• Anonym (hmm)

problem med tampong efter förlossning?

Fick mitt första barn för ca 10månader sedan, Fick tillbaks mensen för ca 4månader sedan.
    Jag har alltid innan förlossning använt tampong utan problem, i stl normal och super men nu efter förlossningen har de blivit problem.
    Först var de att jag inte fick upp den tillräkligt högt upp men efter knipövningar tycker jag de har blivit bättre, nu är de tvärtom.
    Att jag tycker tampongen åker/glider ner mot myningen och då skaver de och känns som den ska glida ur. Detta gör så att de inte håller tätt och jag måste annvända binda också.
    Vill helst inte göra de, då jag får problem med kliande efter ett tag då.
    Går ganska bra om jag håller mig sttil men om jag typ går på en promenad eller städar eller något liknande åker den ner fortare.

Vad gör jag för fel?
    Är jag för stor för tampong nu?
    Måste jag annvända större stl fast jag inte blöder så mycket?

• Svar på tråden problem med tampong efter förlossning?
  • Anonym (en till)

har exakt samma problem som du låter det som. Ska spana in här lite senare för att se om du har fått nått råd.

• Mevea

Jag har fått öka i storlek. Då fungerar det bra.

• Little me

Så var det för mig första två gångerna med mens efter förlossningen.
    Men 4mån efter förlossningen hade jag knipit ihop musklerna igen och har nu inte problem med det längre

• Anonym

Jag har också fått gå upp en storlek större...

• Anonym

jag med, fastän jag har knipt som en galning.

• Anonym (samma här)

Jag har oxå problem med det. Min livmodertapp sitter mycket längre ner nu än innan... Den tar lixom emot!  Jag har ingen råd att ge. Men prata med gyn kanske? Jag vet att jag har en del skador där nere sen förlossningen så jag misstänker att det har med det att göra (när det gäller mig) + att den bakre slidväggen är lite slapp..

• Svanungen

Det är bara att fortsätta att knipa, knipa och åter knipa. Det är något man nog aldirg kan göra för mycket! Har själv haft problem med det efter barnafödande och kan fortfarande efter snart 11 år ( och fyra barn)ha problem vid mensen. Beror lite på om jag blöder lite eller mycket. Och om jag slarvat med knipträningen. Jag blev väldigt slapp efter sista och det var då barnmorskan sa att man får knipträna livet ut!

• Anonym (hmm)

Konstigt att man inte hört talas om detta problem innan när de verkar vara rätt så många (?) som har detta problem efter förlossningen.....

Så då gäller de att knipa ännu mer och hoppas de "löser" sig där nere då?

Ska prova stl större men de brukar inte vara så bekvämt att sätta in och ut när man inte blöder så mycket, vi får testa helt enkelt.

Svar på tråden problem med tampong efter förlossning?