• Anonym

Har ni ätardagar? Fungerar det?

Jag försöker gå ner i vikt efter min graviditet och det går bra. Denna veckan har jag tappat 1 kg och det är bra med tanke på att jag har ca 6 kg att gå ner totalt. Men det tar ju lite på krafterna och motivationen att vara så duktig varje dag, så jag tänkte att jag kanske kunde få äta vad jag vill utan restriktioner i morgon (och varje söndag).

Så nu undrar jag, ni som går ner i vikt med framgång, har ni ätardagar?
    Om ja, märker ni någon skllnad om ni inte har dem?
    Om ni inte har ätardagar, varför inte?

• Svar på tråden Har ni ätardagar? Fungerar det?
  • Pyssola

Så länge du ligger på minus av intagen energi i slutet av veckan så spelar det ingen roll om du svullar, men det är lätt hänt att man hamnar på plus om man svullar för mycket. Sluta väg dig (eller gå åtminstone inte benhårt efter vågen) och börja mät dig istället, det är ett bättre sätt att avgöra viktnedgång. Vikten kan gå både upp och ned flera kg från dag till dag utan att man egentligen är fetare för det.

Säg att du siktar på att ligga på 1500 kcal per dag, klarar du det men svullar i dig 3000-4000 kcal på söndag så ligger du helt plötsligt på runt 2000 kcal per dag istället. Jag "deffar" och ligger på 1000 kcal per dag, vilket ger utrymme för en och annan, mindre utsvävning då och då.

Ha en svullodag om du vill men var försiktig för det är VÄLDIGT enkelt att ligga på plus av intagen energi om man gör det. Räkna dina kcal så du har koll så kan du äta och vara glad.

• pessica

när du ska banta ska du ju helst inte ha några ätardagar.. sen när du ska hålla vikten däremot kan man ju däremot ha 2 dagar man käkar massa gott :)

• stjärn fall

Hej berätta mer om deffar? Är du bodybilder? Eller ligger du på svält med vilja för att just kunna ha som jag kallar det grisdagar?

• GoldDigger

Varför ha en ätar dag? Bättre att äta två valfria mål i veckan.

• Pyssola
    stjärn fall skrev 2011-06-25 22:45:04 följande:
    Hej berätta mer om deffar? Är du bodybilder? Eller ligger du på svält med vilja för att just kunna ha som jag kallar det grisdagar?
    Menar du mig?
    Nej, jag är ingen kroppsbyggare, jag valde bara ordet deff av en händelse. Istället för att skriva banta. Jag försöker ju inte "definiera" muskler, men tappa kroppsfett dock.

Jag äter 1000 kcal om dagen eftersom det är det jag behöver ligga på för att gå ned 0.5-1 kg i veckan - vilket är det mest optimala(jag har en rätt trög ämnesomsättning efter att jag har ammat). Motionerar/tränar jag så kan jag äta mer om jag vill såklart. Det ger också utrymme för att kunna unna sig något litet när lusten faller på, så utslaget på en vecka med ett par tillfällen där jag äter "förbjuden frukt" så kanske jag egentligen ligger på 1300 kcal per dag. Jag skulle nog gå ned i vikt om jag låg på 1500 kcal per dag också, men inte så pass fort som jag önskar och det skulle inte lämna utrymme för några utsvävningar ibland. Alla har olika ämnesomsättningar, vissa behöver ligga på en nivå, andra på en högre eller lägre.

Ska man banta så bör man räkna kcal, hitta den nivå som passar en själv, och sedan sikta på att äta si och så många kcal per vecka - inte dag. Det gör att man kan äta mer en viss dag om man äter mindre en annan. Huvudsaken är att man inte överstiger sin maxnivå per vecka.
  • stjärn fall

Tusen kcal är svält nivå ..... Hur mår du om dagarna?

• UntilTheDark

Jag räknar också kalorier men jag ligger aldrig under 1400 kcal , jag går ändå ner bra i vikt. Vill inte svälta mig själv. 1000 kcal är alldeles för lite. De dagar jag jobbar mycket äter jag såklart mer. Jag har inga ätardagar, det funkar inte för mig utan jag äter det jag känner för, men i rätt mängd så jag håller mig till kaloriunderskott. 

• UntilTheDark

Pyssola: hitta den nivå som passar en själv skriver du, jovisst men du svälter dig själv! 

• Pyssola
    Pyssola skrev 2011-06-25 23:07:45 följande:
    Jag äter 1000 kcal om dagen eftersom det är det jag behöver ligga på för att gå ned 0.5-1 kg i veckan...

Det ger också utrymme för att kunna unna sig något litet när lusten faller på, så utslaget på en vecka med ett par tillfällen där jag äter "förbjuden frukt" så kanske jag egentligen ligger på 1300 kcal per dag.
    Är ni inte läskunniga? Jag mår utmärkt om dagarna, tackar som frågar.
  • UntilTheDark

Jaha? Du svälter fortfarande dig själv. Även om du mår bra just nu. 

