• Anonym

Får man adoptera fosterbarn?

Om man har ett fosterbarn som kom som liten till en och där det är tänkt som en uppväxtplacering och barnet har bott hos fosterfamiljen i flera år och alltså ser fosterföräldrarna som "sina" föräldrar. Kan fosterfamiljen då ansöka om att få adoptera barnet? Jag undrar alltså mer generellt om man någonsin kan få adoptera ett fosterbarn? Jag är inte intresserad av diskussioner om huruvida soc får säga om det är en uppväxtplacering eller ej det är inte det frågan gäller. Vill bara förtydliga detta då de flesta trådar här på FL ofta spårar ur och ej handlar om ursprungsfrågan.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Får man adoptera fosterbarn?
  • hansdotter

Jag vet att det finns de som adopterat fosterbarn. Där jag är född och uppvuxen finns det  ett par som gjort det, men det tog väldigt länge innan det gick igenom, och det var säkert väldigt mycket oro. Det barnet hade varit hos den familjen sen hon var i stort sett nyfödd.

• MrsKnapa

Dem har samma rättigheter som tex en styvförälder, det är dock lite svårare samt tar lång tid!! Men får de får man :)

• Anonym

Man får det om de biologiska föräldrarna går med på det, säger de nej så är det nej.

• MrsKnapa

Det stämmer inte, och det är inte säkert de går igenom bara för att dem biologiska föräldrarna samtycker, och även om dem säger nej, kan en adoption gå igenom!! Men de måste finnas starka bevis dels för att bio föräldrarna inte är lämpliga och sen att den som söker uppfyller alla krav, är barnet över 12 så spelar mycket in vad dem tycker etc.. Soc gör en utredning utifrån den tas ett beslut och inget annat...

• Anonym

Adoption är bara möjligt om föräldrarna samtycker. Däremot kan ni begära vårdnadsöverflyttning efter tre år. Om bioföräldrarna inte varit engagerade i barnet eller är helt oförmögna till vettig kontakt etc kan man få det.

Om sådan sker är det i stort sett omöjligt för föräldrarna att få tillbaka vårdnaden, eftersom man tar hänsyn till barnets bästa. Fördelen är att familjehemmet får fortsatt ekonomiskt och praktiskt stöd. Vid adoption blir barnet familjehemmets egna barn, på samma villkor som dessa.

Vi ska adoptera vårt lilla fosterbarn. Det känns självklart eftersom mamman vill det. Men om det hade funnits diagnoser och speciella behov med i bilden hade vi nog tvekat (för barnets skull) eftersom vi inte hade fått samma stöd.

• Anonym

Tack för alla svar, då vet jag att det kan i vissa fall vara möjligt att få adoptera ett fosterbarn i alla fall om föräldrarna samtycker.

• Anonym

vet inte hur det är idag men jag blev adopterad från att vara fosterbarn trots att mina bioföräldrar sa nej !

• Anonym

samma här, jag blev också adopterad trots att bioföräldrarna vägrade skriva på. jag är oerhört tacksam att adoptionen gick igenom, jag var livrädd över att inte få stanna hos min familj. Drömde att jag blev bortrövad varje natt ända upp i tonåren. Jag 6 mån när jag blev placerad och adoptionen gick igenom när jag var 8 år.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-05 21:21:31 följande:
    samma här, jag blev också adopterad trots att bioföräldrarna vägrade skriva på. jag är oerhört tacksam att adoptionen gick igenom, jag var livrädd över att inte få stanna hos min familj. Drömde att jag blev bortrövad varje natt ända upp i tonåren. Jag 6 mån när jag blev placerad och adoptionen gick igenom när jag var 8 år.
    Är du säker på att det är en riktig adoptin och inte en "vårdnadsöverflytt"?
    Just adoption av placerade barn är mycket ovanligt i Sverige men "vårdnadsöverflytt" är betydligt vanligare och börjar mer o mer tillämpas 
  • Anonym

Anonym skrev 2011-10-06 09:38:52 följande:
    Är du säker på att det är en riktig adoptin och inte en "vårdnadsöverflytt"?
    Just adoption av placerade barn är mycket ovanligt i Sverige men "vårdnadsöverflytt" är betydligt vanligare och börjar mer o mer tillämpas 

Jaa jag är adopterad och har läst adoptionspappren också :)

• Anonym
    hansdotter skrev 2011-06-25 11:10:51 följande:
    Jag vet att det finns de som adopterat fosterbarn. Där jag är född och uppvuxen finns det  ett par som gjort det, men det tog väldigt länge innan det gick igenom, och det var säkert väldigt mycket oro. Det barnet hade varit hos den familjen sen hon var i stort sett nyfödd.

Då skulle ni veta hur hemskt det är att vara barn i ett familjehem som man ser som sin familj och vara livrädd varje dag för att inte få stanna hos de människor man älskar mest av allt. Jag drömde mardrömmar högt upp i tonåren på grund av rädsla. jag önskade att mina bioföräldrar skulle dö när jag var liten.
Svar på tråden Får man adoptera fosterbarn?