• nonamn

Hinduism: Karma, Kastsystem samt Moksha

Hej hopp ännu en uppgift och jag suktar efter någon att diskutera med!

Vilken koppling finns mellan karma och det kastsystem hinduismen traditionellt delar in människor i?
    Om jag har förstått detta rätt så är det så simpelt som att karman avgör vad du kommer återfödas som, alltså i vilket kast du hamnar i. Men kan svaret verkligen vara så kort och gott? Eller är detta en kuggfråga?

Berätta om de tre vägarna till befrielse inom hinduismen och vad som kännetecknar dem. Här bör man även fokusera på vilka som följer vägarna, vilken som är vanligast och om alla tre har samma eller olika mål.
    När jag sökte på detta fick jag fram en mängd olika svar, vissa källor angav att det fanns en mängd olika vägar till moksha, många källor skrev om FLER än TRE vägar. Om jag inte minns rätt från högstadiet, så läste vi om bla kunskapens väg, kärlekens väg, handlingarnas väg, och även Övningarnas väg. Sen klingar Yoga och
    Försakelsens väg bekant. Men i detta fall, när olika källor pekar mig åt olika håll, hur gör jag då? Ungefär såhär har jag resonerat:

Kunskapens. Meditera, förnuft, får insikt i meningen med livet
    Handlingars. Vara en god människa. osjälviskhet, pliktkänsla. Moral, icke-våld, religiösa ritualer 
    Kärlekens: visar kärleken och vördnad till en gud. Ber. Detta är den vanligaste vägen (?). 

Jag skulle vilja säga att alla vägar har samma mål, man vill ju uppnå Moksha? Och när det kommer till VILKA som följer vägarna ... nu blev jag lite tveksam.

Jag har ofta VÄLDIGT svårt för att tolka frågan. Hjälp?
  • Svar på tråden Hinduism: Karma, Kastsystem samt Moksha
  • SkåneP
    nonamn skrev 2011-06-27 07:20:00 följande:
    ingen?
    Folk är kanske inte så sugna på att lösa skoluppgifter åt dig.
  • nonamn

Jävlas vilken dålig attityd surgubben hade då

• SkåneP
    nonamn skrev 2011-07-01 14:48:12 följande:
    Jävlas vilken dålig attityd surgubben hade då
    Haha. Ja det svaret gjorde mig ju jävligt sugen på att hjälpa dig.
Svar på tråden Hinduism: Karma, Kastsystem samt Moksha