• Anonym

Varför dela hela sitt liv på facebook?

Har en vän som delar absolut allt om hennes liv på facebook. Hon delar bilder varje dag, om allt hon gör,mat hon lagar, status uppdaterar osv. Hon har senast lagt även intima bilder på henne och hennes sambo. Alla ultraljudsbilder finns på hennes kommande bebis, alla kläder hon har köpt osv. Hon har gjort filmer på hennes sambo och henne, om hur lyckliga de är tillsammas och hur underbar deras liv är. Jag har svårt att se sånt hela tiden, tycker att vissa saker ska man hålla för sig själv...Varför vill någon dela med sig om allt till hela världen? Hon har ca 1000 bekanta på vänlistan. Jag känner mig nöjd i mitt föhållande med min man, känner inte att jag har behovet att dela det med hela världen. Varför gör man sånt? Varför bryr jag mig ens? Varför vill människor visa allt?

• Svar på tråden Varför dela hela sitt liv på facebook?
  • frukarlssonn

Jag förstår inte heller varför. Men vissa verkar ha det behovet helt enkelt.

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • SilverLadyG

Jag förstår inte heller....Har flera såna på min facebook lista, som bara skryter om deras lyckaFörvånad

• Anonym (öppen)

Jag förstår inte heller det där men samtidigt säger jag emot mig själv för jag har delat riktigt privata grejer på fb.

När jag fick återfall i cancern så var jag öppen med det. Inte hur jag kände mig men hur prognosen låg till och hur behandlingsformerna såg ut. Jag vet mycket väl att många tycker att det är alldeles för känsligt för att skrivas om på fb men vis av erfarenhet visste jag att det skulle bli skvaller. Mycket skvaller, därför såg jag till att ligga ett steg före. Helt enkelt skriva sanningen. För mig var det mycket lyckat.

• Anonym
    Anonym (öppen) skrev 2011-06-24 20:47:12 följande:
    Jag förstår inte heller det där men samtidigt säger jag emot mig själv för jag har delat riktigt privata grejer på fb.

När jag fick återfall i cancern så var jag öppen med det. Inte hur jag kände mig men hur prognosen låg till och hur behandlingsformerna såg ut. Jag vet mycket väl att många tycker att det är alldeles för känsligt för att skrivas om på fb men vis av erfarenhet visste jag att det skulle bli skvaller. Mycket skvaller, därför såg jag till att ligga ett steg före. Helt enkelt skriva sanningen. För mig var det mycket lyckat.
    För dig var det annorlunda, du sökte stöd från dina bekanta i din sorg och kamp, vilket jag anser är helt normalt. Ibland kan en sån stöd vara mycket givande.
    Men jag kan inte förstå de andra som bara skryter hur lyckliga och glada de är, varje dag....
  • Anonym (linnea)

Nä jag förstår inte heller. Dessutom finns det vissa som redigerar sina bilder för att se snyggare ut. En hel del på min facebook verkar tro att de är modeller med tanke på sånna bilder dem tar. De går verkligen och kämpar med dem, för att sen lägga upp dem på facebook. 

Sen är det ju nästan bara en massa festbilder också. Ibland händer det att jag är på fest. Så kan dessa personer vilja ta bild, och så försöker de göra jätteknäppa miner och ställningar. Typ hänger sig över den andra, pussas, ställer sig på alla fyra?! osv. Och sen verkar det som att det var en jätterolig fest. Fast egentligen var festen skit tråkig typ. Blir bara så när kameran åker fram.

Blir också jävligt trött på dem, som ska göra massa kärleksförklaringar hela tiden till sina vänner. Typ leta fram en gammal bild och skicka till sin kompis, och skriva nåt om hur man inte skulle kunna leva utan den personen. Okej, det kanske är nåt fint om man gör det 1 gång. Men hela tiden. Istället kan man väl bara säga det till den personen IRL. 

Och sen ska de också kommentera alla bilder med, "snyggast", "finast", het,sexy, "omg vad snygg du är " osv. Och det är ju alltid samma personer som kommenterar varandras. Jag kan inte förstå att man alltid vill skriva denna sorterens kommenterar . Vill man inte ibland kommentera något annat, som finns med på bilden, som är intressantare??

Dessutom är det ju också så att om en person har många vänner, många inlägg, kommentarer osv, betyder det inte att det är en populär person, utan att det är aktiv facebookare. För det är principen " kommenterar du min bild, kommenterar jag din" som gäller.

Sorgligt.

Iof är jag 22 år och de flesta på min facebook är unga. Så kanske är det bara representativt för unga. 

• Anonym
    Anonym (linnea) skrev 2011-06-24 21:10:24 följande:
    Nä jag förstår inte heller. Dessutom finns det vissa som redigerar sina bilder för att se snyggare ut. En hel del på min facebook verkar tro att de är modeller med tanke på sånna bilder dem tar. De går verkligen och kämpar med dem, för att sen lägga upp dem på facebook. 

