• Anonym (vad göra?)

velande

Jag har varit tillsammans med min tjej i 5 år, jag är bisexuell. Och jag tänder mer på karlar har jag kommit på. Har ångest över detta, då jag ej vet hur jag ska hantera allt. Jag älskar min sambo, tror jag. men jag tycker det är svårt att veta, vissa veckor känner jag starkt för henne, och vi har det skitbra. medan nästa veckan har vi det fortfarande bra men då är jag osäker över mina känslor för henne. Jag velar ofta om jag ska vara med  en karl istället för henne. Jag vet att jag tänder mer på killar, men gillar även att ha sex med tjejer.

Jag har inte så hög självkänsla vilket gör att skulle jag bli singel så skulle jag vara väldigt rädd för att bli ensam, kommer jag att hitta nån osv? 

När jag inte har ångest trivs jag med mitt liv, men vill helst inte ha ångest hela mitt liv i perioder, över om jag sak vara med en kille eller tjej.

Ska jag lämna tryggheten? och ge mig ut i osäkerheten där ajg ej vet om jag hittar någon som passar mig. och lämna en person jag älskar.

tacksam för råd.
    /Malin

• Svar på tråden velande
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Du skriver att du har ångest över om du skall vara med en kille eller en tjej. Detta är kanske mer en generell fråga för dig än att det handlar om relationen till din tjej. Denna ständiga valmöjlighet blir ett dilema för dig som du kanske behöver prata med någon utomstående person om. Du skulle kunna vända dig till RFSU som har samtalspersoner på de större orterna. Samtal kan också hjälpa dig med din självkänsla eftersom en dålig självkänsla inte gör saken lättare för dig.
    Du älskar din sambo och har starka känslor för henne. Jag tänker att det kanske finns saker som ni behöver prata med varandra om för att förbättra er relation. Vad är det som gör att det blir bättre eller sämre i er relation? Eller kan det vara så att din dåliga självkänsla ställer till det för dig på de här olika områdena. Du lever i en ständig ambivalens och jag förstår att det blir slitsamt för dig. Jag tror att du tänker på om något annat skulle vara bättre för dig. Inget blir ju någonsin perfekt. Kanske är det svårt för dig att komma till ro med en viss lösning.
    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden velande