• CeciliaMaria82

Färg, pojke/flicka passar?

Kan du tänka dig att köpa/inreda med rosa till en pojke och blått till en flicka?
    Eller föredrar du något mer neutralt så som rött?  

• Svar på tråden Färg, pojke/flicka passar?
  • Lena

jag inreder inte enfärgat, det tycker jag är fult. Inreder aldrig med rosa av samma anledning.

• amalie79

Nej, jag skulle inte inreda i någon av de färgerna oavsett kön. Jag gillar lila, rött och svart bättre.

• LivL

Jag håller med ovanstående. Gillar varken blått eller rosa, iaf inte när det blir för mycket.

Lila, svart, grått och grönt är favoriterna.

• Danitra

Gillar inte rosa så det undviker jag till både sonen och dottern. Får en del kläder och annat i rosa som jag använder men köper aldrig själv.

Jag föredrar grönt, brunt, rött och klarblått (inte ljusblått!) till båda barnen.

Skulle aldrig få för mig att välja bort någon färg pga vad som sitter mellan benen på mitt barn - vad är det för idioti? 

• CeciliaMaria82

Inte jag heller, jag har köpt mest rött eller blått till vår dotter som kommer om några månader. Känner att rosa är inte min stil och blått passar på alla liksom rött, varför ska en färg ha en sån där könsstämpel?

• Mellanmjölkens land

Skulle kunna tänka mig att måla dotterns rum blått om hon vill ha det men skulle nog föredra en mer könsneutral och varm färg. Rosa vill jag helst inte eftersom jag inte gillar färgen (jag hade en kort rosa period på dagis men har inte gillat det vare sig före eller efter) och den känns svår att matcha men vill hon verkligen ha rosa så får hon väl ett rosa rum

Blåa kläder har hon redan. Främst ljusblått eftersom jag tycker det är fint men hennes kläder går i alla möjliga färger, t o m rosa även om tyngdvikten ligger på grönt och lila som är våra favoritfärger.

• mamma till tre busungar

Ja det skulle jag kunna tänka mig

• Frankofilen
    CeciliaMaria82 skrev 2011-06-25 17:16:42 följande:
    Kan du tänka dig att köpa/inreda med rosa till en pojke och blått till en flicka?
    Eller föredrar du något mer neutralt så som rött?  
    MIn tvååring älskar rosa käder så han har en del. I hans rum är de flesta möbler röda och vita. Fast jag tror inte att gemene man skulle påstå att rött är neutralt, tyvärr vill jag tillägga.

Jag tycker inte färger är könsbestämda alls, men jag har märkt att min son som är 7, helst vill ha killiga färger, undantaget är rött. Det fungerar fortfarande.

Så ja, jag kan tänka mig att inreda med rosa och klä mina pojkar i rosa också. Jag älskar rosa, om det är rätt nyans och inte för mycket.
  • Milkina cerka

Skulle inte inreda sonens rum rosa, inte heller dotterns blått.
    Deras favoritfärger är helt andra, och har så varit så länge de kunnat tala om vilka de är.
    Sonen vill ha gult och dottern grönt, så just nu letar jag efter snygga tyger i dessa färger, för rummen i sig har ljusa neutrala väggar o. att byta textilier är betydligt lättare o. billigare än att måla/tapetsera om.

*´¨`* J a, jag ignorerar dig om jag inte svarar dig!*´¨`*
  • LivL
    Danitra skrev 2011-06-25 18:01:58 följande:
    Skulle aldrig få för mig att välja bort någon färg pga vad som sitter mellan benen på mitt barn - vad är det för idioti? 
    WORD!
  • Don Murre
    Danitra skrev 2011-06-25 18:01:58 följande:
    Gillar inte rosa så det undviker jag till både sonen och dottern. Får en del kläder och annat i rosa som jag använder men köper aldrig själv.

Jag föredrar grönt, brunt, rött och klarblått (inte ljusblått!) till båda barnen.

håller med ang att välja bort färger!

däremot har min son inte rött för det klär honom inte.. han passar bäst i jordfärger..
  • ELLEoClara

Min favorit färg är blå så dottern har mycket blått.  
    Rummet är inrett i blått och rött.

Hade dock en rosa vagga som bebis och en sittvagn i rosa nu, får vi någongång en lillebror får han använda de också.

Svar på tråden Färg, pojke/flicka passar?