• Pyssola
    UntilTheDark skrev 2011-06-27 00:33:22 följande:
    Jaha? Du svälter fortfarande dig själv. Även om du mår bra just nu. 
    Nej, jag ligger på ett lågt intag av kalorier, men ändå typ tre gånger så mycket som folk på vissa pulverdieter gör t.ex (och ja, jag vet att den är för att användas under begränsad tid, det är deff/diet/banting också). Min ämnesomsättning var låg som sjutton när jag ammade (ja, jag bantade de sista veckorna innan jag kunde sluta helt med att amma om morgonen) och när jag nu har slutat amma så har den inte kommit igång riktigt, men lite bättre har det blivit och förhoppningsvis så fortsätter ämnesomsättningen öka. Jag siktar på att gå ned 0,5-1 kg i veckan och för att göra det har jag varit tvungen att ligga på 1000 kcal per dag, men en eller en annan dag per vecka där jag åt mer än de andra dagarna vilket utslaget på en vecka säkert blev snarare 1300 kcal per dag. Det är inte svält, det är den dieten jag måste ha för önskad viktnedgång. Alla är inte likadana, alla kan inte äta 1500 kcal (varför 1300 kcal per dag är SVÄLT men 1500 kcal tydligen är helt okej är för mig en gåta, tar personen som äter 1500 kcal en långpromenad så är vi ändå på samma nivå av intagen energi) och ändå hålla en rimlig viktnedgång, alla har inte samma aktivitetsnivå om dagen och alla har inte lika hög ämnesomsättning i kroppen. Så är det.
  • UntilTheDark

Gå till en dietist så får du allt förklarat bra så du förstår varför och hur. 

• Pyssola
    UntilTheDark skrev 2011-06-27 09:32:03 följande:
    Gå till en dietist så får du allt förklarat bra så du förstår varför och hur. 
    Nä. Jag har inte för vana att springa till dietister eller annat bara för att en användare på ett forum säger en sak. Då är det bättre om du argumenterar för dina åsikter istället, dvs själva poängen med ett forum. Det florerar för övrigt så mycket trams hos dietister  och andra "kostexperter" idag, så jag tror nog jag avstår från det bara därför, tack. Jag vet att jag inte går på svält, jag intar mindre energi än vad jag gör av med och det är det som räknas. Jag har inte tid att röra på mig och motionera flera gånger i veckan och då kan jag inte äta mer än så. Hade jag legat på svält så hade jag tappat vikt betydligt mycket snabbare och gått in i ketos, luktat aceton och haft noll ork kvar, kallsvettning och hjärtklappning vid minsta ansträngning. 1300 kcal per dag är inte svält.
  • I Am Mine

Ja jag har ätardagar och går ner ändå. Jag äter bra under veckan och mindre bra en eller två dagar på helgen. klart man går ner lite långsammare beroende på hur mkt och vad man äter på ätardagen, men hellre det. det är mkt lättare att känna sig motiverad under veckan om man vet att man får äta mer och annat under helgen

• Anonym

Tack för era svar.

Jag ligger på 1100 kcal om dagen när jag äter som jag ska (när jag har tränat så äter jag upp de kalorierna). Jag mätt och nöjd och äter hemlagad och nyttig mat. Visst kan man säga att det är svält men det beror ju på hur stor man är och hur förbränningen ser ut . Denna vecka har jag gått ner 0.5 kg trots att jag hade en ätardag i lördags

Pyssola skrev 2011-06-25 22:10:26 följande:
    Så länge du ligger på minus av intagen energi i slutet av veckan så spelar det ingen roll om du svullar, men det är lätt hänt att man hamnar på plus om man svullar för mycket. Sluta väg dig (eller gå åtminstone inte benhårt efter vågen) och börja mät dig istället, det är ett bättre sätt att avgöra viktnedgång. Vikten kan gå både upp och ned flera kg från dag till dag utan att man egentligen är fetare för det.

Säg att du siktar på att ligga på 1500 kcal per dag, klarar du det men svullar i dig 3000-4000 kcal på söndag så ligger du helt plötsligt på runt 2000 kcal per dag istället. Jag "deffar" och ligger på 1000 kcal per dag, vilket ger utrymme för en och annan, mindre utsvävning då och då.