Sen är det ju nästan bara en massa festbilder också. Ibland händer det att jag är på fest. Så kan dessa personer vilja ta bild, och så försöker de göra jätteknäppa miner och ställningar. Typ hänger sig över den andra, pussas, ställer sig på alla fyra?! osv. Och sen verkar det som att det var en jätterolig fest. Fast egentligen var festen skit tråkig typ. Blir bara så när kameran åker fram.

Blir också jävligt trött på dem, som ska göra massa kärleksförklaringar hela tiden till sina vänner. Typ leta fram en gammal bild och skicka till sin kompis, och skriva nåt om hur man inte skulle kunna leva utan den personen. Okej, det kanske är nåt fint om man gör det 1 gång. Men hela tiden. Istället kan man väl bara säga det till den personen IRL. 

Och sen ska de också kommentera alla bilder med, "snyggast", "finast", het,sexy, "omg vad snygg du är " osv. Och det är ju alltid samma personer som kommenterar varandras. Jag kan inte förstå att man alltid vill skriva denna sorterens kommenterar . Vill man inte ibland kommentera något annat, som finns med på bilden, som är intressantare??

Dessutom är det ju också så att om en person har många vänner, många inlägg, kommentarer osv, betyder det inte att det är en populär person, utan att det är aktiv facebookare. För det är principen " kommenterar du min bild, kommenterar jag din" som gäller.

Sorgligt.

Iof är jag 22 år och de flesta på min facebook är unga. Så kanske är det bara representativt för unga. 
    Håller med dig! Det flera på min faceb som är lika gamla och vissa som är äldre. Ja, det handlar om omogenhet anser jag. Jag förstår att en 15 åring vill vara sååå viktig för alla men en person över 20, är för mycket.
  • Förvirradsambo

Jag är ju själv sambo och förlovad och lycklig..men inte behöver jag skriva det varje dag!
    Har ett antal vänner så uppdaterar frekvent med allt möjligt. Typ 2 jag känner som gifte sig och skaffa barn inom ett halvår (eller ja alltså hon väntar barn men you get the point) och dom skriver VARJE DAG(!) om at de älskar och avgudar varann och varje vecka är det uppdatering på bebismagen..suck. En annan kompis har också ett behov att ta bild på sitt barn varje dag typ och skriva saker som "idag gick h*n 3 meter istället för 2".
    Okej att man är stolt över sitt barn men allvarligt, något annat än det existerar väl ändå?

Ytterligare en kompis skriver hela tiden och ofta ganska provokativa inlägg..sen om folk tycker annorlunda eller säger emot så tycker hon att folk är typ störda som orar tjafsa. Men ägg inte upp såna inlägg om du inte kan ta kritik då!

• Anna81
    Anonym (linnea) skrev 2011-06-24 21:10:24 följande:

Sorgligt.

Fast varför har du facebook? hur kan du störa dig på hur folk komenterar bilden? vad dom gör på festen? haha jag tycker det låter som att du är otroligt avundsjuk.
    Jag tycker det är härligt att läsa om folk som är lyckliga än dom bittra skaterna som sitter och sprider negativ energi.
    Alla förstår ju att tex Lisa och Jakob bråkar ibland, men måste man skriva ut det? som åh idag ska vi gå på bio, gud så mysigt. Men herregud igår hade vi ett riktigt bråk här hemma, Jakob var ett riktigt svin mot mig?
    Nää det känns inte riktigt okej, och man kan ju faktiskt ta bort vänner från facebook så man slipper dom.
  • Hickupp
    Anna81 skrev 2011-06-25 09:54:52 följande:
    Fast varför har du facebook? hur kan du störa dig på hur folk komenterar bilden? vad dom gör på festen? haha jag tycker det låter som att du är otroligt avundsjuk.
    Jag tycker det är härligt att läsa om folk som är lyckliga än dom bittra skaterna som sitter och sprider negativ energi.
    Alla förstår ju att tex Lisa och Jakob bråkar ibland, men måste man skriva ut det? som åh idag ska vi gå på bio, gud så mysigt. Men herregud igår hade vi ett riktigt bråk här hemma, Jakob var ett riktigt svin mot mig?
    Nää det känns inte riktigt okej, och man kan ju faktiskt ta bort vänner från facebook så man slipper dom.
    Man behöver inte vara avundsjuk för att man reagerar på handlingar och reflekterar över dem. Det är intressant hur vissa personer måste "lägga ut allt" och det är klart att man undrar varför de väljer att göra det. Facebook är ju en ganska ny företeelese och jag tycker att det är sunt att man ifrågasätter.
  • Anonym (fb-lös)

Oavsett om man skriver om hur lycklig eller olycklig man är, förstår jag inte varför folk anser att man överhuvudtaget behöver fläka ut sig och sitt liv på internet! Är det inte fb så är det bloggar. Och varför inte FL Flört

Det är väl dom där 15 minutrarna som spökar och alla kan ju inte vara med i dokusåpor på tv..

Svar på tråden Varför dela hela sitt liv på facebook?