• INFO

Kan inte hämta ut paket, hur göra?

Jag har beställt en vara utomlands som nu blev skickad ungefär en månad tidigare än planerat. Problemet är att jag befinner mig utomlands och kommer inte hem förrän cirka 5 veckor efter varan levererats.

Paketet skickas via DHL. Hur skall jag göra? För paketet kommer ju inte att ligga kvar på DHL i fem veckor? Och den som hämtar ut paketet måste väl ha legtimation med sig? Kan jag skicka mitt körkort och en fullmakt till en person i Sverige som kan hämta ut paketet? Fungerar det?

• Svar på tråden Kan inte hämta ut paket, hur göra?
  • INFO

Googlade lite och det verkar som att man kan sätta en fullmakt på dörren och be dem ställa paketet i förrådet utan kvittens. Men då måste det även vara underskrivet av mig... Suck...

• Kan inte bli bättre än såhär

Låtsas att den är underskriven av dig då, bara att be någon skriva en krummelur

• Saga23

Ja, att be någon annan skriva under är urkundsförfalskning, men det är om dom kommer på en!

Jag hade nog bett någon göra så, och hoppas på det bästa.

• INFO

Men kan det verkligen bli urkundsförfalskning om det är jag som ber någon skriva min namnteckning? Vem skulle driva det fallet?

• principessan

Du kan inte ringa / maila dhl och be dem spara paketet tills du kommer hem?!

• Red Velvet

Jag skulle också kontaktat DHL.

• INFO

Jag skall kontakta DHL så fort jag får spårningsnumret och förhoppningsvis får jag det på måndag. Men som det ser ut nu så kommer jag be husvakten att sätta upp en lapp på dörren.

• Saga23
    INFO skrev 2011-06-25 13:55:41 följande:
    Men kan det verkligen bli urkundsförfalskning om det är jag som ber någon skriva min namnteckning? Vem skulle driva det fallet?
    Ja, den personen skriver under och förfalskar din namnteckning, den personen begår urkundsförfalskning. Men man måste kunna bevisa att den personen gjort det. Vilket är svårt.
Svar på tråden Kan inte hämta ut paket, hur göra?