• Dynamitella

Nanny på heltid i Sverige?

Jag har länge letat och letat efter en passande värdfamilj familj utomlands. Men det är lätt att bli avskräckt från att åka över halva jordklotet, utan Sveriges säkerhet och bekanta språk. Så kom jag att tänka på för ett par dagar sen att det kanske finns heltids-barnflickor även här?

Har ni själv arbetat någon gång som barnflicka och faktiskt bott hos familjen? Ingick kost och logi?
    Jag känner inte att jag är redo att vända mig till en agentur, då de gärna vill ha gymnasiebetyg, massvis av referenser (förståeligt), krav på körkort och spädbarnsvana etc.

Var vände ni er? Antingen om ni sökte efter en barnflicka, eller om ni själva letade efter en familj?
    Jag undrar även om lönen. Jag gör ju inte det för pengarnas skull, men man måste kunna klara sig utan att behöva skrapa efter mynt.

Mvh, lite förvirrad tonåring :)

• Svar på tråden Nanny på heltid i Sverige?
  • Candida

Jag har ingen erfarenhet av det här, men jag antar att du vill jobba som barnflicka/nanny, men du har ingen barnskötarutbildning?

Isåfall gäller väl minimilön på 97 spänn i timmen före skatt, eller enligt övernskommelse med familjen?

• Candida

Du kan ju börja jobba som personlig assistent. Det krävs nästan aldrig någon erfarenhet och man har bra avtal och bra lön (jobbar man heltid får man ut 12000). Det räknas som ett kvalificerat arbetete och kan vara mycket meriterande om du vill bli barnskötare. Det är inte så stor skillnad att ta hand om barn/handikappade/gamla, så tycker du om att vårda så kommer du nog trivas med det också. Månniskors grundläggande behov är mycket lika.

Funderat på att utbilda tid till något? Det kan vara lättare att få jobb om man utbildar sig

• Dynamitella
    Candida skrev 2011-06-25 01:48:21 följande:
    Jag har ingen erfarenhet av det här, men jag antar att du vill jobba som barnflicka/nanny, men du har ingen barnskötarutbildning?

Isåfall gäller väl minimilön på 97 spänn i timmen före skatt, eller enligt övernskommelse med familjen?
    Ja. Jag har istället gått ekonomisk inriktning, då jag inte ser "nanny" som ett jobb för resten av livet. Det är en anledning som gör mig något underkvalificerad. Just för att större delen av de befintliga barnflickorna har både vård och omsorg-utbildning samt barnskötarutbildning. Det gör ju mig, som kanske är precis lika meriterad, mindre åtråvärd.

Men 97 spänn i timmen är ju inte så farligt om kost och logi samt boende ingår. Hade jag jobbat här hemma på ICA hade jag fått lön i samma prisklass, fast plus hyra och matpengar.
    Men jag antar att du har rätt.
    Nu kvarstår ju problemet med själva utbildningen och kontaktsättet :) Det är ju inte varje dag man småpratar med föräldrarna från the big city.
  • Dynamitella
    Candida skrev 2011-06-25 01:52:46 följande:
    Du kan ju börja jobba som personlig assistent. Det krävs nästan aldrig någon erfarenhet och man har bra avtal och bra lön (jobbar man heltid får man ut 12000). Det räknas som ett kvalificerat arbetete och kan vara mycket meriterande om du vill bli barnskötare. Det är inte så stor skillnad att ta hand om barn/handikappade/gamla, så tycker du om att vårda så kommer du nog trivas med det också. Månniskors grundläggande behov är mycket lika.

Funderat på att utbilda tid till något? Det kan vara lättare att få jobb om man utbildar sig
    Tack för förslaget. Jag har utvärderat möjligheten, och har kommit fram till att det inte är vad jag letar efter. Inte just nu i alla fall. Jag skulle inte vilja jobba med det frivilligt.
    Det är känslan att få vara nanny till ett barn och få lov att hjälpa till och skaffa erfarenhet som lockar. Att få komma bort till en ny stad och nya människor, och få lov att skapa det bandet med barnet.
    Jag hade nämligen en nanny när jag var liten (mellan 3 och 10 års ålder), och jag avgudar henne än idag.

Jag har funderat på att ta enstaka kurser, men tog studenten för två veckor sen, och är minst sagt skoltrött. Jag vill som sagt heller inte jobba vidare inom vården, utan bara få ha en specifik familj att bo med, för att sen bestämma mig vad jag vill göra i livet :)
  • Candida

Ska du ha boende och mat får du nog inte 97 i timme i coh för sig...

• Candida

5000-6000 tusen om du får mat och boende också är rimligt tycker jag

• Candida

Det värsta som finns är att plugga när man är skoltrött!

Då ska du inte göra det!

Du hittar säkert någon på familjeliv som behöver barnflicka. Jag förstår at du inte vill jobba i vården. Men det finns handikappade barn med lätta störningar... Det skulle nog vara ganska likt det du vill ha. Anledningen till att jag nämnde det var bara för att jag tror att det är lätt att få och är sjukt meriterande, MEN, du ska ju göra det du vill

• Dynamitella
    Candida skrev 2011-06-25 02:06:42 följande:
    Ska du ha boende och mat får du nog inte 97 i timme i coh för sig...
    Det beror väl på familjens ekonomiska situation. Jag förstår att ingen normal svensson har råd att slänga hundratals kronor i timmen på en barnflicka.
    Vad jag har läst (jag förbehåller mig rätten att ha fel här), så är det standardlön på 3000 kronor i månaden, inklusive både boende och mat med familjen. Då räknas det mellan 20 och 30 timmar i veckan aktivt arbete med barn och städning.

Och sen å andra sidan har jag vänner som jobbar som barnflickor i bromma hos "överklassarna" och fått närmare 10000 kronor i månaden, också plus egen stuga i trädgårn/ våning.

Nu är det inte en ambition att tjäna sådana pengar. Det förstnämnda passar mig utmärkt. Men mindre än så har jag svårt att tänka mig, då jag i så fall hellre tar ströjobb här hemma och lägger allt på is så länge.
  • Candida

lycka till i alla fall, du har ju positiva erfarenheter själv

• Dynamitella

(jag måste tillägga att jag låter lite vrång såg jag nu. Det är inte alls tanken :) Jag uppskattar er tid och att ni svarar mig så snabbt )

Svar på tråden Nanny på heltid i Sverige?