vet också att om man tvättar lite fler maskiner på måndagen så kan man slappa på tisdagen och behöver inte bry sig om disk (om man har den uppdelningen). Men det krävs ju så klart att alla är med på det också. Men när det gäller t ex tvätt så är det ju kanske inte ngt man gör varje dag och då kändes det knasigt att göra ett veckoschema för det. Om man är iväg en kväll så blir det inte heller några diskussioner om vem som sen ska göra vad, man har sina "områden".

• Happymom

Jag igen det här allt för väl.

Vi är ganska inne på att skaffa städhjälp. Det skulle nog lösa en hel del irritation. Jag tror däremot inte att det löser alla problem. 

Krysschemat var en ganska smart grej tycker jag. Kanske inte säger allt, men ger ju lite fingervisning så att den ena eller andre får svart på vitt.     

• vinur

Jag gjorde ett schema som numera sitter på kylskåpet. Det är inte ifyllt en enda gång av någon av oss. Inte för att vi inte har städat utan det sitter där som en påminnelse och nu funkar det jätte bra här hemma. Börjar jag städa kommer han direkt och hjälper till! Han fick nog en rejäl tankeställare!

Svar på tråden Vill kasta ut min sambo!