• Mamma till viljestark dotter

Tvååring med glasögon?

Jag var till ögonläkaren med vår snart 2-åriga dotter igår och fick veta att hon behöver glasögon Hon skelar och så är hon rätt så översynt på det ena ögat. Blev jätteledsen.... Men nu har jag förlikat mig med tanken. Undrar mest hur det ska gå?

Efterlyser erfarenheter från andra med små barn, som måste använda glasögon. Hur länge tog det innan de accepterade dom? Antar att glasögonbågar till så små barn är anpassade på nåt sätt, för mina egna glasögon har barnen brutit i 3 delar

• Svar på tråden Tvååring med glasögon?
  • PrincessOfIce

Har själv inga barn med glasögon men jag var 4 när jag fick det själv.. Gick åt många glasögon innan jag accepterade faktum att jag inte såg något..

Skaffa glasögonremmar som man oftast kan ha när man åker skidor eller annat för att hålla de på plats.. underlättar jättemycket för invänjningen av glasögon.. Men räkna med några trasiga bågar.. lägg de i fodralet nattetid som skydd..

• minSaile

Där jag jobbade innan så fanns en 2 åring som också fick glasögon samt han skelade. Då gjorde dom så att man satte ögonlapp på ena ögat för att korrigera. Det gick jättebra och inga problem att få glasögonen på plats. 
    Du ska se att det kommer funka jättebra och detta är ju för att ögonen ska bli bra inför framtiden 

• k girl

Jag har en bekant vars två barn båda har fått glasögon, den ena var under två år och den andra runt fyra-fem. Vad jag vet har det fungerat bra för dem, den yngre har blivit arg när de tagit av honom glasögonen eftersom han vill se ordentligt. Han slet av sig glasögonen under en kortare invänjningsperiod. Jag kan till och med tänka mig att det kan vara svårare att förlika sig med att få glasögon när man är äldre, än när man har haft dem så länge man kommer ihåg.

Jag fick glasögon när jag var ganska liten och det enda paret jag har sabbat, har varit i vuxen ålder. Jag har varit jätterädd om mina glasögon då jag inte har kunnat se utan dem. Ska bli intressant att se när sonen får dålig syn - det räknar jag med, både jag och hans far ser rätt dåligt.

Hittade annars den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-24/m29026737.html

• babylängtan74

Hej
    Jag har haft glasögon sedan jag var 1 år och jag har inte lidit av det.
    Jag har ju inte haft något annat att jämföra med.
    :)Cool 

• Kängu

Min dotter fick glasögon för ett par månader sedan när hon var ca 1,5 år gammal. Vi köpte två par som hon växlar mellan (ett par rosa med törnrosa och ett par bruna med scoobydoo). Det har gått mycket bättre än jag trodde att det skulle göra och nu använder hon sina glasögon nästan hela tiden. Mycket glasögonputsande blir det dock eftersom hon lyckats ta på glasen med smutsiga fingrar titt som tätt... puhu...

Jag fick nästan en chock när ögonläkaren sa att hon behövde glasögon för den tanken hade inte slagit mig alls. Vi hade inte märkt någonting av att hon inte skulle se bra, men eftersom hon själv frågar efter sina glasögon och vill ha dem inser jag ju att hon verkligen behöver dem. Visst är det tråkigt att hennes söta ansikte täcks av glasögonen, men jag inser ju att det viktigaste är att hon ser bra.

• CharlieF

Min son fick glasögon strax efter tvåårsdagen. Jag blev också ledsen när läkaren sade att han behövde dem men sen insåg jag ju att det viktigaste är att han ser ordentligt.
    Han är ganska mycket översynt på båda ögonen så han får nog leva med glasögon.

Nån vecka tog det bara innan han vande sig och nu vill han ha dem, han ser ju så mycket bättre med dem. Efteråt ville han läsa om alla böcker och se om alla filmer när han såg ordentligt.

Det enda han tycker är jobbigt är att gråta bakom dem, då vill han ta av dem och torka bort grinet som han säger själv. Då smärtar det lite i mammahjärtat men annars går allt bra!
    Lycka till!

• kobebis

Min son på snart 3 år har precis oxå fått sin "dom". Vi var på ögon för vi misstänkte ett synfel men blev chockade när vi fick reda på hur mycket. Han är översynt med +11 och +12 på ögonen. Gränsen för gravt synfel gick vid +6. Så stackaren kommer att få tunga, tjocka glasögon. Har i dag beställt 2 olika bågar. Hoppas att det blir som många säger: En ny värld kommer att öppna sig för honom! Är ju en vild liten krabat så jag vill ju att glasögon ska sitta fast och hålla.....

• Hej och Hopp

Min dotter fick sina glasögon när hon var 2 år och 2 månader. Hon skelar hon med och får alltså ingen synvinst med glasögonen så hon blir ju inte motiverad av det.
    Från början gick det jättebra - hon ville gärna ha dem, men nu den senaste månaden så har hon börjat protestera (mot glasögonen liksom mot allt annat man måste )

De är ju mycket mer hållbara än vuxenglasögon - man kan böja dem ganska mycket utåt och de har små bågar på skalmarna som sitter runt örat så de sitter fast.

Dessa skalmar är tydligen goda att tugga på - liksom plupparna vid näsan så vi har lagat dem åtskilliga gånger...

Min dotter har också lapp för ögat en kvart om dagen - under glasögonen...

