Lena skrev 2011-06-25 19:38:51 följande:
Han går inte upp av at du ger honom just ersättning utan mängden du ger honom. Ge honom ersättning istället för vällingen, iaf den till mellanmål så får man mer komplett mat.
alltså, jag ger honom inte välling och ersättning, det är antingen eller. Jag ger honom lika mkt välling under en dag som jag gör ersättning under en annan, om du förstår vad jag menar. =)
en vanlig dag:
Gröt till frukost vid 6.30 tiden.
Mellanmål bestående av fruktpuré vid 10.
Matpuré vid 12 tiden.
Mellanmål vid 16, ersättning/välling 200-210 ml.
Kvällsmål bestående av godnattvälling vid 19.30 tiden.
Om han skulle vara jättehungrig vid 10 tiden så bytar jag ut purén till ersättning.
Själva kommentaren av bvc fick jag då han åt 150 ml ersättning/mål, men jag märkte att han inte blev speciellt mätt så jag byta till ca 200 ml och färre mål ist. Verkar funka bra. Men sen klagar de igen på att han är för stor och att jag ska dra ner på ersättningen. =/
Jag menar, jag ger honom inte mtk ersättning nu, mest riktig mat men jag kan ju inte utesluta ersättning så jag började med majsvälling. Blir inte klok på bvc ibland...
Men de flesta tycker alltså att jag ska fortsätta med ersättning? Dock kommer jag fortsätta ge godnattvälling då han sover bättre än när han får ersättning som nattmål. =) Jag antar att bvc får fortsätta klaga, vad jag hört kan inte ett barn vara överviktigt innan det är 4 år. (Finns säkert undantagsfall) Som sagt, han är ju inte tjock, har bara bebishull. Han börjar snart krypa med så antar att det kommer jämna ut sig?
Tack för alla svar!