UntilTheDark skrev 2011-06-27 13:20:56 följande:
Åh, jaja, man lär ju sig av sina misstag heter det ju. Kroppen behöver minst 1400 kcal för att inte inta svältläge och för att gå runt, alla organ i kroppen.
Källa?
Klart man kan få i sig näring på 1300 kcal per dag, inga problem alls om man har någon koll på vad man bör äta. Kosttillskott är också ypperligt vid dessa tillfällen för att täcka upp det man ev. skulle kunna missa.
Att man går upp igen är skitsnack, allt är energi in och energi ut. Lär man sig det och lär sig vilken nivå man måste hålla för sin egen kropp så är det lugnt.
Anonym skrev 2011-06-27 10:54:07 följande:
Tack för era svar.
Jag ligger på 1100 kcal om dagen när jag äter som jag ska (när jag har tränat så äter jag upp de kalorierna). Jag mätt och nöjd och äter hemlagad och nyttig mat. Visst kan man säga att det är svält men det beror ju på hur stor man är och hur förbränningen ser ut . Denna vecka har jag gått ner 0.5 kg trots att jag hade en ätardag i lördags

Tack för tipset att titta på hela veckan. Om jag gör det så ligger jag absolut inte över kcal-intaget då jag oftast inte ens får i mig 1100 kcal om dagen. Jag brukar ligga lite under för jag är mätt ändå. Jag väger mig en gång i veckan, dock inte dagen efter jag har svullat eftersom kolhydraterna binder vatten, och jag mäter mig 1 gång i månaden. Och måtten har ju minskat mer än vikten

GoldDigger skrev 2011-06-25 22:54:53 följande:
Varför ha en ätar dag? Bättre att äta två valfria mål i veckan.
Med ätardag menar jag inte bara mat, utan godis, chips och glass och det är ju inte ett "mål" på det sättet. Nu när jag åt i lördags så åt jag normal mat (som jag ätit resten av veckan) och sen toppade jag upp med godis och chips på kvällen.Ja, det är ju därför jag behöver ha en dag i veckan då jag kan äta det där jag inte "får". Det är lättare att tänka, jag äter det på lördag, än att tänka jag äter det om 3 månader

Rör man inget på sig så är inte 1000-1500 kcal per dag svält. Jag rör inte på mig, gör jag det så äter jag mer. För en normalaktiv människa är 1000 kcal lite, men jag är inte normalaktiv - jag rör på mig väldigt lite. ;)
Ett råd är att väga dig en gång i veckan, samma dag, samma tid det första du gör på morgonen, och mäter också samtidigt såklart för att få ett rättvist resultat. ;)
Det är roligare och enklare att gå ned i vikt om man istället för att förbjuda sig allt och hårdslita faktiskt kan unna sig lite då och då. Jag har gått från 77 kg till 64 kg och då har jag ändå ätit en hel del godis, flertalet pizzor och hamburgare! Men jag har räknat, och kollat och sett till att ändå ligga på energi minus eftersom jag vissa dagar bara ätit t.ex 800 kcal, andra 1000 kcal. I slutet av veckan så ligger ändå veckointaget på ett snittintag av 9000-10000 kcal så det är lugnt, och skulle jag ha ätit för mycket en vecka så vågen står still så kommer det en till vecka med nya tag. :)