Och - hon är otroligt söt i dem måste jag säga
    Lycka till TS

• lip

Vår son fick glasögon när han var ca 2,5 år idag är han 5 år. Beskedet kom som en chock för oss föräldrar eftersom vi inte trodde att han såg dåligt. Det började med att han började skela med ena ögat. Ögonläkaren förklarade att små barns ögonmuskler trycker åt ögats lins för att få rätt skärpa. När barnen blir äldre, kring 2 år, slutar detta. Hjärnan väljer då att "stänga av" ett öga för att på så vis underlätta behandlingen av informationen som ett öga ger. Om man inte hjälper hjärnan med att aktivera det "avstängda ögat", går inte skadan tillbaka. Behandlingen har i vårt fall skett med lapp 3-4 timmar per dag.

"Lappandet" var förknippat med en del ångest. Eftersom jag själv provade att ha lapp för min sons skull kan jag gladeligen medge att det är hemskt! Vi köpte neutrala lappar på apoteket. Det finns små motiv som man kan gnugga fast, ibland ritade vi saker direkt på lappen. Vi beställde även coola lappar på internet. Efter ca 1,5 år fick vi ok av ögonläkeran att fästa lappen på glasögat istället. Vilken befrielse!!!

De första glasögonen köptes på Synsam. Sonen ville ha blåglasögon. Han gick in och tittade, provade ett par och sa att det var de han ville ha. Synsam hade då 700 kr rabatt på bågen. Den gången betalade vi extra för att få extra hårda glas. Totalt bortkastat! Barnglasögon hinner inte bli repiga innan de går sönder! Vi bytte styrka på glasen var 3:e månad det första året, därefter var 6:e månad. Om jag minns rätt är vi inne på par nr 8 på mindre än 3 år.

De sista fem paren har vi köpt via internet. Idag har sonen +6,75 och +6,50 vilket gör att alla glas blir mycket dyrare. Vi beställer via Ögat.299 (www.ogat299.com). Normala glas kostar 299 kr +frakt. För den blå bågen som sonen vill ha, glas i den aktuella styrkan och med fotokromatiska glas (glas som ändrar färg efter hur starkt ljuset är)  betalar vi ca 1 000 kr. Motsvarande glasögon skulle kosta ca 5 000 kr hos de etablerade optikerna. För oss har det fungerat hur bra som helst.

Vi har även köpt simglasögon med styrka på nätet, från UK. Han älskar dem. Han har tidigare varit halvt blind på stranden och på badhuset. Ca 350 kr. Vid intesse sök på "prescription goggles" så finns det en uppsjö att välja på. Sonens modell heter Gator. 

Igår beställde vi sportglasögon från USA.

Det blev ett långt inlägg, men jag hade själv velat få den här informationen för tre år sedan.        

• CharlieF

Lip- vilket informativt inlägg! Tack så mycket. Hittills har min son badat med sina glasögon men simglasögon är ju förstås bättre.
    Sonen har bara haft dem i ett halvår så snart ska vi tillbaka för ny koll. Vi har två bågar av samma modell, de första som ett prov och nästa båge lade vi extra för tunnare glas, det var det värt.

Hur går det för er TS?

• strojes

Mina två yngsta tjejer har glasögon.
    Den ena av de fick sina när hon var 2 år (3,5 år idag). Redan en vecka efter att hon fick de hade hon vridit sönder dem så vi fick fixa nya hos optikern (går hos Synsam som ger bra rabatt på bågar till barn plus att de har en generös försäkring). Det tog nog någon månad innan hon började acceptera sina glasögon.
    Den andra tjejen fick sina glasögon knappt ett halvår efter tvillingsyrran. För  henne gick det betydligt snabbare att acceptera glasögonen eftersom syrran redan hade.
    Båda tjejerna har så kallade ridskalmar på sina bågar. De går längre ner bakom öronen och hjälper till att hålla glasögonen på plats.

Deras storasyster är så avundsjuk på sina systrar som har glasögon...varje gång hon är med till optikern när vi ska rätta till syrrornas glasögon står hon vid barnbågarna och provar bågar och önskar att hon också hade glasögon

Själv fick jag glasögon när jag var runt 3 år. Skelning och översynthet, samma synfel som mina tjejer har. Alla har vi lappbehandlats på olika sätt.

• Nolle

Våran son fick glasögon när han var 11 månader. Det har gått förhållandevis bra. Klart att de åkte av i början men det tog inte lång tid innan han accepterade dem. Han är nu två år och vi är inne på andra paret (eftersom synen förändrats). Vi valde plast i stället för glas men annars är det som vilka glasögon som helst. Har en fantastisk optiker med barngaranti (kanske alla har). Så fort de är sneda så fixar dom det utan problem eller kostnad. Senast var de totalförstörda (tål inte att dras i hur mycket som helst) och optikern bytte ut allt utom ena skalmen och själva glasen, gratis. Sonen kommer och frågar efter glasögonen om vi glömmer plocka fram dem med en gång på morgonen men om han blir arg så är det första som händer att glasögonen kommer flygande - tydlig protest =) Men som sagt han var bara 11 mån men det gick galant - optikern berömmer honom alltid med stor beundran för hur duktig han är och varit. Så det ska säkert gå bra för er också. Bara att ge sig på det, vara övertygad om att det är det bästa för barnet och vara den envisaste av er =) Lycka till!!

(Vill bara också passa på att säga till alla att skelning tränar man inte bort genom att sätta lapp för ena ögat, man tränar synen på det "sämre" ögat genom att tvinga hjärnan att använda det när det friska ögat är lappat.)    

Svar på tråden Tvååring med glasögon?