Ha en svullodag om du vill men var försiktig för det är VÄLDIGT enkelt att ligga på plus av intagen energi om man gör det. Räkna dina kcal så du har koll så kan du äta och vara glad.
    Tack för tipset att titta på hela veckan. Om jag gör det så ligger jag absolut inte över kcal-intaget då jag oftast inte ens får i mig 1100 kcal om dagen. Jag brukar ligga lite under för jag är mätt ändå. Jag väger mig en gång i veckan, dock inte dagen efter jag har svullat eftersom kolhydraterna binder vatten, och jag mäter mig 1 gång i månaden. Och måtten har ju minskat mer än vikten
    GoldDigger skrev 2011-06-25 22:54:53 följande:
    Med ätardag menar jag inte bara mat, utan godis, chips och glass och det är ju inte ett "mål" på det sättet. Nu när jag åt i lördags så åt jag normal mat (som jag ätit resten av veckan) och sen toppade jag upp med godis och chips på kvällen.
    I Am Mine skrev 2011-06-27 10:18:04 följande:
    Ja jag har ätardagar och går ner ändå. Jag äter bra under veckan och mindre bra en eller två dagar på helgen. klart man går ner lite långsammare beroende på hur mkt och vad man äter på ätardagen, men hellre det. det är mkt lättare att känna sig motiverad under veckan om man vet att man får äta mer och annat under helgen
    Ja, det är ju därför jag behöver ha en dag i veckan då jag kan äta det där jag inte "får". Det är lättare att tänka, jag äter det på lördag, än att tänka jag äter det om 3 månader
  • UntilTheDark

Åh, jaja, man lär ju sig av sina misstag heter det ju. Kroppen behöver minst 1400 kcal för att inte inta svältläge och för att gå runt, alla organ i kroppen. Det är självklart du går ner, men du går väll knappast runt i ketos om du äter 1100 kcal. Läs på lite om ketos. Eller denna länken, den är rätt vettig :

www.familjeliv.se/Forum-4-46/m30020151-1.html

där kan du se hur dumt det är att sträva efter ketos. För övrigt hamnar man väll endast där om man går på lågkaloridieter under typ 600 eller liknande. Äter du mer bryts det, och du svälter kroppen. När du sedan börjar äta normalt kommer du gå upp mer än du gått ner och förmodligen lite till! 

För att inte tala om hur man lyckas få i sig näring på 1000 kcal.  

• Pyssola
    UntilTheDark skrev 2011-06-27 13:20:56 följande:
    Åh, jaja, man lär ju sig av sina misstag heter det ju. Kroppen behöver minst 1400 kcal för att inte inta svältläge och för att gå runt, alla organ i kroppen.
    Källa?

Klart man kan få i sig näring på 1300 kcal per dag, inga problem alls om man har någon koll på vad man bör äta. Kosttillskott är också ypperligt vid dessa tillfällen för att täcka upp det man ev. skulle kunna missa.

Att man går upp igen är skitsnack, allt är energi in och energi ut. Lär man sig det och lär sig vilken nivå man måste hålla för sin egen kropp så är det lugnt.
    Anonym skrev 2011-06-27 10:54:07 följande:
    Tack för era svar.

Jag ligger på 1100 kcal om dagen när jag äter som jag ska (när jag har tränat så äter jag upp de kalorierna). Jag mätt och nöjd och äter hemlagad och nyttig mat. Visst kan man säga att det är svält men det beror ju på hur stor man är och hur förbränningen ser ut . Denna vecka har jag gått ner 0.5 kg trots att jag hade en ätardag i lördags Tack för tipset att titta på hela veckan. Om jag gör det så ligger jag absolut inte över kcal-intaget då jag oftast inte ens får i mig 1100 kcal om dagen. Jag brukar ligga lite under för jag är mätt ändå. Jag väger mig en gång i veckan, dock inte dagen efter jag har svullat eftersom kolhydraterna binder vatten, och jag mäter mig 1 gång i månaden. Och måtten har ju minskat mer än vikten
    GoldDigger skrev 2011-06-25 22:54:53 följande:
    Med ätardag menar jag inte bara mat, utan godis, chips och glass och det är ju inte ett "mål" på det sättet. Nu när jag åt i lördags så åt jag normal mat (som jag ätit resten av veckan) och sen toppade jag upp med godis och chips på kvällen.Ja, det är ju därför jag behöver ha en dag i veckan då jag kan äta det där jag inte "får". Det är lättare att tänka, jag äter det på lördag, än att tänka jag äter det om 3 månader
    Rör man inget på sig så är inte 1000-1500 kcal per dag svält. Jag rör inte på mig, gör jag det så äter jag mer. För en normalaktiv människa är 1000 kcal lite, men jag är inte normalaktiv - jag rör på mig väldigt lite. ;)

Ett råd är att väga dig en gång i veckan, samma dag, samma tid det första du gör på morgonen, och mäter också samtidigt såklart för att få ett rättvist resultat. ;)

Det är roligare och enklare att gå ned i vikt om man istället för att förbjuda sig allt och hårdslita faktiskt kan unna sig lite då och då. Jag har gått från 77 kg till 64 kg och då har jag ändå ätit en hel del godis, flertalet pizzor och hamburgare! Men jag har räknat, och kollat och sett till att ändå ligga på energi minus eftersom jag vissa dagar bara ätit t.ex 800 kcal, andra 1000 kcal. I slutet av veckan så ligger ändå veckointaget på ett snittintag av 9000-10000 kcal så det är lugnt, och skulle jag ha ätit för mycket en vecka så vågen står still så kommer det en till vecka med nya tag. :)
Svar på tråden Har ni ätardagar? Fungerar det?