• buh

Känner inte igen mig själv!

Jag måste bara fråga här för jag börjar bli väldigt orolig vad som händer i mitt huvud just nu.

Jag har inte haft dom lättaste åren som har varit men förlorande av vänner, svek, totrohet och barnafödande. Mycket med jobbet också. Så jag har ju inte mått jätte toppen till och från. Men sen jag började pendla så började jag få extrema panikattacker och det kändes som att jag var någon annan. Jätte jobbiga känslor men dom kom och gick dom med. Men til slut kände jag att jag skulle gå till doktorn och få antidepp, Hon tyckte egentligen inte att jag behövde det men jag tyckte det var värt att chansa. För jag tänkte att få huvudet vila så kanske jag kan ta hand om mina problem som fanns. I början tyckte jag att det hjälpte men sen fick jag en jätte stor panikattack och då höjde jag dosen lite. VIlket min läkare hade sagt att jag fick göra. Sen har det gått hyffsat okej men inte riktigt hundra ändå. Helt plötsligt för ca 1 vecka sedan fick jag känslan av att jag inte lever mitt eget liv. Att jag knappt kände igen mina barn och så vidare. Det känns asa jobbigt och jag bara gråter och gråter hela tiden. Jag läste ju dock på tabletterna att det fanns en biverkning som beskrev det jag typ kände men jag känner mig ändå så himla ensam. Tänk om det inte försvinner om jag slutar? Jag älskar ju mina barn till dötts och detta r jätte jobbigt. Jag har börjat trappa ner med tablleterna och hoppas att detta försvinner.

Sen har jag alltid varit så rädd att söka hjälp också för att jag är så orolig att dom tror att jag är ett psykfall och kontaktar soc. Älskar ju mina barn och vill inte förlora dom.

Snälla om någon knner igen sig.

• Svar på tråden Känner inte igen mig själv!
  • Anonym (anna)

Ja TS, jag känner igen mig. Blev likadan efter att ha utsatts för otrohet, misshandel mm. Livet knäckte mig och mitt psyke. De känslor du beskriver var precis så som jag hade det. Jag blev värre än så, för jag stannade fortfarande inte upp och tog tag i mina problem. Jag tog inga mediciner då, men som du skriver så kan ditt vara en medicinbiverkan. Och om det inte är det, så finns det fortfarande hjälp att få.

Jag vet fortfarande inte vad för diagnos de satte på mig. Jag fick overklighetskänslor, kände inte igen familjemedlemmar osv. En läkare sa psykos, en annan panikångest. Jag har lärt mig att leva med det. Har blivit bättre utan mediciner, men får återfall. Men aldrig så illa. Mitt psyke börjar läka sakta men säkert.
    Men det jag tror man behöver mest är att gå och prata med någon. För om man bara lagrar och lagrar, så kommer känslorna att visa sig som panikångest. Du måste börja skala av allt du har inom dig, bearbeta en sak i taget och du behöver kaske hjälp med att göra det. För det är inte lätt.

Oroa dig inte för barnen. Så länge du tar hand om dom, och de inte far illa, så kommer soc inte att ta dina barn oavsett psykisk diagnos. Sen ska du inte vara rädd för soc, för de kan hjälpa dig också i denna situation. Man vill undvika att ta barnen från familjen så långt det bara går, så man satsar först på att hjälpa familjen med extra stöd i hemmet. Jag jobbar på soc, så jag vet att det inte är så hemskt som många tror. Och ser du, även soc-tanterna har psykiska problem, så de förstår nog mer än du tror.

• buh

Det känns jätte skönt att höra att någon annan känner likadant. Har försökt att bearbeta men det kommer bara nytt hela tiden så det går liksom inte att smälta. Försökte gå till en kurator men det slutade bara att vi pratade om mig och min make i en timme så hon tyckte inte alls att jag behövde hjälp. Jag vill verkligen klara mig utan mediciner men jag känner att just nu behöver jag något så mitt huvud kan andas ett tag och ta tag i problemen. Svårt att ta tag i problemen när det bara byggs på. Men jag vill byta medicin för dom här mår jag bara sämre av känner jag.

Hoppas att allt blir bra för dig med och tack för att du skrev. Jag känner mig genast bättre av att veta att man inte är själv.

• Anonym (anna)
    buh skrev 2011-06-24 21:38:47 följande:
    Det känns jätte skönt att höra att någon annan känner likadant. Har försökt att bearbeta men det kommer bara nytt hela tiden så det går liksom inte att smälta. Försökte gå till en kurator men det slutade bara att vi pratade om mig och min make i en timme så hon tyckte inte alls att jag behövde hjälp. Jag vill verkligen klara mig utan mediciner men jag känner att just nu behöver jag något så mitt huvud kan andas ett tag och ta tag i problemen. Svårt att ta tag i problemen när det bara byggs på. Men jag vill byta medicin för dom här mår jag bara sämre av känner jag.

Hoppas att allt blir bra för dig med och tack för att du skrev. Jag känner mig genast bättre av att veta att man inte är själv.
    Kass kurator som säger så. Det är inte hon som avgör om du behöver hjälp eller ej. Du hade väl inte gått till henne om du inte hade behövt hjälp. Då var det kanske just det du behövde prata om just då, dig och din make.

Förstår att du behöver mediciner ett tag, för att samla styrka. Inget fel i det. Ett byte kan säkert vara bra för att veta vad som är orsaken till denna känsla du har just nu. Det kommer bli bättre.
  • buh

Ska ringa på mändag och be om hjälp omgående och säga att jag vill prata med någon också. Inte den där kuratorn. Nog för att man kan prata med familj men jag vill ha någon som kan saken. Sen vill jag byta så fort som möligt. Detta blir inte bättre och jag vill inte ha hela sommaren förstörd på grund av detta. Jag försöker klara detta själv och försöka få mig att förstå att det inte är farligt. Men det känns som att det inte hjälper. Sen tror jag det kan vara lite tvångsmässigt också. Eftersom jag älskar mina barn över allt och får dåligt samvete över typ allt och vill vara 2000 % mamma så får jag ibland skumma tankar bara för att jag "ska må dåligt". Att man inte kan styra kroppen som man vill.

Svar på tråden Känner inte igen mig själv!