• Anonym (trötta människan)

Utnyttjar hon mig?

Saken är den att jag tror min fru utnyttjar mig.
    Min fru och jag har varit tillsammans i 5 år och vi har 1 son tillsammans. 

Jag får ta hand om allting hemma, vår son, städning, ekonomi... you name it....

Hon har migrän, hon har ont i magen, hon har depression, hon har... ja vad har hon inte...det uppkommer oftast när jag ber henne att göra något hemma... eller om vi ska ha sex... (det klassiska) Man skulle kunna tro hon var otrogen men hon lämnar nästan aldrig lägenheten så det känns uteslutet...

Sexlivet är bara en del i detta men som det är nu har vi sex kanske 7 ggr per år.  Hon säger att hon mår dåligt eller har ont hela tiden men de få ggr jag har tjatat henne till en läkare har det inte visat några fel.  Har gått så långt så jag nästan är mer irriterad över sysslorna i hemmet än sexlivet... trodde jag aldrig ja skulle säga....

Varje gång jag tar upp detta och pratar med henne blir hon ursinnig och känner sig anklagad.... vet inte hur vi ska kunna vända detta.

Någon som har en sambo som gör på detta vis? 

• Svar på tråden Utnyttjar hon mig?
  • MickeN1973

Du har satt dig i rollen som personen som tar hand om hemmet.

Se till att komma ur den rollen

Sluta städa

Laga bara mat till dig själv

Jag har provat göra det.

Jag slutade städa och diska och tvätta allt annat än det som var hennes och lagade egen mat men hon brydde sig inte. Hon stod och suckade och gjorde det mest nödvändiga eller skippade middagen och gick och la sig igen....

Slutade med att hela hemmet såg ut som en svinstia och jag fick tillbringa all ledig tid att göra i ordning, tog många 2 timmar bara att ta disken... 

• Anonym

Hon kanske har en depression? Skulle kanske behöva träffa en psykolog? Eller testar ni parrådgivning, hon kanske lyssnar mer på vad en sån person säger än på dig.

• MickeN1973

Har du informerat henne om att hon är en dålig fru?

Och om hon inte förbättrar sig kommer du att ta ut skilsmässa 

• Anonym

Hon låter ärligt talat som en person som ÄR deprimerad. En depression kan göra en person väldigt självupptagen, passiv, slarvig, slö, få den att tappa all sexlust, all lust till i stort sett alla aktiviteter osv, osv. Det är väldigt krävande i regel för anhöriga, att vara med en person som är deprimerad.

Men bara för att hon isf eventuellt har en sjukdom, för depression ÄR en sjukdom, så betyder inte det att hon är obotlig eller att det måste vara så här. Hon KAN söka hjälp. Och DU kan för det första be henne att göra det. För det andra, om hon vägrar, så kan du eventuellt börja fundera på om du orkar leva i den här situationen, och om hon i längden vägrar söka hjälp å göra något åt sina problem, så kanske du behöver fundera på om du vill stanna i den här relationen eller inte. Jag antar att du verkligen älskar henne, eftersom du skriver här och frågar. Heder till dig,f ör att du inte bara bedrar henne, eller dumpa å drar, utan att försöka göra något åt situationen.

Men eftersom hon antagligen är deprimerad, så är det inte DU som kan göra något åt situationen, utan hon som måste be om hjälp av ex. läkare.

• Anonym

(jag som skrev ovan)

Jag kan tillägga att en person som är deprimerad oftast inte orkar ta in andra människors känslor, och blir ganska självupptagen, men däremot inte MEDVETET utnyttjar andra.

• Vemdär

Prova att förklara hur du känner dig, sakligt och inte anklagande. Sedan hade jag nog frågat henne om hon upplever att hon är deprimerad? Säg att du upplever det (inte "DU är deprimerad" utan säg UPPLEVER. Människor är lite mer öppna till diskussion när man säger så. Fråga henne vad ni skulle kunna göra åt det, TILLSAMMANS. :)

• Anonym (suck...)

Arbetar hon?? Om hon orkar arbeta är hon väl bara lat på hemmaplan.

Flyttar du har du bara 1 barn att ta hand om...

Tack för tips och råd jag fått det är verkligen uppskattat...

Nej aldrig tagit den "enkla vägen" och varit otrogen eller gått ifrån och skriver här för jag verkligen älskar henne och inge annat..

Hon är säkert deprimerad hon gick hos en kurator på vårdcentral men hon fick bara gå där ett visst antal ggr, sen bedömde de henne "frisk".... men jag märkte ingen skillnad för hon blåljög för dem om att hon var mer aktiv än hon egentligen var hemma...

Nej inget jobb har hon och har inte haft på dessa fem år... och jag vet att mamma är ett jobb som är slitigt men jag har nästan varit både mamma och pappa sen vår son föddes.... sonen är 2 år nästan...

Vi har pratat om detta många ggr och vi har kommit överens om efter 2 dagar är det likadant igen... därför jag söker lite nya infallsvinklar nu.... 

• Anonym

Sök vård igen! För det låter som en depression.

Svar på tråden Utnyttjar hon mig?