• Mammatilltretroll

Knöl i magen (stor som en mandarin). Gjort Ct röntgen utan fynd. Borde jag vara orolig?

För ett år sedan upptäckte jag själv en knöl i magen. Den sitter där revbenen på höger sida slutar till höger om naveln och är stor som en clementin ungefär.
    Den känns mer om jag står upp och mindre om jag ligger ner, då sjunker den liksom in...

När denna upptäcktes så gjorde man för ett år sedan (Juli 2010) en CT röntgen med kontrastvätska på buken med frågeställning om knöl i buken.
    Remissvaret stod att inga onormala fynd hittades.

Jag fick fler besvär som tryck över bröstet och magen när jag ligger ner eller sitter. Bättre och lättar nästan helt om jag ligger på sida eller står framåtlutad.
    Muskelsvaghet
    Yrsel
    Blödande tandkött och lätt att få blåmärken
    Tryck över bröstet

En vanlig röntgen på lungor och hjärta gjordes Sept 2010. Inga avvikelser.

Ytterligare en Ct röntgen gjordes med kontrast på buk och thorax Dec 2010 med frågeställning aortadisseksion (stavas det så?). Då tittade man alltså på kärlen men hela buk och thorax röntgades ju...
    Inga avvikelser denna gång heller..

När jag var hos min nya husläkare förra veckan så kände han på min mage och tyckte att det var märkligt att inte röntgenläkarna hittade något eftersom det är en tydlig knöl där.
    Han sa att om remissen är ställd till att titta på kärlen så tittar de inte på något annat alls. Så sista röntgen i Dec 2010 så kanske det syns en knöl men röntgenläkarna inte kommenterade den..

Nu undrar jag om jag borde vara orolig över denna knöl eller omjag ska släppa det?
    Borde jag kräva en ny röntgen eller kan man kräva att röntgenläkarna går in och eftergranskar bilerna?

Väldigt tacksam för svar från någon kunnig!

• Svar på tråden Knöl i magen (stor som en mandarin). Gjort Ct röntgen utan fynd. Borde jag vara orolig?
  • Saga23

Jag vet inte vad det kan vara, eller ge några tips/råd eller så.

Men jag hade en knöl ovanför naveln, en stor, 5 cm diamater ungefär, och det visade sig vara ett åderbråck, (som opererades direkt!)

• Mammatilltretroll
    Saga23 skrev 2011-06-25 13:44:35 följande:
    Jag vet inte vad det kan vara, eller ge några tips/råd eller så.

Men jag hade en knöl ovanför naveln, en stor, 5 cm diamater ungefär, och det visade sig vara ett åderbråck, (som opererades direkt!)
    Men borde detta inte setts på en röntgen där man tittade på aorta..?
  • Saga23
    Mammatilltretroll skrev 2011-06-25 13:47:41 följande:
    Men borde detta inte setts på en röntgen där man tittade på aorta..?
    Jo ja jag vet inte, jag gjorde aldrig röntgen, jag gjorde ultraljud.
  • dagsihöst

Det kan vara din njure! Min har "fallit ner" och känns som en knöl på höger sida nedanför revbenen. När jag ligger ner åker den upp bakom revbenen och blir svårare att känna.. Låter precis som det! Helt ofarligt är det också.

Svar på tråden Knöl i magen (stor som en mandarin). Gjort Ct röntgen utan fynd. Borde jag vara orolig?