Vår son fick glasögon när han var ca 2,5 år idag är han 5 år. Beskedet kom som en chock för oss föräldrar eftersom vi inte trodde att han såg dåligt. Det började med att han började skela med ena ögat. Ögonläkaren förklarade att små barns ögonmuskler trycker åt ögats lins för att få rätt skärpa. När barnen blir äldre, kring 2 år, slutar detta. Hjärnan väljer då att "stänga av" ett öga för att på så vis underlätta behandlingen av informationen som ett öga ger. Om man inte hjälper hjärnan med att aktivera det "avstängda ögat", går inte skadan tillbaka. Behandlingen har i vårt fall skett med lapp 3-4 timmar per dag.
"Lappandet" var förknippat med en del ångest. Eftersom jag själv provade att ha lapp för min sons skull kan jag gladeligen medge att det är hemskt! Vi köpte neutrala lappar på apoteket. Det finns små motiv som man kan gnugga fast, ibland ritade vi saker direkt på lappen. Vi beställde även coola lappar på internet. Efter ca 1,5 år fick vi ok av ögonläkeran att fästa lappen på glasögat istället. Vilken befrielse!!!
De första glasögonen köptes på Synsam. Sonen ville ha blåglasögon. Han gick in och tittade, provade ett par och sa att det var de han ville ha. Synsam hade då 700 kr rabatt på bågen. Den gången betalade vi extra för att få extra hårda glas. Totalt bortkastat! Barnglasögon hinner inte bli repiga innan de går sönder! Vi bytte styrka på glasen var 3:e månad det första året, därefter var 6:e månad. Om jag minns rätt är vi inne på par nr 8 på mindre än 3 år.
De sista fem paren har vi köpt via internet. Idag har sonen +6,75 och +6,50 vilket gör att alla glas blir mycket dyrare. Vi beställer via Ögat.299 (www.ogat299.com). Normala glas kostar 299 kr +frakt. För den blå bågen som sonen vill ha, glas i den aktuella styrkan och med fotokromatiska glas (glas som ändrar färg efter hur starkt ljuset är) betalar vi ca 1 000 kr. Motsvarande glasögon skulle kosta ca 5 000 kr hos de etablerade optikerna. För oss har det fungerat hur bra som helst.
Vi har även köpt simglasögon med styrka på nätet, från UK. Han älskar dem. Han har tidigare varit halvt blind på stranden och på badhuset. Ca 350 kr. Vid intesse sök på "prescription goggles" så finns det en uppsjö att välja på. Sonens modell heter Gator.
Igår beställde vi sportglasögon från USA.
Det blev ett långt inlägg, men jag hade själv velat få den här informationen för tre år sedan.