• mucklis

När ska man sluta helt med ersättning?

Hej!
    Har gjort en liknande tråd, men den dog ganska snabbt så tänkte att jag skriver en ny. =)
    Jag har en son på 5 månader som går upp väldigt snabbt i vikt med ersättning. Nu undrar jag när man ska sluta helt med ersättning?

Han har inte ätit ersättning på 2 dagar nu, utan han har ätit gröt till frukost, fruktpuré till mellanmål, matpuré och vatten till som middag, välling som mellanmål och sen godnattvälling till kvällen.

Jag har en kompis som slutade med ersättning när hennes som var runt 7-8 månader mest för att han är liten och behövde växa till sig. Vad tycker ni? Är det ok att sluta med ersättning vid 5 månaders ålder och satsa på riktig mat, välling och gröt ist?

Tack på förhand!
    //Madde

• Svar på tråden När ska man sluta helt med ersättning?
  • Lena

det är tänkt du ska fortsätta ge det ills barnet är ett. Varför ger du det inte istället för välling? Det är mer fullständig näring.

• mucklis
    Lena skrev 2011-06-25 18:15:38 följande:
    det är tänkt du ska fortsätta ge det ills barnet är ett. Varför ger du det inte istället för välling? Det är mer fullständig näring.
    oki, jag har inte hört att man ska ge tills de är ett. Det är ju det att min son är stor för sin ålder, han går upp väldigt snabbt med ersättning. Han har storlek 80 i kläder, han är till och med större än ett antal barn som är 1 år på förskolan. Han är ju inte tjock precis, men har bebishull. Bvc sa dra ner på ersättningen, men jag ger honom bara ersättning ca 2 gånger per dag så är svårt att dra ner utan att sluta helt.
  • Kazeer

Ersättning var en del av yngste sonens kost tills han var drygt året gammal. Bröstmjölk rekommenderas vara en stor del av kosten under barnets första levnadsår. Eftersom sonen inte fick bröstmjölk så fick ersättningen hänga med i stället.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • clembke

Hade ersättning till min yngsta då amningen inte funkade o han inte fick i sig tillräckligt.
    När han va runt 6 mån började vi ge lite välling oxå tills ersättningen va slut o han började att äta mat. (var inte intresserad av innan 6 mån).
    Från dess har han ätit välling, gröt o mat o det har varit helt ok med bvc. Dom har inte sagt nåt om ersättning tills dom är 1. Nu är han drygt 1 o är precis lagom, lite bebistjock o frisk o pigg. Nu får han välling 2-3 ggr/dag, morgon om han vaknar tidigt, vid mitt på dagen vilan på helger o sen när han ska sova.

• Natulcien

Det rekommenderas ju att man ger bröstmjölk alt. bröstmjölkersättning upp till att bebisen är 1 år.
    Att bara ge ett mål lagad mat och sen bara välling/gröt låter lite ensidigt eftersom välling/gröt inte är lika näringsrikt som ersättning. Jag skulle fortsätta ge två gånger per dag.

• Kazeer
    clembke skrev 2011-06-25 18:55:02 följande:
    Hade ersättning till min yngsta då amningen inte funkade o han inte fick i sig tillräckligt.
    När han va runt 6 mån började vi ge lite välling oxå tills ersättningen va slut o han började att äta mat. (var inte intresserad av innan 6 mån).
    Från dess har han ätit välling, gröt o mat o det har varit helt ok med bvc. Dom har inte sagt nåt om ersättning tills dom är 1. Nu är han drygt 1 o är precis lagom, lite bebistjock o frisk o pigg. Nu får han välling 2-3 ggr/dag, morgon om han vaknar tidigt, vid mitt på dagen vilan på helger o sen när han ska sova.
    BVC-sköterskan sade till mig att jag skulle byta ut ersättningen mot vällingen, när sonen var ungefär sex månader, eftersom ersättning och välling är samma sak Skrikandes Jag var som tur var beredd på att hon skulle säga så, så jag hade med mig en STOR skopa salt att inta tillsammans med hennes uttalande.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lena
    mucklis skrev 2011-06-25 18:35:52 följande:
    oki, jag har inte hört att man ska ge tills de är ett. Det är ju det att min son är stor för sin ålder, han går upp väldigt snabbt med ersättning. Han har storlek 80 i kläder, han är till och med större än ett antal barn som är 1 år på förskolan. Han är ju inte tjock precis, men har bebishull. Bvc sa dra ner på ersättningen, men jag ger honom bara ersättning ca 2 gånger per dag så är svårt att dra ner utan att sluta helt.
    Han går inte upp av at du ger honom just ersättning utan mängden du ger honom. Ge honom ersättning istället för vällingen, iaf den till mellanmål så får man mer komplett mat.
  • Manda25

Jag gick över till välling från ersättning runt 8 månader..

• mucklis
    Lena skrev 2011-06-25 19:38:51 följande:
    Han går inte upp av at du ger honom just ersättning utan mängden du ger honom. Ge honom ersättning istället för vällingen, iaf den till mellanmål så får man mer komplett mat.
    alltså, jag ger honom inte välling och ersättning, det är antingen eller. Jag ger honom lika mkt välling under en dag som jag gör ersättning under en annan, om du förstår vad jag menar. =)

en vanlig dag:
    Gröt till frukost vid 6.30 tiden.
    Mellanmål bestående av fruktpuré vid 10.
    Matpuré vid 12 tiden.
    Mellanmål vid 16, ersättning/välling 200-210 ml.
    Kvällsmål bestående av godnattvälling vid 19.30 tiden.

Om han skulle vara jättehungrig vid 10 tiden så bytar jag ut purén till ersättning.
    Själva kommentaren av bvc fick jag då han åt 150 ml ersättning/mål, men jag märkte att han inte blev speciellt mätt så jag byta till ca 200 ml och färre mål ist. Verkar funka bra. Men sen klagar de igen på att han är för stor och att jag ska dra ner på ersättningen. =/

Jag menar, jag ger honom inte mtk ersättning nu, mest riktig mat men jag kan ju inte utesluta ersättning så jag började med majsvälling. Blir inte klok på bvc ibland...

Men de flesta tycker alltså att jag ska fortsätta med ersättning? Dock kommer jag fortsätta ge godnattvälling då han sover bättre än när han får ersättning som nattmål. =) Jag antar att bvc får fortsätta klaga, vad jag hört kan inte ett barn vara överviktigt innan det är 4 år. (Finns säkert undantagsfall) Som sagt, han är ju inte tjock, har bara bebishull. Han börjar snart krypa med så antar att det kommer jämna ut sig?

Tack för alla svar!
  • örnen

Min Son ratade flaskan runt 6 månaders ålder och ammades inte så han gick över till mat + gröt och är idag en välmående 13 månaders!

Svar på tråden När ska man sluta helt med ersättning?